Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung WB550: do šířky i dálky

30.6.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Samsung má rád široká ohniska a nový ultrazoom WB550 je v tomto přeborník. Nejenže nabízí ultraširokých 24 mm, které má jen minimum kompaktů, ale k tomu 10× optický zoom. Fotoaparát má i spoustu nových Smart technologií a rozlišení 12,2 MPx.

Sférické zkreslení a vinětace


Objektiv fotoaparátu Samsung WB550 velmi překvapí minimálním zkreslením (to je ale dáno softwarovým vyrovnáváním). Na širokém ohnisku je jen velmi slabé sférické zkreslení, na nejdelším se naopak vyskytuje velmi slabé poduškovité.


ohnisko 24 mm

ohnisko 240 mm

Průběh vinětace je hodně roztodivný. Provedl jsem pět měření a výsledkem je tento různorodý průběh. Při pozorování displeje uvidíte vinětaci na nejkratším ohnisku a pak ve druhé polovině zoomu.




Digitální šum


Ultrazoom Samsung WB550 je vybaven malým 1/2,33" CCD snímačem, který má však módní rozlišení 12 megapixelů. To je hodně a často to způsobuje vysoký šum. Nedávno testovaný Samsung IT100 ukázal, že Samsung dokáže i s takto nepříznivými předpoklady bojovat vcelku rozumně, doufejme tedy, že WB550 na tom bude ještě lépe. Kdyby však tolik nehonil rozlišení, vůbec by problém šumu nemusel tak výrazně řešit. Na následujících snímcích uvidíme, jak si WB550 vede. Modrá plocha dobře ukáže jasový šum, bílé pozadí barevný šum a písmena s prolisy na disku pak zachování detailů.


testovací snímek


ISO 80

Upřímně řečeno, trochu zklamání. Z dálky to vypadá ještě hezky čistě, ale už jen při trochu lepším pohledu jde vidět barevný šum a nepříliš výrazné prolisy na disku. Modrá plocha je většinou hladká, ale jsou zde oblasti, kde je výraznější jasový šum.


ISO 100

I citlivost ISO 100 poněkud rozpíjí a na modré ploše přináší občasné světlé pixely.


ISO 200

Snímek je opět trošku více rozmazaný, úroveň detailů je s ohledem na citlivost ISO 200 docela špatná. Je zajímavé, že zatímco bílé plochy jsou spíše patlány, modré jsou naopak přeostřeny a roste zde jasový šum.


ISO 400

Při citlivosti ISO 400 dochází k výraznějšímu rozmývání detailů. Prolisy na disku jsou velmi slabé a rovněž se silně trhají kontury červených písmen.


ISO 800

Další navýšení ISO způsobuje výraznější nárůst jasového šumu a detaily prakticky mizí. Tato citlivost je už pro fotoaparát opravdu přespříliš vysoká na to, aby se dala rozumně použít.


ISO 1600

ISO 1600 je pak už naprosto "zabité". Spousta jasového šumu, neexistující ostrost, klesají barvy, prostě velmi špatný výsledek.


ISO 3200

Nejvyšší citlivost ISO 3200 je k dispozici maximálně v rozlišení 3 megapixely. Snímek vypadá překvapivě docela zajímavě. Jasový šum je výrazný, ale má docela příjemný kinofilmový charakter. Pochopitelně detaily zde moc nenajdete a barvy také nejsou nejlepší, ale v černobílé variantě si umím představit použití. Dále se podívejme na snímky vousů plyšáka, kde bude dobře patrné zachování detailů.


testovací snímek


ISO 80


ISO 100


ISO 200


ISO 400


ISO 800


ISO 1600


ISO 3200

Citlivost ISO 80 až ISO 200 mají docela podobné výsledky bez většího šumu, nicméně méně kontrastní plochy se slévají do jediného odstínu, což rozhodně není žádoucí. Od citlivosti ISO 400 začínají detaily ještě více upadat a ISO 800 už přináší i mírnější jasový šum, který u ISO 1600 ještě silněji vyleze. Hlavním problémem však není šum jako spíše odšumování a agresivní zpracování obrazu obecně. ISO 3200 díky menšímu rozlišení vypadá překvapivě ostřeji, ale také zašuměněji. Nakonec se mrkneme ještě na snímky bílé plochy.


ISO 80


ISO 100


ISO 200


ISO 400


ISO 800


ISO 1600


ISO 3200

Jak je vidět, jasový šum není pro Samsung WB550 velký problém. Do citlivosti ISO 200 většinou není patrný (pokud se nenajde nějaká přeostřená plocha, viz snímky CD disku nebo zde např. ISO 80). Snímky na všechny citlivosti vykazují plošnější barevný šum. Od ISO 800 roste jasový šum, ISO 1600 a 3200 jsou pak jasovým šumem postiženy silně.



Na grafu jde vidět, že fotoaparát nemá žádnou citlivost, u které by nasadil drtivé odšumování, protože odšumuje prakticky vždy (a bohužel docela dost).


Vyvážení bílé, barvy


Vyvažování bílé můžete nechat na automatice, pochopitelně ale lze využít i přednastavené režimy a fotoaparát vám nabídne i vlastní měření. Stačí v menu, kde se vyvážení nastavuje, najet na volbu vlastního vyvážení, namáčknout spoušť a bílá se "změří". S vyvažováním bílé jsem neměl problémy, tradičně těžké scény ve stínu nebo při žárovce byly zvládnuty bez problémů.


automatické


denní světlo


zataženo


zářivka typu H


zářivka typu L


žárovka


vlastní měření

Vliv vyvážení bílé si ukážeme ještě na jedné venkovní scéně.


automatické


denní světlo


zataženo


zářivka typu H


zářivka typu L


žárovka


vlastní měření

Vyvážením bílé to ale nekončí. Pod tlačítkem "E" naleznete osm barevných režimů.


normální


výrazná


měkká


prales


retro


cool


klid

klasika

V tomto podmenu tlačítka "E" máte vedle osmi přednastavených režimů ještě dalších sedm a dále lze ještě nastavovat ladění červené, zelené a modré zvlášť.


normální


černobílý


sépie


červený


zelený


modrý


negativ


min. červená


max. červená

min. zelená


max. zelená


min. modrá

max. modrá

U snímků můžete upravovat míru ostrosti, na vliv se podíváme na následující třech výřezech.


ostrost -2

ostrost +0


ostrost +2

Je dobře vidět, že ostrost je pro snímky docela destruktivní. Velmi výrazně zvyšuje šum a trhá linie, takže klidně na ostrosti trochu uberte. Snímky budou paradoxně vypadat lépe i přesto, že nebudou vypadat ostře. Dále je tu úprava kontrastu.


kontrast -2

kontrast +0


kontrast +2

Opravdu nedoporučuji ubírat kontrast. Sice se tak zbavíte šumu, ale snímky jsou pak příliš hladké a barevně naprosto šílené. Zde třeba černá je jen šedá a naopak zelená je sytá, čímž jas srovnává s onou šedivou. Nechal bych střední nastavení. To nejvyšší zase naopak až příliš zkontrastní snímky, takže už tmavší šedá se stane černou. Snímky tak ztratí kresbu ve stínech, ale vypadá to svým způsobem velmi zajímavě.


saturace -2

saturace +0


saturace +2


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.