www.digimanie.cz
>
>
>
>

Sony A5100: postřehy z praxe

Sony A5100: postřehy z praxe
, , recenze
Už nějakou dobu je na trhu CSC fotoaparát Sony A5100. Nyní se prodává za poměrně nízké částky, a proto jsme se mu podívali na zoubek. Nabídne 24MPx snímač a otočný dotykový displej. Jak si povede v našem testu?
K oblíbeným
reklama
Sony A5100 je fotoaparát, který v sobě ukrývá 24MPx APS-C CMOS senzor, tedy v dnešní době typické rozlišení pro tuto velikost. Podíváme se na snímky v RAW formátu a fotografie převedené z RAWu pomocí Camera Raw s vypnutým odšumováním.
 
 
ISO 100 (JPEG)
 
 
ISO 100 (konverze z RAWu)
 
Nejnižší citlivost je pochopitelně krásně čistá, zde byste šum hledali marně.
 
 
ISO 200 (JPEG)
 
 
ISO 200 (konverze z RAWu)
 
Také ISO 200 je dosti čisté, APS-C snímač s nízkými citlivostmi nemá nejmenší problém.
 
 
ISO 400 (JPEG)
 
 
ISO 400 (konverze z RAWu)
 
ISO 400 lehce zvyšuje jasový šum v RAWu, kvalita je stále výborná jak v RAWu, tak i v JPEGu.
 
 
ISO 800 (JPEG)
 
 
ISO 800 (konverze z RAWu)
 
Šum se dále zlehka zvyšuje, kvalita snímku je ale i nadále slušná. Odšumování je v JPEGu rozumné.
 
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 
ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
Při citlivosti ISO 1600 se do RAWů začíná dostávat trochu barevného šumu. JPEGy pak odšumováním začínají ztrácet některé méně významné detaily.
 
 
ISO 3200 (JPEG)
 
 
ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
Dostáváme se na ISO 3200 a zde už to přestává to být dobré. Jak jasový, tak i barevný šum začínají být v RAWu docela patrné. S citlivým odšumováním ale i z takových snímků dokážete ještě dost vytáhnout.  JPEGy lehce ztrácí saturaci barev.
 
 
ISO 6400 (JPEG)
 
 
ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
ISO 6400 je hraniční citlivostí, vhodná spíše k méně náročnému použití. Barevného šumu začíná být opravdu dost a JPEGy jsou už také docela bez detailů.
 
 
ISO 12800 (JPEG)
 
 
ISO 12800 (konverze z RAWu)
 
S ISO 12800 bych už raději moc nepočítal. Šumu je hodně a ani po odšumování se už nedostanete k nějak kvalitním výsledkům.
 
 
ISO 25600 (JPEG)
 
 
ISO 25600 (konverze z RAWu)
 
Nejvyšší citlivost ISO 25600 je na tom už velmi špatně. V RAWu je opravdu velmi vysoké množství barevného šumu a JPEGy jsou po silném barevném odšumování rozpité a docela bezbarvé. Nyní se podíváme na snímky, které byly převedeny na standardizované rozlišení 12 MPx pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum autíčka 12MPx
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Do citlivost ISO 1600 včetně je kvalita obrazu velmi dobrá. ISO 3200 se začíná lehce rozostřovat a ISO 6400 je asi nejvyšší použitelná citlivost. Přesto už budete muset počítat s poklesem saturace barev. Míru zachování detailů vyzkoušíme na tradičním snímku fousů plyšového zajíce.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum zajíc 24MPx
 
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Šum začíná degradovat kresbu při citlivosti ISO 1600, ale ještě i ISO 3200 se dá docela rozumně používat. Výše už to chce hodně opatrnosti, na podobný charakter kresby už čip nebude stačit.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum zajíc 12MPx
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Při konverzi na standardizované rozlišení 12 MPx (pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi) vypadají per-pixel výsledky pochopitelně o něco lépe. ISO 3200 vykazuje odšumování v méně výrazných oblastech, jinak je ale kresba docela slušná. ISO 6400 je rozumné maximum, výše už by bylo kompromisů přeci jen příliš.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) ISO šum bílá plocha 24MPx (noise)
 
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Barevný šum se v RAWech zlehka objevuje od ISO 800, výrazněji pak od ISO 3200. V JPEGu je výrazně potlačován, pouze u nejvyšších citlivostí jsou vidět mírné barevné flíčky.

Nejnovější články
Hasselblad slaví 50 let letu na Měsíc speciální verzí 907X Hasselblad slaví 50 let letu na Měsíc speciální verzí 907X
50 let od letu na Měsíc chce slavit i společnost Hasselblad. Byly to právě její fotoaparáty, které pořídily ikonické obrázky z povrchu naší přirozené družice. Proto představí speciální edici středoformátu 907X a stěny CFV II 50C.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Kompaktní středoformátový objektiv GF 50mm F3.5 WR Kompaktní středoformátový objektiv GF 50mm F3.5 WR
Středoformátový systém Fujifilm GFX dostává do nabídky další nový objektiv. Je jím GF 50mm F3.5 R LM WR a má jít o zatím nejkompaktnější objektiv pro tento systém. Jeho hmotnost činí jen 335 gramů.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm uvedl objektiv Fujinon XF 16-80mm F4 R OIS WR Fujifilm uvedl objektiv Fujinon XF 16-80mm F4 R OIS WR
Od společnosti Fujifilm jsme se dočkali nového objektivu pro jeho X systém, model Fujinon XF 16-80mm F4 R OIS WR. Ten nabídne příjemně univerzální 5× optický zoom, odolnou konstrukci i velmi účinnou 6EV stabilizaci.
18.7.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Nový barevný film LomoChrome Metropolis XR 100-400 Nový barevný film LomoChrome Metropolis XR 100-400
Společnost Lomography uvádí na trh svůj nový barevný film LomoChrome Metropolis XR 100-400. Přestože je barevný, jeho hlavním charakterem má být relativně černobílé podání s nízkou saturací barev.
18.7.2019, aktualita, Milan Šurkala
5 tipů pro lepší makro fotky kompaktem a ultrazoomem 5 tipů pro lepší makro fotky kompaktem a ultrazoomem
Je tu léto a s ním spousta dovolených a výletů do přírody. Lidé při nich často fotí i různé makro detaily přírody a my si v dnešním článku ukážeme několik tipů, jak z běžného fotoaparátu vymáčknout co nejlepší výsledky.
18.7.2019, návod, Milan Šurkala