Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung WB700: schopná šedá myška

15.8.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Kapesní ultrazoom Samsung WB700 se nedávno objevil na trhu a dnes si prošel redakčním testem. Nabídne rozlišení 14 megapixelů, velký 18× optický zoom začínající již na 24 milimetrech. Jak bude ve skutečnosti fotit?

Digitální šum


Samsung WB700 disponuje malým 1/2,33" CCD čipem s velmi vysokým rozlišením 16 megapixelů. Pixelová hustota pak činí 57 MPx/cm2, což je bohužel velký předpoklad pro vysoký šum. Nenechte se zmást tím, že fotoaparát pořizuje 14MPx fotografie, čip má ve skutečnosti 16 MPx, jen se z něj používá zhruba 1/2,5" plocha. Ostatně crop faktor je očividně 6 (přepočtených 24mm / reálných 4,0 mm), což odpovídá právě 1/2,5" čipu.



ISO 80



Samsung nicméně velmi příjemně překvapil. I když je pixelová hustota opravdu hodně vysoká, takto krásný obraz jsem z 16MPx CCD čipu snad ještě neviděl. Odšumování je opravdu velmi kvalitní. Šum mizí, detaily zůstávají.



ISO 100



Ani s citlivostí ISO 100 nejsou žádné problémy.



ISO 200



Docela slušné je i ISO 200. To má jemný jasový šum a lehce ztrácí ostrost, vypadá ale i nadále velmi dobře.



ISO 400



Od citlivosti ISO 400 se ale připravte na výraznější úbytek ostrosti. Zde už je odšumování docela silné. Chválím ale nepřítomnost ustřelených pixelů i doostřování.



ISO 800



Při citlivosti ISO 800 dochází k roztřepení hran, jasový šum je ve formě větších hrudek.



ISO 1600



ISO 1600 začíná s ustřelenými pixely, hrany se celé třepí a barvy mizí. Tuto citlivost už většinou opravdu nemá smysl používat.



ISO 3200



Nejvyšší citlivost ISO 3200 je vyloženě jen do počtu. Obraz je doslova příšerný. Dále se podíváme na výřezy snímku foceného za umělého osvětlení.


ISO 80



ISO 100

ISO 200



ISO 400

ISO 800



ISO 1600

ISO 3200
 

ISO 80 a ISO 100 jsou relativně čisté, ale nepříliš ostré. Od citlivosti ISO 200 začíná ostrost dále ubývat a přibývají barevné fleky, které jsou od ISO 400 už docela velký problém.


Protisvětlo


Dále se budeme věnovat focení v protisvětle.



expoziční čas 1 s, clona F3,4, citlivost ISO 400, ohnisko 32 mm, klikněte pro zvětšení



Tohle byl jen takový rychlý cvak, nicméně můžete si všimnout výrazných hvězd kolem světel i spoustu odlesků. Zajímavé je také to, že snímek je focený z ruky při čase 1 sekunda a ostrost je myslím vynikající (co se týče pohybové "ne"ostrosti, ne rozmazání silným odšumováním).



expoziční čas 1/500 s, clona F7,3, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



I zde je vidět spoustu odlesků objektivu. Scéna je expozičně hodně náročná, takže může přijít ke slovu expoziční bracketing (ať už pro výběr ideálně nasvíceného snímku nebo k HDR zpracování v počítači). Jen škoda, že rozdíly expozic jsou napevno 1/2 EV. Poněkud nepříjemným překvapením je čárkování obrazu vlevo dole.



expoziční čas 1/1000 s, clona F7, citlivost ISO 80, ohnisko 62 mm, klikněte pro zvětšení



Tento snímek rovněž trpí na odlesky. nechápu proč objektiv tolik cloní, vždyť může volit i kratší časy. Zbytečně tak vstupuje do hry difrakce, která zbytečně oslabuje nepříliš výraznou kresbu ve stínech.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.