Samsung WB700: schopná šedá myška

15.8.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Kapesní ultrazoom Samsung WB700 se nedávno objevil na trhu a dnes si prošel redakčním testem. Nabídne rozlišení 14 megapixelů, velký 18× optický zoom začínající již na 24 milimetrech. Jak bude ve skutečnosti fotit?
Samsung WB700 pokračuje v sérii zajímavých ultrazoomů řady WB. Proti staršímu modelu WB650 přináší větší 18× zoom s ještě lepším průběhem světelnosti. Ačkoli výrobce uvádí počáteční ohnisko 24 mm, obraz na nejširším ohnisku by odpovídal zhruba 26 milimetrům. Objektiv má jen průměrné až podprůměrné makro i telemakro, překvapivě ochotně ale rozmazává pozadí. Rychlost ostření je ale slušná, zlepšena byla i úspěšnost. Manuální ostření je pomalé zejména na delších ohniscích, kdy trvá doslova věčnost dostat se z jednoho konce ostřícího rozsahu na druhý. Optická stabilizace má velmi slušný účinek.

Zpracování přístroje je vysoce nadprůměrné, nic nevrže, nic se neviklá (ani objektiv, což je v dnešní době šetření nákladů i "flákání" výroby už docela zřídkavý jev a Samsung si se zpracováním na rozdíl od ostatních dal docela záležet). Naopak zamrzí absence čidla polohy, všechny fotky na výšku budete muset ručně otáčet. LCD displej má už poněkud menší rozlišení, ani pozorovací úhly nejsou žádný zázrak. Slušná je ovladatelnost, je zde příjemné quick menu i programovatelné tlačítko.

Možnosti nastavení expozice jsou bohaté, můžete použít až 16sekundovou expozici, rozsahy clon byly ale oproti předchůdci znatelně omezeny do cca F7 až F7,6 dle ohniska. Na vyšších clonách se sice u předchůdců výrazně projevovala difrakce obrazu, ale i tak. Občas se vyšší clony hodily. Nerozumím tomu, proč automatika strašně ráda volí vysoké clony. Pochopil bych, kdyby se v zájmu zlepšení kresby pohybovala kolem F4,5, ale fotit skoro pořád na F6 až F7? Jaký to má smysl? Difrakce pak dává obrazu docela rozmazaný vzhled.

Rovněž hraniční čas pro zvýšení citlivosti 1/30 sekundy pro všechna ohniska mi přijde poněkud nešťastný. Na delších ohniscích je to příliš dlouhý čas, byť stabilizace je opravdu velmi slušná. Výhodou tohoto řešení je samozřejmě nižší šum, protože se volí nižší citlivosti, ale někdy je to ISO nízké až moc. Zvláštní je obrovská mezera v zoomovacích krocích, po 7× zoomu je až 13× zoom. Kompozice s těmito ohnisky je tak často velmi problémová (7× je málo, 13× moc). Kratší a delší rozsahy jsou nicméně odstupňovány poměrně bohatě.

Videosekvence mě příliš nenadchly. Jsou silně odšumované, objektiv při zoomování "skáče". V protisvětle se připravte na silné odlesky, občas se vyskytne chromatická aberace nebo vinětace. Zkreslení ale neexistuje. Rychlost přístroje je průměrná, fotoaparát rychle nabíhá a ostří, ale ostatní prodlevy by určitě mohly být o něco kratší.

Zajímavá je kvalita obrazu. Samsung WB700 nechává v obraze více šumu a nerozmazává detaily. Snímky tedy mají slušnou nerozpatlanou kresbu, té však chybí výraznější ostrost. Snímky vypadají sice trochu mdle, ale jsou velmi dobrým základem pro další úpravy. Do citlivosti ISO 200 včetně bych hodnotil kvalitu obrazu jako dostatečně dobrou, výše se už ale projevuje typická nectnost CCD snímačů, vysoký šum na vyšších citlivostech. Stoupá i odšumování a s ním rozmazávání obrazu. Na denní fotografie je ale WB700 jeden z těch lepších přístrojů.

Samsung WB700 dokázal pár věcí zlepšit, ale také ne vše se mu povedlo. Za danou částku peněz jde o zajímavý počin, který díky manuálnímu ovládání potěší zejména ty, kteří si s fotoaparátem rádi hrají.

Přijatelná kvalita obrazu do ISO 200 (přestože snímkům chybí výraznější ostrost)
Zvláštní expoziční automatika (příliš cloní, 1/30 s jako limitní čas AUTO ISO i pro teleohniska)
Lehce nadprůměrný průběh světelnosti