Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Alpha SLT-A65: 24megapixelový šperk

24.11.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Sony nedávno překvapilo trojicí fotoaparátů s novými APS-C čipy, které mají vysoké rozlišení 24 megapixelů. My dnes vyzkoušíme první z nich, SLT fotoaparát SLT-A65. Ten dále podporuje Full HD video, hardwarové HDR a slibuje zejména nejlepší EVF na trhu.

Měření rychlosti


Nová verze procesoru BIONZ opět slibuje vyšší výkon než v minulosti. K testu rychlosti byla použita Memory Stick PRO HG-Duo karta s přenosovými rychlostmi až 30 MB/s.
  • První snímek - 1,5 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 sekundy (0,5 sekundy bez předostření)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,5 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,6 sekundy (po 7 snímcích 1,0 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,5 sekundy (po 5 snímcích 1,3 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,75 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s HDR - 8,0 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s multiexpozicí - 8,5 sekundy
  • Sekvenční snímání 10 JPEG - 10,2 fps (po 13 snímcích se rychlost střídavě mění)
  • Sekvenční snímání 10 RAW - 12,2 fps (po 12 snímcích klesá na 0,9 fps)
  • Sekvenční snímání 10 RAW+JPEG - 9,6 fps (po 11 snímcích klesá na 0,65 fps)
  • Sekvenční snímání Hi JPEG - 8,15 fps (po 14 snímcích klesá na 1,85 fps)
  • Sekvenční snímání Hi RAW - 7,85 fps (po 12 snímcích klesá na 0,9 fps)
  • Sekvenční snímání Hi RAW+JPEG - 7,8 fps (po 11 snímcích klesá na 0,7 fps)
  • Sekvenční snímání Lo JPEG - 3,1 fps (po 21 snímcích klesá na 1,8 fps)
  • Sekvenční snímání Lo RAW - 3,0 fps (po 14 snímcích klesá na 0,85 fps)
  • Sekvenční snímání Lo RAW+JPEG - 3,1 fps (po 13 snímcích klesá na 0,7 fps)
  • Ukládání celého bufferu - cca 16 sekund

Fotoaparát je opravdu velmi svižný. Ostření je dostatečně rychlé, prodlevy mezi snímky jsou výborné a sekvenční snímání nabízí skutečně výborné rychlosti přes 10 fps. RAW buffer je dostatečně velký s kapacitou na zhruba 12 RAWů, což je pěkné číslo.


Vyvážení bílé, barvy


Sony Alpha SLT-A65 nabízí neuvěřitelné množství nejrůznějších barevných režimů. Začneme vyvážením bílé, které funguje velmi dobře. Jako u většiny fotoaparátů, i zde ve stínech čekejte studenější snímky a je dobré volit vyvážení na stín nebo oblačno, není to ale tak výrazné a tak často. V interiérech jsou barvy slušné, občas lehce tíhnou do růžova nebo zelena, ale opět, není to často a není to moc výrazné. Sony má většinou pěkné barvičky (alespoň mně osobně se barevnost fotoaparátů Sony dost líbí) a SLT-A65 není výjimkou.


automatické



denní světlo


stín



oblačno


žárovky



zářivky: teplá bílá


zářivky: chladná bílá



zářivky: denní bílá


denní světlo



blesk


9900 K



2500 K


vlastní

Za další zde máme obrovskou nabídku obrazových efektů.


vypnuto



dětský fotoaparát: normální (dále chladnější, teplejší, zelená, purpurová)

pop artové barvy



posterizace ČB


posterizace barevná



retrofotografie


měkký high-key



částečná barva žlutá (na výběr je dále červená, zelená a modrá)

vysoce kontrastní ČB



měkké zaostření: nízké (dále střední a vysoké)


malování HDR: vysoké (dále nízké a střední)



monochromatické s bohatými tóny


miniatura (auto, horní, prostřední na šířku, spodní, pravá, prostřední na výšku, levá)
 

Aby toho nebylo málo, jsou zde i klasické barevné efekty.


standard



živé


portrét



krajina


západ slunce

černobílá

Dále je možno nastavit ostrost, sytost a kontrast.


ostrost -3



ostrost +0


ostrost +3
 

Větší ostrost způsobuje třepení hran, takže to s ní moc nepřehánějte. Čím budete mít nižší ostrost, tím budou linie soudržnější.


kontrast -3



kontrast +0


kontrast +3
 

Podobně to platí i zde. Vyšší kontrast sice udělá snímky živějšími a zajímavějšími, snížíte však dynamický rozsah a tím i možnost úprav snímku.


Optický a digitální zoom


Nyní se podíváme na optický zoom základního setového objektivu.




expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv má rozumně široký úhel záběru (po přepočtu zhruba 27 mm). Bohužel nezvládá nakrmit celých 24 megapixelů snímacího čipu, při zobrazení 1:1 není ostrost taková, jak by se dalo od takového rozlišení čekat. Lepší ostrost je v levé polovině obrazu, o něco horší je to uprostřed a napravo. Můžete si stáhnout i RAW snímek.




expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82,5 mm), klikněte pro zvětšení



Maximální přiblížení není zrovna příliš výrazné, ale to už je úděl základních setových objektivů. Zde už objektiv kreslí o něco lépe a ostřeji.




expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82,5 mm) + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Digitální zoom je maximálně dvojnásobný. Jde však o výřez snímku, který není zvětšován. Fotografie tedy vypadá "zvětšeně", ale ve skutečnosti jde jen o 6MPx výřez z původního 24MPx snímku, který vidíte nahoře.


Protisvětlo


Snímání v protisvětle by mohlo být snazší díky hardwarovému HDR. Nyní si ukážeme testovací snímky.




expoziční čas 1/1600 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv vykazuje slabší odlesky, nejsou ale moc výrazné. Krajina je tmavá, kresba v ní je docela slušná. Všimněte si, že ve větvích není téměř žádná chromatická aberace. To je dáno softwarovým odstraňováním, které můžete zapnout ve fotoaparátu. V RAWu totiž uvidíte aberace poměrně mnoho. Nutno uznat, že zde fotoaparát odvádí dobrou práci.




expoziční čas 1/1600 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



DRO technologie je velmi šikovná technologie snažící se z čipu vytáhnout maximum. Jde jí to velmi dobře, aniž by příliš utrpěla kresba nebo vylezlo obrovské množství šumu (několik barevných flíčků si v prosvětlených stínech ale přeci jen všimnete).




expoziční čas 1/1600 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR se od DRO v jasech příliš neliší, můžete si ale všimnout trochu méně zašuměné kresby, která je o něco celistvější.




expoziční čas 1/80 s, clona F20, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



V protisvětle se občas vyskytovaly velmi zvláštní odlesky, přitom objektiv byl čistý. Při vyšších clonách se při vysoké pixelové hustotě logicky projevuje difrakce, lehce neostrá kresba objektivu.




expoziční čas 1/1250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Ve stínu je poměrně slabá kresba i lehký barevný šum. Nyní se podíváme, jak se situace změní s HDR režimem.




expoziční čas 1/1250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Prokreslenost stínů je mnohem lepší, zmizel i barevný šum. Vyrovnanost jasů je také zajímavější.




expoziční čas 1/60 s, clona F13, citlivost ISO 250, ohnisko 18 (27) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Chromatická aberace je opět v podstatě minimální, za což ale může velmi účinné softwarové odstraňování. V RAWu si můžete všimnout, že není právě malá.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.