Samsung WB750: splnil očekávání?
V srpnu jsme otestovali kapesní ultrazoom Samsung WB700 a dnes se podíváme na jeho výkonnějšího brášku WB750. Ten nabídne CMOS snímač s nižším rozlišením 12,5 megapixelů, Full HD video, hardwarové HDR i mnohem rychlejší sekvenční snímání.
Kapitoly článku:
Digitální šum
Samsung WB750 je vybaven 1/2,3" CMOS BSI čipem s celkovým rozlišením 14,6 megapixelů. Pro snímky se využívá jen 12,5 megapixelů, tedy plochu přibližně 1/2,5". Pixelová hustota je tedy nižší než u WB700, stále ale velmi vysoká. Nyní se podíváme, jak se to odrazilo v digitálním šumu.

ISO 100
Nejnižší citlivost ISO 100 má krásně detailní obraz bez zbytečně agresivního odšumování. Jasový i barevný šum je minimální.

ISO 200
I citlivost ISO 200 je stále poměrně čistá, můžete si však všimnout slabšího kontrastu.

ISO 400
Citlivost ISO 400 už navyšuje odšumování, linie se začínají třepit.

ISO 800
Citlivost ISO 800 začíná předvádět rozpatlanost kombinovanou s ustřelenými pixely na hranách. Kvalita je už nedostatečná.

ISO 1600
ISO 1600 ukazuje barevné fleky, ustřelené pixely a slabší detaily mizí v nenávratnu. Zde se bohužel neukazuje, že by CMOS čip měl na vyšších citlivostech nižší šum.

ISO 3200
Nejvyšší citlivost ISO 3200 je už jen omalovánka. Vše je totálně rozpité, ustřelené pixely rovněž vůbec nenadchnou. Podíváme se i na snímky pořízené za umělého osvětlení, kde budeme studovat míru zachování detailů.
![]() ISO 100 |
![]() ISO 200 |
![]() ISO 400 |
![]() ISO 800 |
![]() ISO 1600 |
![]() ISO 3200 |
U nejnižší citlivosti ISO 100 jsou detaily velmi slušné. Ani ISO 200 nevypadá špatné, úbytek kvality je ale patrný od citlivosti ISO 400. Rozpatlává slabší detaily a vznikají ustřelené pixely. Od ISO 1600 je patlání velmi silné a ISO 3200 je jak po útoku štětcem s vodou.
Protisvětlo
Nyní se podíváme na často velmi náročné focení v protisvětle.
Problémem objektivu jsou viditelné odlesky objektivu. V obloze je výrazný přepal, kresba krajiny je rozpitá odšumováním.
Samsung WB750 disponuje hardwarovým HDR režimem, který podle zvuků závěrky pořizuje jen dva snímky. Funguje ale opravdu zvláštně. Měl jsem pocit, že vyfotí přeexponovanou fotku a pak místo podexponované vyfotí ještě více přeexponovanou. Fotografie pořízené HDR režimem bývají zejména se Sluncem v záběru opravdu enormně přeexponované, obloha bývá totálně přepálená a snímek, který vidíte výše, je jedním z těch "akceptovatelnějších".
Znovu jsou vidět velmi silné odlesky. Krajina je rozumně prosvětlená, ale odšumováním docela rozpatlaná. Obloha je přepálená.
Zde jsou odlesky akceptovatelné (sice výrazné, ale aspoň trochu "efektní"). Kresba ve stínech je bohužel velmi slabá.
Krajina je sice trochu lépe prokreslená, ale jinak HDR určitě nevedlo k lepším výsledkům. Obloha je úplně přepálená místo toho, aby byla naopak výrazně tmavší, což by měl být úkol HDR režimu. V kapitole Standardní scéna uvidíte snad jedinou scénu, kde HDR jakž takž pomohlo.