Sony Cyber-shot HX5: pan téměř dokonalý
Při představení způsobil Sony Cyber-shot HX5 velký rozruch. Exmor R CMOS snímač s ultrarychlým sekvenčním snímáním, objektiv Sony Lens G s 10× optickým zoomem a 25mm ohniskem stejně jako HW HDR, Full HD video a GPS modul dávají tušit mnohé. Jaký je doopravdy?
Kapitoly článku:
- Sony Cyber-shot HX5: pan téměř dokonalý
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, GPS a nastavení
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
V útrobách přístroje je malý 1/2,4" Exmor R CMOS čip s BSI technologií. Ta by měla zajistit vyšší citlivost na světlo i nižší šum než u klasických CMOS čipů. Rozlišení čipu je 10 megapixelů, což je dostatečně vysoké rozlišení pro spoustu detailů a zároveň dostatečně malé proto, aby čip netrpěl na vysoký šum. Nicméně je tomu skutečně tak? Dokáže HX5 vykreslit tolik detailů a netrpět na šum? Podívejme se na snímky CD disku, kde na modré ploše uvidíte jasový šum, na bílé pak barevný a malá písmena jsou dobrou indikací zachování detailů.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-0.394.jpg)
testovací snímek
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-2.2F6C.jpg)
ISO 125
Na nejnižší citlivosti je snímek příjemně hladký, odšumování však viditelně oslabuje některé méně výrazné hrany, které se lehce ztrácejí.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-12.301A.jpg)
ISO 200
Při citlivosti ISO 200 je fotografie pořád hladká, ale za cenu většího vyhlazování, a tedy i ztráty detailů.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-22.4758.jpg)
ISO 400
ISO 400 pokračuje v nastoleném trendu vyššího vyhlazování, linie na CD disku v podstatě už není pořádně vidět.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-31.44A0.jpg)
ISO 800
Se vzrůstem citlivosti na ISO 800 se začínají více objevovat ustřelené pixely, ještě slabší detaily a trochu se ztrácí i barvičky.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-40.48F6.jpg)
ISO 1600
ISO 1600 zvyšuje jasový šum, který se snaží odstraňovat. Výsledkem je velmi slabá, až rozmazaná kresba. Klesá i saturace barev.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-49.4AE4.jpg)
ISO 3200
Nejvyšší citlivost oproti ISO 1600 překvapivě obraz moc nezhoršuje. Kresba je jen o trochu slabší a totéž platí o saturaci.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-58.4404.jpg)
ISO 3200, Redukce rozmazání pohybu
Digitální stabilizace sice funguje dobře, ale nemůžete čekat zázraky. Vyfotí se 6 snímků na vysokou citlivost, které se složí dohromady. Šum je viditelně nižší, detaily jsou i přes nižší ostrost trochu lepší, bohužel saturaci to už nezachrání.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-66.4CB2.jpg)
ISO 400, Ručně držený soumrak
Režim Ručně držený soumrak má tendenci snímky podexponovávat a volit nižší citlivosti. Jak jde vidět, je to velmi dobře. ISO 400 je díky složení 6 snímků naprosto bez šumu, ostrost sice trochu utrpěla, ale oproti klasickému snímku na ISO 400 bez této funkce je tento výrazně kvalitnější a detailnější. Chcete-li fotit za horšího světla, stačí nastavit tento režim, povolit korekci trochu do plusu (ať se vyrovná přirozená podexpozice tohoto režimu) a můžete získat méně rozmazané a nezašuměné snímky. Nyní se podíváme na snímky plyšového zajíce, kde velmi dobře uvidíme míru zachování detailů.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-75.2B4.jpg)
testovací snímek
Na všech citlivostech dochází ke znatelnému odšumování a ztrátě detailů. U citlivostí ISO 100 a 200 je to ještě snesitelné, na ISO 400 se už detaily ztrácí poměrně dost. S dalšími citlivostmi se to dále zhoršuje, některé z detailů se snaží "vrátit" doostřováním, ale obraz to spíše jen zhoršuje. Při skládání šesti snímků s citlivostí ISO 3200 se detaily vrací do hry, i když ostrost je velmi nízká. Při ručně drženém soumraku je situace ještě lepší. I přes citlivost ISO 400 je šum v podstatě nulový a jedinou chybou je jen slabší ostrost.
