Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot HX200V: ultrazoomový rychlík

31.5.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na nástupce jednoho z nejlepších ultrazoomů minulého roku. Nová HX200V nahrazuje starší HX100V a přidává 18MPx CMOS čip, zůstává pak objektiv Carl Zeiss se 30× optickým zoomem i téměř nekonečná nabídka různých technologií.
Sony Cyber-shot HX200V má standardně malý 1/2,3" Exmor R CMOS čip, jenže má bohužel velmi vysoké rozlišení 18 megapixelů. Už recenze modelů WX100 a HX20V ukázala, že dávat takové obrovské množství megapixelů na tak malý čip není dobrý nápad. My se nyní podíváme, zda bude totéž platit i pro model HX200V.




ISO 100



Nejnižší citlivost ISO 100 je detailní, linie se ale třepí a vznikají tam ustřelené pixely.




ISO 200



ISO 200 podstatně více třepí slabší linie, výraznější detaily jsou i nadále patrné.




ISO 400



Citlivost ISO 400 netrpí tolik na rozmývání a třepení linií, spíše lehce snižuje ostrost a přidává jemný jasový šum.




ISO 800



ISO 800 dává jak jasový šum, tak i třepení linií. Ztrácí se také barvy.




ISO 1600



Citlivost ISO 1600 vypadá překvapivě pěkně. Zde se naopak zvyšuje jasový šum, ale netřepí se linie, jsou v rámci možností celistvé.




ISO 3200



ISO 3200 už ztrácí detaily i barvy. Na kvalitní snímky to rozhodně není.




ISO 6400



Další navýšení citlivosti na ISO 6400 postrádá barvy, linie se různě kroutí a detaily v podstatě neexistují. Jedná se o multiexpozici.




ISO 12800



I ISO 12800 využívá multiexpozici, snímek je celý rozpitý. Podíváme se také na zachování detailů na snímcích vousů plyšového zajíce.


ISO 100



ISO 200
 

ISO 400



ISO 800
 

ISO 1600



ISO 3200
 

ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 12800 (multiexpozice)
 

ISO 500 (multiexpozice)

ISO 3200 (multiexpozice)

Pouze nejnižší citlivost má jakž takž dobré detaily, i když i zde lze vidět zbytky po odšumování. Pak už odšumování silně roste a detaily rychlým tempem mizí. Ani multiexpoziční režimy nestačí na snížení šumu.


ISO 100



ISO 200
 

ISO 400



ISO 800
 

ISO 1600



ISO 3200
 

ISO 6400 (multiexpozice)

ISO 12800 (multiexpozice)

Na snímcích bílého papíru vidíte, že barevný šum je velmi dobře odstraňován, po jasovém ale zůstávají ustřelené pixely. Multiexpoziční režimy přináší obrovské tmavé hrudky, což je s podivem. Multiexpozice by naopak měla vést k nižšímu šumu díky skládání, ale očividně k tomu nevede.



nižší odšumování



střední odšumování



nejvyšší odšumování



I když jde hýbat s odšumováním, nejlépe je na tom to střední. Nižší odšumování je překvapivě silnější a ustřelených pixelů je sice méně, ale o to jsou patrnější. U střední síly to alespoň vypadá jako jakýsi nástin kresby. Nejvyšší nastavení rozmyje úplně všechno. Všechny ukázky jsou při citlivosti ISO 100.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.