Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony A7R II (ILCE-7RM2): detaily na druhou

11.1.2016, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes sáhneme do velmi drahých vod a podíváme se na 42MPx fotoaparát Sony A7R II. Tento full frame CSC fotoaparát nabídne neuvěřitelné rozlišení, mechanickou stabilizaci, podporu 4K videosekvencí a mnoho dalšího. Jak to vše půjde dohromady?
Sony A7R II má full frame snímač, jehož rozlišení je na poměry FF senzorů opravdu hodně vysoké, činí 42 megapixelů. Nicméně v řeči pixelové hustoty odpovídá zhruba nějakým 18 až 19 megapixelům na APS-C senzoru, což se už zdaleka nezdá tak mnoho. Navíc je tu BSI technologie, která snižuje šum. Nyní se tedy podíváme, jaké je to v praxi při per pixel zobrazení (pixel na monitoru = pixel na fotografii).



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 (multiexpozice)



Protože má senzor tak obrovské rozlišení, není divu, že 1:1 výřez zabírá jen maličkou plochu ze snímku (obvykle jdou vidět tři auta). Nápisy jsou krásně čitelné, tohle jen tak nějaký fotoaparát nevykreslí. Šum v podstatě neexistuje.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 (multiexpozice)



ISO 200 je pochopitelně také naprosto čisté, zde šum rozhodně nebude problémem.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 (multiexpozice)



Ani citlivost ISO 400 netrpí na šum, ten je minimální.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 (multiexpozice)



ISO 800 začíná trochu jasově šumět v RAWu, JPEG a multiexpozice jsou nadále krásně čisté.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 1600 přidává trochu barevného šumu, kvalita snímku je ale stále hodně dobrá.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (multiexpozice)



Dostáváme se k citlivosti ISO 3200, která už přeci jen vykazuje viditelný šum v RAWu. Stále jsou ale velmi dobře patrné detaily. JPEG ukazuje nadále hodně slušnou kvalitu obrazu a multiexpozice dále zlepšuje linie a snižuje šum.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 6400 navyšuje barevný šum v RAW formátu. Pořád s tím lze ještě pracovat, ani JPEGy nevypadají špatně. Multiexpozice snižuje šum a pořád nabízí hodně dobrou kvalitu obrazu.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 12800 má už šumu v RAWu dost, tady už to na moc kvalitní výsledky nevypadá. JPEGy se třepí a ztrácí trochu saturaci. Multiexpozice je trošku neostrá, ale stále docela dobrá. Saturace barev je o něco slabší, nicméně při 42MPx rozlišení z toho pořád vytřískáte vcelku použitelné snímky.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



ISO 25600 (multiexpozice)



Citlivost ISO 25600 nicméně už dělá snímači problémy. Barevného šumu je hodně, JPEGy se třepí, saturace barev je slabší. Ani multiexpozice už nevypadá ideálně, barvy se slévají.



ISO 51200 (JPEG)



ISO 51200 (konverze z RAWu)



ISO 51200 (multiexpozice)



ISO 51200 už v RAWu chytá hodně azurových fleků a ani JPEGy nevypadají vůbec dobře. Nepomáhá ani multiexpozice.



ISO 102400 (JPEG)



ISO 102400 (konverze z RAWu)



ISO 102400 (multiexpozice)



Nejvyšší citlivost ISO 102400 je v praxi hodně problematická. Tady už nemůžete počítat s barvami ani detaily. Podívejme se nyní na snímky konvertované na 12MPx rozlišení, díky kterému můžete porovnat praktické výsledky s jinými fotoaparáty na stejném výstupním rozlišení.


Sony A7R II ISO šum JPEG autíčka

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Detaily jsou naprosto fantastické. Do ISO 1600 včetně si v podstatě nevšimnete žádné ztráty kvality. ISO 3200 je první citlivostí, kde je vidět trochu úbytek kvality, stále je to ale vynikající. ISO 6400 se začíná trochu kazit a lehce třepit, nicméně i ISO 12800 je použitelné. Citlivost ISO 25600 je už vyloženě nouzovka a výše bych nechodil.


Sony A7R II ISO šum RAW autíčka

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



I zde vidíte výborné výsledky do ISO 1600, solidní detaily nabídne i ISO 3200 a 6400. U citlivosti ISO 12800 to už chce hodně citlivou práci s odšumováním. Z citlivosti ISO 25600 už moc kloudného nedostanete.Dále se podíváme na výřezy snímků vousů plyšového zajíce.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 (multiexpozice)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 (multiexpozice)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 (multiexpozice)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (multiexpozice)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



ISO 25600 (multiexpozice)



ISO 51200 (JPEG)



ISO 51200 (konverze z RAWu)



ISO 51200 (multiexpozice)



ISO 102400 (JPEG)

ISO 102400 (konverze z RAWu)

ISO 102400 (multiexpozice)

Při citlivosti ISO 1600 dochází k jemnému slévání málo výrazných detailů. ISO 3200 je ještě snesitelné, ale u ISO 6400 je už vidět, že odšumování hodně rozmývá jemné detaily jako vlasy a ani ani v RAWu z toho moc nevykouzlíte. Multiexpozice se sice méně třepí, ale rozmývání je podobné. Znovu se mrkneme na výřezy snímků konvertovaných do rozlišení 12 megapixelů.


Sony A7R II ISO šum JPEG zajíc

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Při zmenšení snímků na 12 megapixelů se výsledky jeví mnohem lepší. Rozmývání jemných detailů je vidět spíše až u ISO 3200, nicméně i při ISO 12800 jsou výsledky určitě použitelné. ISO 25600 je nouzové.


Sony A7R II ISO šum RAW zajíc

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



U RAWů je to podobné. Do ISO 3200 včetně nenajdete žádný vážnější problém. ISO 6400 a ISO 12800 jsou při rozumném odšumování použitelné.


Sony A7R II ISO šum JPEG multiexpozice zajíc

výřezy z JPEGů (při multiexpozici) konvertovaných na 12 MPx



Multiexpozice v podstatě nikde nemá šum, i ISO 6400 vypadá dost pěkně bez třepení. ISO 12800 je dost pěkné s lehce sníženou ostrostí a překvapivě se dá koukat i na ISO 25600. Výborná práce. Na závěr této kapitoly se ještě podíváme na snímky bílé plochy.


ISO 50 (JPEG)



ISO 50 (konverze z RAWu)



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



ISO 51200 (JPEG)



ISO 51200 (konverze z RAWu)



ISO 102400 (JPEG)

ISO 102400 (konverze z RAWu)

Lehký barevný šum se začíná v RAWu objevovat někde kolem ISO 800, ale i při ISO 3200 je pořád dobře zvládnutelný. U vyšších citlivostí je ho už docela dost. Odšumování JPEGů dokáže odstranit barevný šum i při citlivosti ISO 102400, daní za to je ale pochopitelně výrazně snížená saturace barev.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.