Samsung WB650: povedený cestovatel

29.6.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nový kapesní ultrazoom Samsung WB650 vyvolává velký zájem veřejnosti a spoustu žádostí o jeho recenzi. My vám ji dnes přinášíme. Podívejme se, jak si fotoaparát v této třídě s rekordním 15× optickým zoomem, HD videosekvencemi a podporou GPS vede.

Fotoaparát je dodáván v malé modravé krabici.

Typicky pro Samsung je zde jen pár věcí, fotoaparát, Li-Ion akumulátor, USB kabel, nabíjecí adaptér, rychlý manuál a CD-ROM.

GPS

Samsung se snaží zákazníky nalákat na největší zoom ve své kategorii, nejširší základní ohnisko, AMOLED displej a především na GPS. Zatímco u modelu ST1000 byla GPS poněkud zvláštní, u WB650 dostanete tu nejlepší implementaci technologie ve své třídě. Jednou jedinou vadou na kráse je poněkud delší první náběh. Většinou je nutno počkat tak dvě tři minuty, než se fotoaparát najde (konkurence toto zvládne většinou za minutu až dvě), ale pak už to doslova fičí.

Ideální je tedy těsně předtím, než chcete fotit s GPS souřadnicemi, navolit na horním kolečku GPS mód a zapnout fotoaparát. Objektiv se nevysune, jen se zobrazí mapa a do oněch tří minut máte souřadnice. Pak se už o nic nestaráte a fotíte. I když fotoaparát na několik minut vypnete (a přesunete se třeba o několik kilometrů dál - vyzkoušeno po jízdě autobusem přes půlku města), při příštím focení je většinou do pěti sekund poloha aktualizovaná, více než deset sekund jsem opravdu nezažil. Více než polovinu této doby si stejně vezme najíždění fotoaparátu, takže po najetí stačí počkat pár sekund a máte souřadnice. Pokud navíc zoomujete, pak už ani čekat nemusíte.

Na rozdíl od konkurenčních fotoaparátů Sony HX5 a Panasonicu TZ10 je obrovskou výhodou také vysoká přesnost souřadnic. Něco jako pamatování si a použití poslední platné souřadnice z těchto modelů u WB650 prakticky neexistuje, neboť už má dávno aktualizovanou polohu a většinou přesnou (pokud nemá, GPS souřadnici může uložit z předchozího místa, dobu platnosti lze nastavit).

Záleží samozřejmě na aktuální "satelitní" situaci, ale z jednoho výletu jsem se dočkal největší odchylky asi 30 metrů (hodilo mě to na druhou stranu silnice), jinak to bylo téměř na metr přesné, z další procházky to už bylo horší a rozdíly byly do těch 100 metrů. U konkurence je odchylka do 200 metrů běžná. Názvy obcí jsou ale někdy mimo, a to i 10 kilometrů vedle (platí zejména pro jejich okrajové části, kdy vás to názvem může hodit do sousední obce, dokonce někdy i do obce za ní).

Aby toho nebylo málo, nevšiml jsem si, že by se focení s GPS nějak výrazně podepsalo na výdrži baterie. Ta byla v podstatě totožná. Pokud chcete nechat GPS s mapou na displeji pořád zapnutou, počítejte s výdrží na tři hodiny a cca 100 fotografií k tomu. Mapy si musíte stáhnout ze stránky Samsungu a je možné je stáhnout pouze třikrát! Takže po úspěšném downloadu mapy zálohujte na vše možné, ať je neztratíte (např. při formátování karty).

Přísun energie zajišťuje Li-Ion akumulátor SLB-11A s nízkým napětím 3,8 V. Jeho kapacita činí docela slušných 1130 mAh. Výrobce hovoří o výdrži na pouhých 240 snímků. Praxe je o něco lepší, s GPS jsem se pohyboval standardně na 290 snímcích na jedno nabití, bez ní pak lehce nad číslem 300. Jak bylo řečeno v předchozí kapitolce, se zapnutou GPS mapou vydržíte na 3 hodiny a 100 snímků k tomu. Nabíjení probíhá přes USB port počítače, případně lze použít nabíjecí adaptér a nabíjet baterii ze sítě. Nabíjení každopádně probíhá ve fotoaparátu.

