Sony Alpha SLT-A35: úspěšně proti zrcadlovkám
V další recenzi se podíváme na nový fotoaparát Sony Alpha SLT-A35. Díky polopropustnému zrcátku má fázové ostření i při natáčení Full HD videa, snímací čip má navýšené rozlišení na 16 megapixelů, nechybí ani hardwarové HDR. Pojďme se podívat, jak fotí.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Zpracování obrazu má na starosti procesor BIONZ. K testu jsem použil 4GB SDHC kartu SanDisk Extreme s přenosovými rychlostmi až 30 MB/s.
- První snímek - 1,05 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 až 0,35 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,45 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 1,15 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 1,15 sekundy (po 11 snímcích 2,2 až 2,7 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,15 sekundy (po 9 snímcích 3,0 sekundy)
- Prodleva mezi snímky blesk - 1,55 sekundy
- Sekvenční snímání T7 - 7,1 fps (po 24 snímcích 1,55 fps)
- Sekvenční snímání Hi JPEG - 4,9 fps (po 14 snímcích 1,25 fps)
- Sekvenční snímání Hi RAW - 5,3 fps (po 6 snímcích 0,45 fps)
- Sekvenční snímání Hi RAW+JPEG - 5,6 fps (po 6 snímcích 0,3 fps)
- Sekvenční snímání Lo JPEG - 2,15 fps
- Sekvenční snímání Lo RAW - 2,15 fps (po 6 snímcích 0,5 fps)
- Sekvenční snímání Lo RAW+JPEG - 2,15 fps (po 6 snímcích 0,35 fps)
Fotoaparát je přiměřeně rychlý, ostření je v pořádku, prodlevy mezi snímky by mohly být o něco kratší. Sekvenční snímání je dostatečně rychlé, přes 5 fps nemá zrovna každý fotoaparát. RAW buffer má velikost na 6 snímků, což je průměrná hodnota.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvažování bílé barvy pracuje u Sony Alpha SLT-A35 velmi dobře, s nějakými výstřelky se setkáte opravdu jen výjimečně. Komu by nestačily přednastavené režimy (které lze navíc lehce upravovat), má zde ruční výběr od 2500 K do 10000 K i snímání bílé plochy. Navíc tu jsou ještě barevné filtry.
Automatické |
Denní světlo |
Stín |
Oblačno |
Žárovky |
Zářivky |
Blesk |
2500 K |
10000 K |
Barevný filtr G9 |
Barevný filtr M9 |
K dispozici je i několik dalších barevných nastavení.
standard |
živé |
portrét |
krajina |
západ slunce |
černobílá |
Novinkou u modelu A35 jsou tzv. Picture Effects.
Posterizace barevná |
Posterizace černobílá |
Pop artové barvy |
Retrofotografie |
Částečná barva - červená |
Částečná barva - zelená |
Částečná barva - modrá |
Částečná barva - žlutá |
High key |
Vysoce kontrastní monochromatické |
Dětský fotoaparát |
Dále můžete upravovat sytost barev, ostrost a kontrast.
kontrast -3 |
kontrast +0 |
kontrast +3 |
S kontrastem buďte trochu opatrní, oživuje sice fotografie, ale omezuje dynamický rozsah.
ostrost -3 |
ostrost +0 |
ostrost +3 |
Zvýšená ostrost roztřepí linie, takže to také nepřehánějte.
Optický a digitální zoom
Základní objektiv nabízí tradiční 3,1× optický zoom.
Při 18mm reálném ohnisku (a 27mm přepočteném) je úhel záběru tradičně širokoúhlý. Ostrost je přiměřená, na pravé straně (dole) je horší, naopak nahoře můžete vidět chromatickou aberaci. K dispozici dávám i RAW snímek.
Přiblížení je poměrně malé, typické pro tuto třídu objektivů. Ostrost je přiměřená, ale mohla by být i o něco lepší.
Protisvětlo
Nyní budeme studovat chování fotoaparátu a objektivu v protisvětle.
expoziční čas 1/1250 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (45) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Dynamický rozsah čipu je dostatečný, což si můžete vyzkoušet v RAWu. Čekal bych lepší ostrost snímku.
Dokonce i JPEG snímky jsou v protisvětle pěkně prokreslené. Kresba je po celé ploše dostatečná.
HDR režim jasy ještě dále zlepšuje. Díky lepší prokreslenosti oblohy jsou odlesky objektivu trochu výraznější. Problémem HDR režimu je horší práce s pohybem.
expoziční čas 1/320 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Prokreslenost je docela slušná i ve stínech, na hranách je vidět chromatickou aberaci. Zpracování jasů hodnotím jako slušné.
expoziční čas 1/320 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zde jsem použil HDR s rozsahem 6 EV (-3 EV, 0 EV, +3 EV), nikoli automatické nastavení. Prokreslení stínů je výborné, totéž platí i o obloze.
Bez jakýchkoli technologií pro rozšíření dynamického rozsahu je tmavé okolí opravdu tmavé, nicméně stále s docela přijatelnou kresbou.
DRO je softwarové prosvětlování s malým účinkem při využití automatického nastavení, ale sílu efektu můžete nastavit i manuálně. Na maximální nastavení je účinek překvapivě obrovský, téměř na úrovni hardwarového HDR. Je zajímavé, že stíny mají docela přijatelný šum, chromatická aberace se nekoná, takže vše v pořádku.
Velkým problémem objektivu je silný světelný závoj při delších ohniscích. Tento problém vás bez sluneční clony bude docela dost trápit.