Do citlivosti ISO 400 je plocha hladká a bez šumu. Pak se už začínají objevovat lehce ustřelené pixely, jejichž míra pozvolně roste vzhůru.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-141.461A.jpg)
Na grafu lze vidět, jak od citlivosti ISO 400 začíná výraznější odšumování. Graf totiž zamířil směrem dolů a jednotlivé barevné složky se rovněž více přiblížily k sobě.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-0.394.jpg)
testovací snímek
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-2.2F6C.jpg)
ISO 125
Na nejnižší citlivosti je snímek příjemně hladký, odšumování však viditelně oslabuje některé méně výrazné hrany, které se lehce ztrácejí.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-12.301A.jpg)
ISO 200
Při citlivosti ISO 200 je fotografie pořád hladká, ale za cenu většího vyhlazování, a tedy i ztráty detailů.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-22.4758.jpg)
ISO 400
ISO 400 pokračuje v nastoleném trendu vyššího vyhlazování, linie na CD disku v podstatě už není pořádně vidět.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-31.44A0.jpg)
ISO 800
Se vzrůstem citlivosti na ISO 800 se začínají více objevovat ustřelené pixely, ještě slabší detaily a trochu se ztrácí i barvičky.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-40.48F6.jpg)
ISO 1600
ISO 1600 zvyšuje jasový šum, který se snaží odstraňovat. Výsledkem je velmi slabá, až rozmazaná kresba. Klesá i saturace barev.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-49.4AE4.jpg)
ISO 3200
Nejvyšší citlivost oproti ISO 1600 překvapivě obraz moc nezhoršuje. Kresba je jen o trochu slabší a totéž platí o saturaci.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-58.4404.jpg)
ISO 3200, Redukce rozmazání pohybu
Digitální stabilizace sice funguje dobře, ale nemůžete čekat zázraky. Vyfotí se 6 snímků na vysokou citlivost, které se složí dohromady. Šum je viditelně nižší, detaily jsou i přes nižší ostrost trochu lepší, bohužel saturaci to už nezachrání.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-66.4CB2.jpg)
ISO 400, Ručně držený soumrak
Režim Ručně držený soumrak má tendenci snímky podexponovávat a volit nižší citlivosti. Jak jde vidět, je to velmi dobře. ISO 400 je díky složení 6 snímků naprosto bez šumu, ostrost sice trochu utrpěla, ale oproti klasickému snímku na ISO 400 bez této funkce je tento výrazně kvalitnější a detailnější. Chcete-li fotit za horšího světla, stačí nastavit tento režim, povolit korekci trochu do plusu (ať se vyrovná přirozená podexpozice tohoto režimu) a můžete získat méně rozmazané a nezašuměné snímky. Nyní se podíváme na snímky plyšového zajíce, kde velmi dobře uvidíme míru zachování detailů.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-75.2B4.jpg)
testovací snímek
![]() ISO 125 | ![]() ISO 200 |
![]() ISO 400 | ![]() ISO 800 |
![]() ISO 1600 | ![]() ISO 3200 |
![]() ISO 3200 (Redukce rozmazání pohybu) | ![]() ISO 400 (Ručně držený soumrak) |
Na všech citlivostech dochází ke znatelnému odšumování a ztrátě detailů. U citlivostí ISO 100 a 200 je to ještě snesitelné, na ISO 400 se už detaily ztrácí poměrně dost. S dalšími citlivostmi se to dále zhoršuje, některé z detailů se snaží "vrátit" doostřováním, ale obraz to spíše jen zhoršuje. Při skládání šesti snímků s citlivostí ISO 3200 se detaily vrací do hry, i když ostrost je velmi nízká. Při ručně drženém soumraku je situace ještě lepší. I přes citlivost ISO 400 je šum v podstatě nulový a jedinou chybou je jen slabší ostrost.
![]() ISO 125 | ![]() ISO 200 |
![]() ISO 400 | ![]() ISO 800 |
![]() ISO 1600 | ![]() ISO 3200 |
Do citlivosti ISO 400 je plocha hladká a bez šumu. Pak se už začínají objevovat lehce ustřelené pixely, jejichž míra pozvolně roste vzhůru.
![](recenze-sony-cyber-shot-hx5-pan-temer-dokonaly/3242/img/body-141.461A.jpg)
Na grafu lze vidět, jak od citlivosti ISO 400 začíná výraznější odšumování. Graf totiž zamířil směrem dolů a jednotlivé barevné složky se rovněž více přiblížily k sobě.