Sony Alpha SLT-A65: 24megapixelový šperk
Sony nedávno překvapilo trojicí fotoaparátů s novými APS-C čipy, které mají vysoké rozlišení 24 megapixelů. My dnes vyzkoušíme první z nich, SLT fotoaparát SLT-A65. Ten dále podporuje Full HD video, hardwarové HDR a slibuje zejména nejlepší EVF na trhu.
Kapitoly článku:
Noční scéna
Foceni v noci je jako u všech podobných fotoaparátů velmi snadné. Máte k dispozici až 30sekundovou expozici a spolehlivé ostření.
Při cloně F13 vznikají hvězdičky kolem světel, ostrost je slušná. Se šumem nejsou výraznější problémy, k dispozici je i RAW verze fotografie. Dále se budeme věnovat focení při všech citlivostech, kde uvidíme snímky z JPEGu, RAWu (přes Camera Raw 6.5 s vypnutým odšumováním) a JPEGu po multiexpozici.
ISO 100 JPEG/RAW
ISO 100 multiexpozice
JPEG i RAW jsou velmi čisté a detailní. Multiexpozice je naprosto bez šumu, tráva ale vypadá poněkud rozmytě, bez detailů. Běžné detaily jsou ale výborné a hladké.
ISO 200 JPEG/RAW
ISO 200 multiexpozice
Citlivost ISO 200 předvádí srovnatelně velmi dobré výsledky.
ISO 400 JPEG/RAW
ISO 400 multiexpozice
ISO 400 nicméně už v RAWu trochu zvyšuje šum, JPEGy jsou slušné, ale lehce začínají třepit linie. Multiexpozice začíná být vyrovnanější. Tráva je sice i nadále trochu více rozmytá, ale linie jsou hladší a netřepí se.
ISO 800 JPEG/RAW
ISO 800 multiexpozice
Zvýšením citlivosti na ISO 800 je už šum v RAWu poněkud vysoký, ostrost silnějších detailů je dostatečně zachována. JPEGy už ukazují, že jsou po silnějším odšumění, kvalita je nicméně stále dostatečná. Multiexpozice je hladká a bez šumu.
ISO 1600 JPEG/RAW
ISO 1600 multiexpozice
Šum se opět zvyšuje, v JPEGu se začínají objevovat hrudky. Multiexpozice (zde omluvte neostrost danou rozpohybováním při focení) ztrácí barvy.
ISO 3200 JPEG/RAW
ISO 3200 multiexpozice
V JPEGu si ISO 3200 i nadále zachovává překvapivě slušnou barevnost, která se u multiexpozice ztrácí. Ta má i horší ostrost, na druhou stranu jsou linie méně roztřepené.
ISO 6400 JPEG/RAW
ISO 6400 multiexpozice
ISO 6400 dále navyšuje šum, JPEGy mají spoustu zvláštních artefaktů. Multiexpozice ztrácí kontrast a barvy.
ISO 12800 JPEG/RAW
ISO 12800 multiexpozice
Citlivost ISO 12800 je v RAWu už viditelně hlavně šum. JPEGy jsou tak s rozmytými barvami, hrany jsou velmi neurčité. Multiexpozice sice není vůbec ostrá, ale lépe odpovídá původnímu obraz. Ten je schovaný za hradbou jemného jasového šumu.
ISO 16000 JPEG/RAW
ISO 25600 multiexpozice
Proč vůbec fotoaparát umí snímat i do ISO 16000, je diskutabilní. Šumu je už tolik, že to skutečně nemá význam. ISO 25600 v podání multiexpozice rovněž není žádný zázrak. Barvy a hrany jsou zde jen v náznaku.
Standardní scéna
Podíváme se nyní i na dva tradiční snímky.
Pravá polovina snímku se objektivu nějak nevyvedla, je docela neostrá. V protisvětle je vidět slabá kresba zejména u stínů. V RAWu je to o něco lepší, ale přehnané ostrosti se nedostává ani tam. Vzhledem k velmi složitým světelným podmínkám dobře hodnotím úroveň barev.
Odšumování mi místy přijde moc silné (srovnejte s RAWem, kde dokonce uvidíte kresbu na šedé stěně budovy a důvod, proč zde u některých fotoaparátů vzniká moaré efekt), ostrost objektivu na pravé polovině je opět docela slabá.