Samsung WB2000: stylová bomba

13.8.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Samsung se svým novým modelem WB2000 vzbudil doslova neuvěřitelný zájem. Stylový kompakt s CMOS BSI čipem, podporou RAW formátu a dobrou světelností F2,4 na nejširším ohnisku včetně HDR režimu a Full HD videa. To zní zajímavě. Jak zajímavá bude praxe?
Musím se přiznat, že ještě u žádného fotoaparátu jsem se tak dlouho nerozhodoval, zda mu udělit cenu TREFA nebo ne. Samsung WB2000 je totiž blízko té laťky, která rozhoduje. A rozhodnout, zda jej ocenit či naopak ne, pro mě byla neuvěřitelně těžká otázka. Ono je zde totiž obrovské množství pozitiv, ale také některá negativa, která mi v tom bránila. Takže dnes trochu naopak začnu vyhodnocením a pak své rozhodnutí zdůvodním. Samsung WB2000 je rozhodně jeden z nejlepších stylových kompaktů na trhu a jeden z nejlepších Samsungů, které kdy tato společnost vyrobila. Přesto si myslím, že k zisku ocenění fotoaparátu ještě trochu chybí.

Samsung WB2000 potěší výborným designem, malými rozměry a nadprůměrně dobrým zpracováním. AMOLED displej je vynikající s krásným obrazem, na můj vkus zbytečně moc zvýrazňuje barevný šum, který ve skutečnosti ve snímcích tak výrazný není. Ovládání většiny prvků je dobré, nicméně mám výtky k pomalému startu přístroje (bez větších problémů pokud nic nechcete nastavovat nebo zoomovat, pokud však ano, je nutno dlouho čekat, než fotoaparát naběhne a i pak je při nastavování trochu letargický). Samotná rychlost přístroje co se týče ostření či prodlev mezi snímky je však vynikající. Ukládání obrovských RAW souborů ale trvá dlouho. Proč má jeden 10MPx RAW soubor 24 MB, to je mi záhadou.

Rychlé menu je skvělé, ale proč je zde např. ovládání optické stabilizace a ne HDR režimu (jeho složité zapínání přes menu mám nacvičené k dokonalosti)? Stejně tak je vždy nutno vypnout RAW, aby se dalo zapnout HDR, makro režim má omezené ostření, takže při focení na větší vzdálenost je nutné makro vypnout, jinak nezaostří. Toto vše zdržuje, často se musí něco nastavovat. Druhý otočný volič samospouště a sekvenčního snímání hodnotím jako vyloženě nepovedený. Jeho odezva je pomalá a jedno posunutí volby = jedno otočení (ale nezáleží na délce otočení). Pokud se tedy chcete posunout o tři položky, musíte také třikrát začít a přestat s točením.

I přes jisté problémy s komplikovanějším ovládáním (resp. nutností vše nastavovat) je zde jedna velká výhoda. Pokud si opravdu dáte tu práci a nastavíte fotoaparát tak, jak by měl být pro danou scénu, dokáže vám posloužit neuvěřitelně dobře. I když samotná automatika Smart Auto je velmi zdařilá, ruční volba parametrů dokáže z přístroje vykřesat až neuvěřitelně mnoho (dobré je např. v horším světle snížit clonu na F2,4, v některých případech se nadmíru hodí RAW, neboť má nižší a mnohem krásnější šum, někdy se výborně hodí hardwarové HDR a podobně). Pokud se toto naučíte, budete mít ve WB2000 neuvěřitelně schopného pomocníka.

Objektiv má skvělý ohniskový rozsah od velmi širokoúhlých 24 milimetrů. Potěší výborná světelnost F2,4 na nejširším ohnisku, bohužel průběh světelnosti je obecně dost špatný. V RAWu si na nejširším ohnisku s otevřenými clonami můžete všimnout silné aberace, ta se dá ale v dodávaném RAW konvertoru velmi dobře odstranit a samotné JPEGy aberaci nemají vůbec. WB2000 tuto optickou vadu odstraňuje doslova fantasticky. Makro je spíše slabší. Ostrost v prostředku obrazu je vynikající, po stranách ale v některých případech poněkud pokulhává.

