www.digimanie.cz
>
>
>
>

Sony A5100: postřehy z praxe

Sony A5100: postřehy z praxe
, , recenze
Už nějakou dobu je na trhu CSC fotoaparát Sony A5100. Nyní se prodává za poměrně nízké částky, a proto jsme se mu podívali na zoubek. Nabídne 24MPx snímač a otočný dotykový displej. Jak si povede v našem testu?
K oblíbeným
reklama
Sony A5100 je fotoaparát, který v sobě ukrývá 24MPx APS-C CMOS senzor, tedy v dnešní době typické rozlišení pro tuto velikost. Podíváme se na snímky v RAW formátu a fotografie převedené z RAWu pomocí Camera Raw s vypnutým odšumováním.
 
 
ISO 100 (JPEG)
 
 
ISO 100 (konverze z RAWu)
 
Nejnižší citlivost je pochopitelně krásně čistá, zde byste šum hledali marně.
 
 
ISO 200 (JPEG)
 
 
ISO 200 (konverze z RAWu)
 
Také ISO 200 je dosti čisté, APS-C snímač s nízkými citlivostmi nemá nejmenší problém.
 
 
ISO 400 (JPEG)
 
 
ISO 400 (konverze z RAWu)
 
ISO 400 lehce zvyšuje jasový šum v RAWu, kvalita je stále výborná jak v RAWu, tak i v JPEGu.
 
 
ISO 800 (JPEG)
 
 
ISO 800 (konverze z RAWu)
 
Šum se dále zlehka zvyšuje, kvalita snímku je ale i nadále slušná. Odšumování je v JPEGu rozumné.
 
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 
ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
Při citlivosti ISO 1600 se do RAWů začíná dostávat trochu barevného šumu. JPEGy pak odšumováním začínají ztrácet některé méně významné detaily.
 
 
ISO 3200 (JPEG)
 
 
ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
Dostáváme se na ISO 3200 a zde už to přestává to být dobré. Jak jasový, tak i barevný šum začínají být v RAWu docela patrné. S citlivým odšumováním ale i z takových snímků dokážete ještě dost vytáhnout.  JPEGy lehce ztrácí saturaci barev.
 
 
ISO 6400 (JPEG)
 
 
ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
ISO 6400 je hraniční citlivostí, vhodná spíše k méně náročnému použití. Barevného šumu začíná být opravdu dost a JPEGy jsou už také docela bez detailů.
 
 
ISO 12800 (JPEG)
 
 
ISO 12800 (konverze z RAWu)
 
S ISO 12800 bych už raději moc nepočítal. Šumu je hodně a ani po odšumování se už nedostanete k nějak kvalitním výsledkům.
 
 
ISO 25600 (JPEG)
 
 
ISO 25600 (konverze z RAWu)
 
Nejvyšší citlivost ISO 25600 je na tom už velmi špatně. V RAWu je opravdu velmi vysoké množství barevného šumu a JPEGy jsou po silném barevném odšumování rozpité a docela bezbarvé. Nyní se podíváme na snímky, které byly převedeny na standardizované rozlišení 12 MPx pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum autíčka 12MPx
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Do citlivost ISO 1600 včetně je kvalita obrazu velmi dobrá. ISO 3200 se začíná lehce rozostřovat a ISO 6400 je asi nejvyšší použitelná citlivost. Přesto už budete muset počítat s poklesem saturace barev. Míru zachování detailů vyzkoušíme na tradičním snímku fousů plyšového zajíce.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum zajíc 24MPx
 
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Šum začíná degradovat kresbu při citlivosti ISO 1600, ale ještě i ISO 3200 se dá docela rozumně používat. Výše už to chce hodně opatrnosti, na podobný charakter kresby už čip nebude stačit.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum zajíc 12MPx
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Při konverzi na standardizované rozlišení 12 MPx (pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi) vypadají per-pixel výsledky pochopitelně o něco lépe. ISO 3200 vykazuje odšumování v méně výrazných oblastech, jinak je ale kresba docela slušná. ISO 6400 je rozumné maximum, výše už by bylo kompromisů přeci jen příliš.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum bílá plocha 24MPx (noise)
 
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Barevný šum se v RAWech zlehka objevuje od ISO 800, výrazněji pak od ISO 3200. V JPEGu je výrazně potlačován, pouze u nejvyšších citlivostí jsou vidět mírné barevné flíčky.

Nejnovější články
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 % Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 %
Společnosti Sony se na trhu fotoaparátů docela daří a podle posledních zpráv se jí podařilo zvýšit tržní podíl na velmi slušných 24 %, čímž se dostává na druhou pozici. V mnoha sledovaných kategoriích fotoaparátů dokonce vede.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4
Další novinkou z dílen společnosti Cosina je vysoce světelný širokoúhlý objektiv Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Aspherical. Ten je určený pro full frame CSC fotoaparáty Sony s bajonetem E/FE.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Fotomobil Honor 20 Pro má makroobjektiv a modul s F1,4 Fotomobil Honor 20 Pro má makroobjektiv a modul s F1,4
Na trhu se objevuje nový fotomobil z dílen společnosti Honor. Ta představila novinku v podobě modelu 20 Pro, který přináší rovnou čtveřici zadních fotoaparátů. Mezi nimi vynikne makro fotoaparát a modul s rekordní světelností F1,4.
21.5.2019, aktualita, Milan Šurkala18 komentářů