Software je umístěn přímo ve fotoaparátu, ten se tedy spouští po připojení přístroje k PC. Nese název Intelli-Studio a jde o docela zajímavou aplikaci.

Nahrávání snímků je rychlé, potěší, že není nutno pokaždé vybírat složku k nahání jako u původního softwaru starších Samsungů.

Snímky si lze zvětšit, uvidíte i barevný histogram, ale jinak v tomto okně toho moc neuděláte.

Pokud snímek obsahuje GPS souřadnice, lze v přehledu snímků (viz první obrázek) kliknout na fotografii a nechat si ji zobrazit přímo na mapě. Funguje to výtečně.

Snímky lze v programu také upravovat. Nabídka možností je přiměřená. Photoshop to není, ale něco málo zde provedete a patří k tomu lepšímu.

Můžete tu aplikovat různé efekty a nechat si zobrazit původní verzi snímku vedle nové a snadno je tak porovnat.

Funguje zde i Smart Album, tedy prohlížení snímků podle data, citlivosti, dalších expozičních nastavení a především i podle GPS souřadnic.

Takhle pak může vypadat série snímků se souřadnicemi. Program pochopitelně dokáže získat souřadnice i z EXIFu jiných fotoaparátů.

Zobrazení displeje a menu

Displej má velkou 3,0" úhlopříčku a rozlišení 614.400 bodů. To znamená rozlišení 640×480 pixelů, nicméně každý pixel se zde netradičně skládá pouze ze dvou bodů a ne ze tří, jak je zvykem (nejsou zde RGB pixely, ale pouze RG nebo GB). Zobrazení displeje je přehledné, nastavení jsou zobrazena na pravé straně. Po namáčknutí spouště se expoziční čas a clona zobrazí vlevo nahoře. Zobrazení displeje lze doplnit o mřížku a histogram.

Ve SMART AUTO režimu se v levém horním rohu ukazuje rozpoznaná scéna. Množství ikonek poklesne v důsledku toho, že nelze mnoho z nich nastavit. Napravo je pak menu výběru samospouště.

Na následujících snímcích vidíte výběr scénického režimu, napravo pak rychlé menu, které je ve vynikajícím uspořádání. Najdete zde překvapivě mnoho voleb, většinu nastavení z hlavního menu.

Pokud máte fotoaparát nastavený na A-S-M režim, při každém spuštění na vás vybafne tato obrazovka s nuceným výběrem režimu, což mi přišlo poněkud zdržující. Uvítal bych, kdyby tyto režimy byly na hlavním kolečku vyvedeny zvlášť. Pravý snímek ukazuje, že expoziční čas a clona se nastavují přes rychlé menu.

V pravém horním rohu se ukazuje při aktivní GPS název obce. Zatímco GPS jako taková je velmi přesná, názvy obcí jsou dost mimo, klidně i o několik kilometrů. Při natáčení videosekvencí je zobrazení displeje logické, vpravo jsou nastavení videosekvence, nahoře zbývající čas.

V rychlém menu pro videosekvence můžete nastavit rozlišení, snímkovací frekvenci, měření expozice a další důležitá nastavení. Je vidět, že fotoaparát je pro video dobře uzpůsoben. Hlavní menu je rozděleno do šesti záložek. První z nich je věnovaná snímání, další videu, třetí GPS, čtvrtá zvuku, pátá displeji a šestá zbývajícím technickým nastavením.

Zde vidíte trochu nelogické zobrazování menu v případě, že přejdete už do konkrétní dané záložky. Přeměna tvaru menu působí poněkud matoucím dojmem.

Zobrazení pořízených videosekvencí a snímků je u fotoaparátů Samsung poněkud skoupé na informace. Nenajdete zde např. ani počet vyfocených snímků. Teprve po stisku tlačítka DISP se zobrazí expoziční nastavení a je nutno to udělat po každém spuštění přístroje. Jinak máte zobrazení bez informací.

V režimu GPS si stiskem tlačítka OK můžete zobrazit přesné místo, kde se právě nacházíte. Tlačítko Fn naopak spustí prohlížeč fotografií a u každé se můžete podívat, kde jste ji pořídili.