Sony Cyber-shot HX200V: ultrazoomový rychlík
Dnes se podíváme na nástupce jednoho z nejlepších ultrazoomů minulého roku. Nová HX200V nahrazuje starší HX100V a přidává 18MPx CMOS čip, zůstává pak objektiv Carl Zeiss se 30× optickým zoomem i téměř nekonečná nabídka různých technologií.
Kapitoly článku:
- Sony Cyber-shot HX200V: ultrazoomový rychlík
- Autofokus, ostření, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Měření rychlosti
Fotoaparát je vybaven rychlým procesorem BIONZ a také rychlým 18MPx čipem. K testu jsme použili Memory Stick PRO Duo kartu s přenosovou rychlostí až 30 MB/s.
- První snímek - 1,8 sekundy
- První snímek se zoomem - 5,05 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,15 sekundy
- Snímek bez namáčknutí mid - 0,15 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,2 až 0,5 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky - 1,0 sekundy
- Prodleva mezi snímky HDR - 6,7 sekundy
- Prodleva mezi snímky iAuto+ - 2,,0 sekundy
- Sekvenční snímání Lo - 2,0 fps (ukládání 7 sekund)
- Sekvenční snímání Hi - 10,0 fps (ukládání 7 sekund)
- Expoziční bracketing - 6,7 fps
- Přezoomování pomalé - 7,6 sekundy
- Přezoomování rychlé - 2,95 sekundy
Fotoaparát je skutečně velmi rychlý. Ostří rychleji než většina zrcadlovek a překvapivě svižný je i na nejdelším ohnisku. Prodlevy mezi snímky jsou také spíše "zrcadlovkové", vidět pouhou sekundu mezi snímky u kompaktů skutečně není běžné. Sekvenční snímání nabízí až 10 fps, jen ukládání trvá trochu déle a není pak možno fotit (je možné jej zrušit).
Vyvážení bílé, barvy
Systém vyvažování bílé funguje velmi dobře. Nenarazil jsem na vážnější problémy nebo ústřelky. I v interiéru dává fotoaparát přirozené čisté barvy, které přesto nepotlačují světelnou atmosféru.
automatické |
denní světlo |
oblačno |
zářivka 1 |
zářivka 2 |
zářivka 3 |
žárovky |
blesk |
uživatelské nastavení |
Fotoaparát dále nabízí mnoho barevných efektů.
bez efektu |
malování HDR |
monochromatické s bohatými tóny |
miniatura |
fotoaparát na hraní |
pop artové barvy |
částečná barva |
měkký high-key |
akvarel |
ilustrace |
A aby toho nebylo málo, je tu i několik barevných režimů.
standardní |
živý |
reálný |
sépiový |
černobílý |
Optický a digitální zoom
Objektiv Carl Zeiss disponuje 30× optickým zoomem, což rozhodně není málo. Podíváme se, jak se projevuje.
Objektiv má 27mm ohnisko jako své nejširší, což se projevuje v poněkud užším úhlu záběru ve srovnání s konkurencí (ta většinou začíná na 24 až 25 milimetrech). Uprostřed obrazu je ostrost dobrá, směrem k rohům se zhoršuje jen minimálně. Vidět jsou ale pozůstatky po odstranění chromatické aberace, také je patrné místy silné odšumování.
Přiblížení je opravdu velmi pěkné a chválím i dobrou prokreslenost obrazu. Na to, že jde o tak dlouhé ohnisko a objektiv má tak velký zoom, je kresba poměrně detailní.
Znovu vidíte širokoúhlý obraz, ale ne až tak moc jako u konkurence. Detailnost je solidní, opět je na některých místech vidět silné odšumování, stromy jsou ale většinou prokresleny dobře.
Opět je patrné opravdu velmi výrazné přiblížení, kresba je slušná, ale na mnoha místech je silně postižena odšumováním. Na některých hranách je patrná i chromatická aberace (lépe řečeno, její zbytky).
expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 810 mm + Clear Image Zoom, klikněte pro zvětšení
Funkce Clear Image Zoom přináší 2× digitální zoom, který údajně nemá mít velký vliv na kvalitu obrazu. Když se ale na snímek podíváte jen trochu pozorně, zjistíte, že jde spíše o jakýsi "akvarel".
Protisvětlo
V této kapitole se budeme věnovat focení v protisvětle, které klade vysoké nároky na objektiv i snímací čip.
Je zajímavé, že fotoaparát velmi rád používá plně odcloněný objektiv, i když k tomu není důvod. Jemné přiclonění by nemuselo uškodit a možná by mohlo zlepšit kresbu objektivu (byť jsme si ukázali, že přiclonění nemá výraznější vliv na chromatickou aberaci). Vidíme tu jak silnou chromatickou aberaci, tak silné odšumování a rozmytí kresby.
Ve stínech je vidět velmi slabou kresbu, která je silně postižena odšumováním.
S hardwarovým HDR byly přepaly zmírněny, krajina je mnohem lépe prosvětlena s lepší kresbou, ale i tak vidíte příliš agresivní odšumování a patlání obrazu.
Toto je velmi náročná scéna obsahující silné přepaly i výrazné stíny. Objektiv trpí na chromatickou aberaci a opět je vidět silné rozmývání obrazu.
S HDR režimem jsou jasy trochu lépe srovnané, ale tentokrát nejde o nic výrazného. Kresba se opět silně rozmývá.
V režimu Malování HDR je efekt ještě výrazně zvýšen a snímky nejsou tak reálné. Nastavit můžete slabou, střední a nejvyšší sílu efektu.