Samsung NX3000: levně se stylem
Dalším fotoaparátem, který podstoupil náš náročný test, je CSC přístroj Samsung NX3000. Jde o bezhledáčkový fotoaparát s 20MPx APS-C senzorem. Do recenze jsme vzali nový power zoom objektiv 16-50mm OIS.
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Ostření, expozice, fotografické režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk, Wi-Fi
- Příslušenství, výdrž a displej
- Digitální šum
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - Samsung 16-50mm
- Galerie ilustračních snímků - Samsung 30mm F2 pancake
- Galerie ilustračních snímků - Samsung 50-200mm F4,0-5,6 ED II OIS
- Závěr
Autofokus, ostření
Samsung NX3000 má klasické ostření na bázi detekce kontrastu. Základem je klasické jednorázové ostření SAF, dále tu najdete průběžné ostření CAF, které průběžně doostřuje po namáčknutí spouště. Musím říci, že zde mě Samsung docela mile překvapil, přeostřování je poměrně rychlé a přesné (na poměry "kontrastně ostřících CSC" fotoaparátů). Stinnou stránkou je nicméně úspěšnost autofokusu za slabšího světla, v takovém interiéru za zamračeného deštivého počasí potřebuje něco kontrastnějšího, jinak se dlouho nechytá. To pak ovlivňuje jak režim CAF, tak i běžný SAF.
Manuální ostření MF zruší funkci zoomovacímu kroužku, který se stane ostřícím (k zoomování pak slouží výhradně zoomovací kolébka na objektivu). Fotoaparát nabízí 5× nebo 8× zvětšení náhledu při manuálním ostření, bohužel v rámci marketingového odlišení od vyššího modelu NX300 a NX30 byl odstraněn focus peaking. Zvětšení náhledu je dostatečné a je použitelné i za špatného světla.
Rychlost ostření pochopitelně závisí na objektivu. Pokud jde o 16-50mm objektiv, pak na nejširší ohniskové vzdálenosti ostří za zhruba 0,35 sekundy, na maximálním zoomu dokonce za 0,25 sekundy. Detekce tváří má průměrnou rychlost i úspěšnost. Automatický výběr ostřících bodů funguje průměrně až dobře, přesto jsem ale raději přešel na jednobodové ostření, které přeci jen nabízí lepší kontrolu i v náročnějších podmínkách. Posledním čtvrtým režimem je ostření se sledováním. Zapíná se tlačítkem OK a musím uznat, že pracuje na svou třídu velmi slušně, přežije zoomování i ztrátu objektu (když se objekt dostane zpět na obrazovku, zachytí jej a je schopno jej dále sledovat).
Nastavení expozice, automatika
V nabídce jsou všechny klasické režimy jako automatika, priorita clony, času a plný manuál, který je doplněn i o bulb režim. Měření expozice má všechny typické režimy jako vícebodové, středově vyvážené a bodové. Oproti NX30 mi přišlo, že je o něco spolehlivější a více predikovatelné. Jako poslední je tu možnost nechat propojit AF bod s expozičním měření, kdy se dá důraz na expozici zaostřeného objektu. I zde mi přišlo, že tato funkce pracovala o něco lépe než u NX30.
Expoziční časy mají rozsah od 1/4000 sekundy do 30 sekund, k dispozici je i bulb režim. Potěší to, že je možné nechat upravovat chování automatiky. Můžete jí nastavit hraniční čas, při kterém má zvedat ISO citlivost, a to od 1/2000 sekundy do 1 sekundy. Dokonce lze nastavit, že se má řídit dle převrácené hodnoty ohniskové vzdálenosti objektivu a navíc lze ještě říci, jak moc se tohoto pravidla má držet (zda bude trochu spoléhat na stabilizaci a umožní dosáhnout trochu delší časy než dle pravidla nebo naopak). Toto se hodně hodí i u starých manuálních objektivů.
Citlivosti pak mohou být od ISO 100 do ISO 25600. Automatice lze nastavit maximální hodnotu ISO (ISO 200 až ISO 3200) a 1/3EV nebo 1EV kroky. Světelnost setového objektivu má typické hodnoty F3,5 až F5,6. Průběh světelnosti patří do průměru. Je o něco lepší než u nejbližší konkurence, Sony E 16-50mm F5,6-5,6 OSS, na 18-55mm objektivy ale nemá. Maximální hodnota clony je F22 v celém ohniskovém rozsahu. Korekce expozice pak nabídne rozsah -3 EV až +3 EV a expoziční bracketing pak zvládne vyfotit tři snímky s až 3EV rozdíly. Je jen velká škoda, že se v menu, kde se bracketing vybírá, nedá nastavit také jeho odstupňování (rozdíly jednotlivých expozic). Na to musíte složitě do menu. Fotoaparát nabídne i bracketing vyvážení bílé, barevných režimů a clony (hloubky ostrosti).
Expoziční a fotografické režimy
Tady se trochu podrobněji koukneme na jednotlivé fotografické režimy.
- P (Program AE) - Automatikou volená expozice, uživatel má ale možnost upravit clonu (programový posun) a automatika adekvátně upraví expoziční čas. Citlivosti od ISO 100 do ISO 25600, automatika může mít rozsah ISO 100-200 až ISO 100-3200 dle nastavení v menu, lze také upravit hraniční čas, při kterém se ISO začne navyšovat (1/2000 až 1 sekunda), případně to nechat na převrácené hodnotě ohniskové vzdálenosti (s možností volit i trochu delší nebo naopak kratší časy). Clona se volí automaticky (zde F3,5-5,6 dle ohniskové vzdálenosti do F22), korekce expozice má rozsah od -3 EV do +3 EV, displej odpovídá zvolené expozici.
- A (Priorita clony) - Uživatel pevně volí clonu, jinak jako režim P.
- S (Priorita času) - Uživatel pevně volí expoziční čas, jinak jako režim P, jen tu není volba hraničního času pro zvýšení ISO citlivosti.
- M (Manual) - Manuální nastavení expozičního času i clony. Rozsahy shodné s režimy P, A a S, navíc je tu i bulb režim. Chybí korekce expozice, ale i nadále tu najdete automatickou volbu ISO citlivosti.
- Scénické režimy
- Panorama (do všech směrů)
- Wi-Fi
- Smart Auto - Plná automatika, pouze JPEG, volba rozlišení, stabilizace a sekvenčního snímání, případně blesku.
Rozlišení činí 6912×1680 pixelů, což není nějak přehnaně mnoho, ale není to ani žádná tragédie. Detaily jsou přiměřené, chválím slušnou kvalitu skládání panoramat s malým množstvím skládacích artefaktů.