Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX300: spousta kroků vpřed, jeden vzad

20.6.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Samsung chrlí jeden nový NX fotoaparát za druhým a my se dnes podíváme na nejnovější počin. Ten totiž přináší zajímavé změny v podobně hybridního autofokusu, který by mohl pomoci s rychlostí. Najdete tu i vylepšené bezdrátové Wi-Fi připojení.

Noční scéna


Poněvadž jde o CSC fotoaparát, je docela jasné, že noční focení mu nebude dělat moc velké problémy a nabídne bohaté možnosti expozičních časů.




expoziční čas 13 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 33 (50) mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení



Dlouhé expoziční časy vám dovolí dosáhnout zajímavých časových efektů, bohužel velmi silné odšumování způsobuje, že na hladších a stinných plochách snímek působí spíše jako z kompaktu. K dispozici je snímek v RAWu. Tam působí kresba o mnoho lépe. Dále se podíváme na výsledky při různých citlivostech, vlevo bude JPEG, vpravo pak RAW s vypnutým odšumováním.




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 100 je v RAWu čisté, JPEGy jsou odšuměné, místy bohužel až moc.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 má stále čisté RAWy, JPEGy jsou kontrastní, jemnější plochy silně odšuměné.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 400 dále zvyšuje odšumování v JPEGu, RAWy jsou stále docela dobré.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 800 se začíná objevovat větší šum v RAWu, stále to lze ale dobrou konverzí dohnat k velmi pěkným výsledkům. JPEGy se opět mažou, výrazné hrany zůstávají.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 1600 přináší i barevný šum, JPEGy se více mažou a ve stínech už začíná naprosto ztrácet kresbu.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 dává v RAWech silnější barevný šum, začínají se objevovat výrazně modré ustřelené pixely. JPEGy jsou rozmazané už i ve středních detailech, barvy se hodně slévají.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 6400 v JPEGu ztrácí barvy a navyšuje barevný šum. Tuto citlivost bych nepoužíval už ani nouzově.




ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 12800 jsou RAWy i JPEGy takřka bez detailů. Zbytečná citlivost.




ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 hraje nejrůznějšími barvami, JPEGy jsou nafialovělé, bez kresby a bez detailů.


Standardní scéna


Podíváme se také na tradiční standardní snímky.




expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 37 (56) mm, klikněte pro zvětšení



U této scény jako jediné v celém testu měl fotoaparát problém s nastavením správné expozice. Buď byla dost světlá nebo naopak dost tmavá. Trochu slabší tu byla levá strana a opět mi vadilo odšumování ve stínech. K dispozici je i snímek v RAWu. Tam je na tom snímek expozičně mnohem lépe.




expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (46) mm, klikněte pro zvětšení



Po celé ploše ukazuje fotoaparát velmi slušnou kresbu, opět jen některé stinné plochy nemají dostatečné prokreslení.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.