Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Alpha SLT-A35: úspěšně proti zrcadlovkám

19.9.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V další recenzi se podíváme na nový fotoaparát Sony Alpha SLT-A35. Díky polopropustnému zrcátku má fázové ostření i při natáčení Full HD videa, snímací čip má navýšené rozlišení na 16 megapixelů, nechybí ani hardwarové HDR. Pojďme se podívat, jak fotí.
Snímací čip typu APS-C má rozměry 23,5×15,6 mm a rozlišení 16 megapixelů. Oproti předchůdci tak má 2 megapixely navíc, pixelová hustota je nicméně ve své třídě normální. Jde o typ Exmor CMOS, který slibuje vedle nízkého šumu i vysokou rychlost snímání. My se nyní podíváme na snímky v JPEGu, JPEGu po multiexpozici a z RAWu, konvertované přes Image Data Converter SR a Camera Raw 6.5 RC s vypnutým odšumováním.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu přes Image Data Converter SR)



ISO 100 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5 RC)



ISO 100 (multiexpozice)



Nejnižší citlivost ISO 100 je krásně čistá ve všech případech, multiexpozice je ale výrazně méně ostrá, slabší detaily mizí.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5 RC)



ISO 200 (multiexpozice)



Citlivosti ISO 200 je rovněž bez větších problémů, RAW má jen velmi mírný šum. Multiexpozice opět výrazně vyhlazuje.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5 RC)



ISO 400 (multiexpozice)



JPEG je i nadále dostatečně kvalitní, nicméně vyhlazování a mírné ustřelené pixely už jsou pozorovatelné. Multiexpozice ukazuje naprosto hladký obraz. Je zajímavé, jak moc se liší RAWy z obou programů (originál Sony a Adobe Camera Raw), kde zu prvního je znatelně menší ostrost a vyšší barevný šum, u druhého naopak barevný šum téměř neexistuje, ale jasový šum je výraznější.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5 RC)



ISO 800 (multiexpozice)



Při citlivosti ISO 800 už začíná multiexpozice získávat body navrch. Její obraz je hladší než ten u výchozího JPEGu (u něj se už lehce třepí hrany). RAWy vykazují barevný i jasový šum, jsou však stále velmi dobře použitelné pro další zpracování.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5 RC)



ISO 1600 (multiexpozice)



U citlivosti ISO 1600 je už odšumování dost silné a slabší detaily se začínají ztrácet, barevně je snímek i nadále v pořádku. Multiexpozice opět nemá žádný problém. RAWy jsou už silněji zašuměné, stále ale dostatečné. Modrých fleků u Camera Raw verze si nevšímejte, jde o přesaturování výstupu modré z tohoto programu, lze řešit snižováním saturace.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5 RC)



ISO 3200 (multiexpozice)



JPEGy u citlivosti ISO 3200 jsou už na hranici použitelnosti. Detaily už mizí, barevnost je ještě docela slušná, takže v nepříliš velkých rozlišeních se o kvalitu snímků nemusíte bát. Multiexpozice lehce navyšuje hrudkování, ale stále dává velmi kvalitní obraz s lehce potlačenou ostrostí. RAW už hrají všemi barvami.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5 RC)



ISO 6400 (multiexpozice)



RAWy jsou silně zašuměné, JPEGy očividně po silném odšumění ztrácí většinu slabších detailů a hodně třepí hrany. Pouze multiexpozice dává docela pěkný obraz, který sice není moc ostrý, ale nikde se nic netřepí. Barevnost je trochu slabší.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5 RC)



ISO 12800 (multiexpozice)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je viditelně téměř jen šum. JPEG je celý rozpatlaný, barevně nedostatečný. Zde už ani multiexpozice moc nestačí. Sice se na to dá dívat, ale kresba je neostrá, s horšími barvami.



ISO 25600 (multiexpozice)



U multiexpozice je sice k dispozici ještě ISO 25600, ale jak sami vidíte, kdyby tu nebylo, vůbec nic by se nestalo. Barvy téměř neexistují, detaily jsou velmi slabé, šum silný. Dále se podíváme na snímky detailu plyšového zajíce.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)

ISO 100 (multiexpozice)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 200 (multiexpozice)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 400 (multiexpozice)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (multiexpozice)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)

ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)

ISO 12800 (multiexpozice)

ISO 25600 (multiexpozice)

RAWy jsou viditelně ostřejší, ale také s viditelnějším šumem. Multiexpozice má u nižších citlivostí nižší ostrost, naopak u těch vyšší nabídne soudržnější linie a použitelný obraz do ISO 3200. Mrkneme se ještě na snímky bílé plochy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Barevný šum se začíná trochu více objevovat od ISO 800, jasový pak při ISO 1600. JPEGy jsou odšuměné a barevný šum se jich ve větší míře netýká (jen lehce flekatí po velkých plochách, ale barevné rozdíly jsou malé).
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.