Uvítal bych, kdyby automatika trochu raději volila i vyšší ISO citlivost, zejména na delších ohniscích. Bez problému totiž navolí 1/30 sekundy a vyfotit na nejdelším ohnisku ostrý snímek s automatickou expozicí při jen trochu horším světle je docela těžké. Každopádně lze přístroj pochválit za kompletní nabídku expozičních režimů včetně manuálu a irisovou mnohapolohovou clonu.

Panoramatický režim mě příliš nepřesvědčil, naopak za HDR si WB2000 zaslouží potlesk. Když pochopíte, jak zachází s jasy a stíny, budete moci fotit i pohyb, se kterým obecně může a nemusí mít problém (to záleží i na fotografovi). Účinek HDR (Inteligentního rozsahu) je vynikající. Full HD video je dost kvalitní, nicméně určitě by neuškodila jeho lepší stabilizace a špatná světelnost objektivu v delší polovině ohniskového rozsahu limituje použití v horších světelných podmínkách - videosekvence jsou pak silně zašuměné a tmavé. Nesmí chybět ani zpomalené videosekvence až s 1000 snímky za sekundu. Výhodou je možnost při natáčení i fotit bez přerušení, a to v 10MPx rozlišení!

Potěší i režim pre-capture, kdy ukládá fotografie pořízené před stiskem spouště. Je zde i sekvenční snímání, které skutečně umožňuje vyfotit 10 snímků za sekundu v plném rozlišení. Kdo chce, ten zde má dokonce i intervalové snímání! Výdrž na baterii je průměrná. Dodaný software je fajn, aplikace pro nahrání snímků do počítače však z nějakého divného důvodů nepočítá s RAW soubory. Co by ale opravdu hodně chtělo opravit a je to problémem i u modelu EX1, je příliš tmavý spodní řádek na AMOLED displeji, kvůli kterému se jen těžko odhaduje kompozice.

Nyní k samotné kvalitě obrazu. WB2000 je po Canonu IXUS 300 HS druhým kompaktem s CMOS BSI čipem, který umí udělat opravdu krásné a detailní snímky (v JPEGu). Takovou ostrost a detailnost bych od Samsungu nečekal, jejich typické rozpíjení obrazu tímto modelem skončilo. Vyvážení bílé funguje dobře, osobně bych trochu srazil doostřování (sníží se tím šum v JPEGu). RAW má jasového šumu mnohem méně právě díky absenci tohoto doostřování, naopak barevný šum je velmi silný. Mnohé potěší, že kvalita obrazu na vyšších citlivostech je rovněž překvapivě dobrá.

Sami tedy vidíte, že WB2000 je funkcemi neuvěřitelně nabitý fotoaparát a drtivá většina z nich skutečně výborně funguje. Kvalita obrazu je na tak malý kompakt nadprůměrná (i přes jisté výhrady). Dobrý dojem z přístroje však sráží jistá nedotaženost v ovládání. Pokud budete spoléhat na automatiku, nabídne vám vcelku dobré snímky. Pokud se však naučíte s přístrojem pořádně pracovat a využívat každou jeho vlastnost co nejlépe (tzn. nebude vám vadit časté nastavování ideálních voleb), budete mít snímky na svou třídu velmi dobré. Je vidět, že Samsung chce být jedničkou na trhu fotoaparátů, jeho poslední modely opravdu stojí za to. Samsung WB2000 rozhodně mohu vřele doporučit.

Obecně nadprůměrná kvalita obrazu, dobré detaily
Nedotaženost ovládání (divný druhý otočný volič, HDR zakopané v menu)
Skvělý AMOLED displej