Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Carl Zeiss Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA (SEL55F18Z)

4.2.2016, Milan Šurkala, recenze
Systém Sony FE může využít i služeb dnes testovaného 55mm objektivu Carl Zeiss se světelností F1,8. Pojďme se podívat, jak si bude rozumět s full frame fotoaparáty Sony a zda za svou cenu nabídne odpovídající kvalitu.

Autofokus, ostření


Objektiv podporuje automatické i manuální ostření, přepínání těchto režimů nicméně musíte provádět na těle přístroje (A7R II k tomuto může využít velmi rychlé a pohodlné zmáčknutí jednoho tlačítka). Manuální ostření jsme probírali už v minulé kapitole. Ostřící kroužek má jemný chod a rychlost jeho převodu je určena rychlostí otáčení. Při pomalém otáčení tak k přeostření potřebuje i několik otáček, naopak při rychlém otočení kroužku stačí pár desítek úhlových stupňů.

Ostření je velmi tiché, takřka neslyšné, což poznáte i u videa, kde AF rozhodně nebude problémem. Rychlost je slušná. Normální ostření si obvykle vyžádá mezi 0,25 až 0,3 sekundy. Přeostření z nekonečna na zhruba 60 centimetrů si pak vyžádá 0,55 sekundy, což je solidní čas. Není to tak rychlé jako u 35mm F2,8 objektivu, ale stále to patří k solidním výkonům.

Sony uvádí, že objektiv je schopen ostřit od 50 centimetrů. Test ukázal, že je schopen fotit od 49 cm od roviny senzoru. Pokud to změříme od přední čočky, jde o přibližně 41 centimetrů. Naměřil jsem tak pouze 0,14× zvětšení, což odpovídá údajům výrobce a dává na srozuměnou, že s makrem byste neměli počítat. Na to ani objektiv není určen. Vyzkoušel jsem už tradičně neoriginální makro předsádku Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi (bylo nutné využít redukci ze 49mm závitu). To už jsem se dostal na 20 cm od roviny senzoru a přibližně na 11 cm od přední čočky předsádky. Zvětšení vzrostlo na 0,42×, což je už o něco zajímavější, ale na focení makra stále nedostatečné. Dochází k výraznému vytahování rohů směrem ven.


Focení makra


Tato kapitolka se podívá na to, jaké makro tedy můžete čekat.


Sony Carl Zeiss Sonnar FE 55mm F1.8 makro kleště

expoziční čas 1/60 s, clona F2,2, citlivost ISO 100, ohnisko 55 mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení



Zvětšení skutečně není nijak výrazné, k makro snímkům si pořiďte jiný objektiv (nebo makro kroužky).


Sony Carl Zeiss Sonnar FE 55mm F1.8 makro strom

expoziční čas 1/60 s, clona F6,3, citlivost ISO 500, ohnisko 55 mm, klikněte pro zvětšení



Další ukázka toho, čeho je objektiv schopen. Příliš velké detailní přiblížení to skutečně není, nicméně díky velkému rozlišení senzoru fotoaparátu Sony A7R II můžete dost řezat. Bokeh je u makra trošku nervózní.


Sony Carl Zeiss Sonnar FE 55mm F1.8 makro strom Raynox DCR-150

expoziční čas 1/60 s, clona F8, citlivost ISO 800, ohnisko 55 mm, makro předsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení



Zde byla použita výše zmíněná makro předsádka Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi. Zvětšení je podstatně lepší, přestože pořád nelze hovořit o makru.


Světelnost a clona


Objektiv má velmi dobrou světelnost F1,8, která umožňuje dosahovat dosti malé hloubky ostrosti. Irisová clona má 9 lamel a její maximální hodnota je F22. Clona je ale poněkud hlučná a při startu fotoaparátu jde slyšet (clona se při vypnutí přístroje stahuje na hodnotu F10).


Bokeh


Nyní se budeme věnovat kvalitě rozmazaného pozadí, bokehu.


Sony Carl Zeiss Sonnar FE 55mm F1.8 bokeh plně otevřená clona

expoziční čas 1/6 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 mm, klikněte pro zvětšení



Přesné zaostření zde nebylo jednoduché, přestože obvykle s ostřením (automatickým i manuálním) nebyl nejmenší problém. Zde je to dáno také tím, že při focení na nejmenší vzdálenost a nejnižší clonu nemá objektiv vyloženě "ostré" místo. Bokeh je příjemný, odlesky jsou plné a kulaté, místy ale chytají chromatickou aberaci.


Sony Carl Zeiss Sonnar FE 55mm F1.8 bokeh clona F4

expoziční čas 0,8 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 55 mm, klikněte pro zvětšení



Po přiclonění se výrazně zlepšila ostrost snímku. Odlesky dostávají překvapivě silný devítiúhelníkový tvar. Čekal bych přeci jen o něco kulatější vzhled.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.