Samsung ST550: jedno LCD nestačí

14.12.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dnešní recenzi jsme se podívali na netradiční stylový Samsung ST550. Tento fotoaparát se vymyká svým druhým LCD displejem na přední části pro focení autoportrétů nebo pro upoutání pozornosti dětí. Zajímavý je i velký dotykový displej s obrovským rozlišením.

Fotoaparát je dodáván v maličké růžovomodré krabici.

Uvnitř je typický obsah krabic fotoaparátů Samsung. Tedy fotoaparát s Li-Ion akumulátorem, AV kabel, US/HDMI kabel, adaptér (nabíječka), CD-ROM s manuálem a tenká verze manuálu. Software pro fotoaparát zde nenajdete, ten je totiž ve fotoaparátu!

O dodávku energie se stará Li-Ion akumulátor SLB-07A s nízkým napětím 3,7 V a nízkou kapacitou 720 mAh. Výrobce udává výdrž jen 180 snímků na jedno nabití. Skutečnost je o trochu lepší, neboť samotný akumulátor se nabíjí vždy, když kopírujete snímky do počítače. Za těch pár minut připojení se tedy stihne dobít na pár snímků a trochu tak zvýší svou výdrž. Nepočítejte však s tím, že byste nějak výrazně překročili hranici 200 snímků na jedno nabití. Pohyboval jsem se většinou mezi 200 až 230 snímky. A to je málo.

Software je u tohoto fotoaparátu vyřešen vskutku velmi zajímavě. V balení totiž nenajdete žádné CD, což zprvu vypadá jako nepříjemné překvapení. Chce se to ale podívat do návodu, kde zjistíte, že ST550 má software zabudovaný přímo v sobě! Stačí tedy připojit fotoaparát k počítači a automaticky najede Samsung IntelliStudio. To tedy ani nemusíte instalovat a mělo by fungovat na většině počítačů, ke kterým Samsung ST550 připojíte. Jen škoda, že Samsung má své vlastní USB kabely, takže kabel musíte mít pro všechny případy s sebou.

Při najetí programu automaticky vyskočí tabulka pro přenos snímků. Vybírá jen ty, které zatím nebyly přeneseny. Kopírování je rychlé, software si konečně také pamatuje poslední cestu, takže stačí kliknout na OK a je to.

Poklikáním na soubor si můžete nechat zobrazit větší náhled, histogram a uložit fotografii jako wallpaper.

Pokud ale kliknete nahoře na tlačítko Edit, můžete u snímků upravovat velikost, kontrast, ostrost a několik dalších parametrů. Nečekejte přehnaně bohatou nabídku, nicméně za IntelliStudio si zaslouží Samsung pochvalu.

Zobrazení LCD a menu

LCD displej má obrovskou 3,5" úhlopříčku, díky čemuž je dotykové ovládání překvapivě pohodlné a téměř bezproblémové. Ikonky jsou sice trochu menší, ale v zásadě nelze dotykovému ovládání nic vytknout. Rozlišení displeje je neskutečných 1.152.000 bodů, tedy 800×480 pixelů. Díky tomu je obraz (zejména v menu) neskutečně detailní a ostrý. Pozorovací úhly jsou vcelku dobré. Z větších úhlů sice klesne jas, ale stále lze poměrně dobře poznat, co na displeji vlastně je. Druhý LCD displej na přídi má rozlišení 61.000 bodů a je oproti tomu zadnímu o něco tmavší.

Displej je širokoúhlý, přičemž střední plocha 4:3 je věnovaná náhledu snímku a zbylé černé okraje pak ovládacím prvkům. Nahoře vlevo je ikonka fotografického režimu, směrem dolů je to nastavování blesku, makro režimu, samospouště (po každém snímku nutno nastavit zvlášť) a zobrazení LCD displejů. V horním řádku jsou pak ikonky různých použitých nastavení z menu, např. rozlišení, měření expozice, stabilizace, korekce expozice, ISO citlivost, vyvážení bílé, úprava barev a další. Tato nastavení lze vyvolat kliknutím na šipku u spodního okraje displeje. Jak taková nabídka vypadá, vidíte na pravém snímku.

V levém horním rohu je pak počet zbývajících fotografií, ikonka paměťové karty a signalizace stavu baterie. Zhruba uprostřed vpravo je tlačítko při jehož držení a současném naklápění přístroje lze jednodušeji volit fotografické režimy než přes ikonku v levém horním rohu. Dole je pak vstup do hlavního menu a zobrazení aktuálního času a data.

V přehledném menu můžete volit ISO citlivost, korekce expozice se pak nastavuje posuvníkem. Zde už to vzhledem k malým krokům není tak jednoduché a přesné, nicméně viděl jsem i mnohem hůře ovladatelné verze.

Zde se dostávám k onomu rychlejšímu nastavování fotografických režimů. Držíte tlačítko vpravo uprostřed a naklopením fotoaparátu dopředu přepnete na režim videosekvencí, dolů na režim P a pootočením fotoaparátu doleva (jako otočení volantem) pak zapnete režim Smart Auto. Druhou možností nastavení režimů je zmíněná ikona vlevo nahoře, zde to lze ručně přes kolečko šesti nastavení (viz pravý snímek).

Smart Auto režim výrazně redukuje množství nastavení ve spodním menu (pod šipečkou uprostřed dole). Zde správně rozpoznal, že fotí na blízko, tedy makro. Pravý snímek ukazuje nabídku scénických režimů.

Zde vidíte scénický režim Snímek podle vzoru. Jak je vidět, po stranách aktuální fotky vidíte průhlednou verzi původního snímku (např. dvě zadní kola, to první je z aktuální scény, to druhé z předchozího snímku pro určení kompozice). Dále na pravém snímku vidíte nastavení předního LCD displeje. Ten lze zapnout z tohoto menu, rovněž jej lze zapnout pouhým klepnutím na něj.

Hlavní menu je vyvedeno v zelenomodré kombinaci a oproti "tlačítkově" ovládaným Samsungům je mnohem přehlednější a lépe ovladatelné. Dělí se do čtyř záložek. První je věnována fotografickým nastavením, druhá pak zvukům a vibracím (při zmáčknutí tlačítka fotoaparát může udělat nejen zvuk, ale také i zavibrovat), třetí nastavením zobrazení (jazyk, displej) a poslední ostatním technickým nastavením.

V režimu prohlížení se ve výchozím stavu nezobrazují informace o snímku, ty si musíte zapnout. Pak uvidíte ISO citlivost, clonu, expoziční čas, blesk, rozlišení a datum pořízení. V levém sloupci máte možnost přidat tvář do seznamu tváří, smazat snímek, zapnout multiprezentaci, editovat snímek a upravit množství zobrazovaných informací. U snímku můžete dále editovat různé barevné styly, otočit snímek, změnit jeho rozlišení a mnoho dalších.

Při přehrávání videosekvencí se objeví toto okno, stačí jen kliknout na spuštění a videosekvence se přehraje, viz pravý snímek.

K prohlížení fotografií lze použít i Smart Album, který třídí snímky podle data pořízení, dnu v týdnu (pravý snímek), převládající barvy, typu souboru a oblíbenosti.

Na posledním snímku v této kapitole je zobrazeno menu pro nahrávání videosekvencí.