Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Alpha SLT-A35: úspěšně proti zrcadlovkám

19.9.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V další recenzi se podíváme na nový fotoaparát Sony Alpha SLT-A35. Díky polopropustnému zrcátku má fázové ostření i při natáčení Full HD videa, snímací čip má navýšené rozlišení na 16 megapixelů, nechybí ani hardwarové HDR. Pojďme se podívat, jak fotí.

Noční scéna


Tato kapitolka bude trochu delší, podíváme se totiž na všechny citlivosti a snímky v JPEGu, RAWu a po multiexpozici.



expoziční čas 30 s, clona F14, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení



Šum je poměrně nízký, vysoká clona způsobuje hezké 14cípé hvězdičky kolem světel. Půlený snímek má vlevo JPEG, vpravo konverzi z RAWu bez odšumování, multiexpozice pak má svůj vlastní snímek.



ISO 100 (JPEG/RAW)



ISO 100 (multiexpozice)



Nejnižší citlivost je bez problémů, u multiexpozice se ale připravte na trochu nižší ostrost a detailnost snímku. Tuto technologii nemá smysl používat u nižších citlivostí.



ISO 200 (JPEG/RAW)



ISO 200 (multiexpozice)



Ani s citlivostí ISO 200 není žádný problém, u multiexpozice se připravte na sníženou ostrost.



ISO 400 (JPEG/RAW)



ISO 400 (multiexpozice)



Citlivost ISO 400 na věci v podstatě nic nemění, stále se jedná o velmi kvalitní snímky.



ISO 800 (JPEG/RAW)



ISO 800 (multiexpozice)



Při ISO 800 už v RAWu vzniká trochu barevného šumu, JPEGy jsou i nadále velmi čisté. Multiexpozice bojuje s mírnou neostrostí, tráva je rozmytá.



ISO 1600 (JPEG/RAW)



ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 1600 dále zvyšuje šum v RAWu, JPEGy začínají trpět na zvýšené odšumování, a tedy i menší ostrost. Naopak multiexpozice se poprvé dostává do vedení. I když má také rozmazané snímky, soudržnost linií je lepší.



ISO 3200 (JPEG/RAW)



ISO 3200 (multiexpozice)



S dalším navýšením citlivosti stoupá míra šumu i odšumování. JPEGy už lehce ztrácí barvy, což platí i pro multiexpozici. Tam si můžete všimnout špatného skládání snímku a rozbití linií. To se bohužel občas stává.



ISO 6400 (JPEG/RAW)



ISO 6400 (multiexpozice)



U citlivosti ISO 6400 stoupá odšumování, barevnost v JPEGu dále klesá a použitelnost snímků je už minimální.



ISO 12800 (JPEG/RAW)



ISO 12800 (multiexpozice)



Nejvyšší citlivost pro běžné fotografické režimy je ISO 12800. V RAWu vidíte téměř jen šum, JPEG je bez výraznějších barev a ostrost už také zmizela. Multiexpozice sice není příliš ostrá a barvy už také nejsou dobře viditelné, ale aspoň zhruba víte, na co se díváte.



ISO 25600 (multiexpozice)



Nejvyšší citlivostí pro multiexpozici je ISO 25600. Vzhledem k nekvalitě snímků nemá smysl používat.


Standardní scéna


Podíváme se i na dvě standardní scény.



expoziční čas 1/100 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení



Problémem objektivu je opravdu velmi silná náchylnost ke světelným závojům. Sluneční clona chybí (vzhledem k otáčejícímu se přednímu členu by stejně asi nebyla moc účinná), takže vám nezbude nic jiného, než si clonit rukou (tady vás totiž ani RAW nezachrání). Zajímavé je také to, že fotoaparát opravdu dost cloní, F13 je poměrně vysoká hodnota. Můžete si stáhnout RAW snímek.



expoziční čas 1/160 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (45) mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je v levé polovině ještě docela slušná (je však postižena světelným závojem), horší je to s pravou polovinou, která objektivu při ohnisku 30 milimetrů opravdu dost nesedla. S nižšími clonami byla neostrost ještě horší.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.