Sony Cyber-shot HX90V a WX500: kompaktní dvojice

Sony Cyber-shot HX90V a WX500: kompaktní dvojice
, , recenze
Dnes otestujeme rovnou dva fotoaparáty najednou. Půjde o kapesní ultrazoomy Sony Cyber-shot WX500 a HX90V. Oba mají stejný 18MPx čip a totožný objektiv s 30× optickým zoomem, HX90 ale nabídne i hledáček nebo GPS.
K oblíbeným
reklama

Autofokus, ostření

 
Fotoaparáty se lehce liší v nabídce ostření. Pokud jde o rozsahy ostření, zvětšení nebo rychlost, jsou oba fotoaparáty kvůli stejnému objektivu srovnatelné. Rozdíly jsou ale v podpoře funkcí. WX500 má tak pouze autofokus, takže u fotografií nabídne pouze jednorázové ostření AF-S a u videa naopak jen průběžné AF-C.
 
Pokud jde o výběr zaostřovacích bodů, máme zde širokou oblast (automatický výběr z 9 bodů), střed, pohyblivý bod (ruční výběr bodu) a rozšířený pohyblivý bod. Podle popisu výrobce jde o totéž, nicméně v případě, že nezaostří vybraný bod, vyzkouší to ve větším okolí bodu. V praxi jsem ale nepozoroval výraznějších rozdílů. U těchto dvou posledních režimů lze stiskem prostředního tlačítka vyvolat menu pro úpravu polohy bodu. Naopak v automatice tímto spustíte sledování objektu. To funguje obstojně, přežije i menší změnu zoomu, rychlost je spíše slabší.
 
U modelu HX90V máte o něco širší možnosti. K dispozici je zde totiž i manuální ostření MF (a s tím i autofokus s možnosti manuálního doostření DMF). Manuální ostření funguje dokonce i v režimu plné automatiky (žluté Intelligent Auto). Zaostřování se provádí otočným prstencem na objektivu. Jeho chod je lehký a plynulý, navíc se výrazně zvětšuje náhled. Jedinou stinnou stránku je vysoký šum za slabšího světla (např. v interiéru), a tak se i přes zvětšení v takovém případě ostří docela obtížně. 
 
Sony Cyber-shot HX90V WX500 zaostřovací vzdálenosti
 
Minimální zaostřovací vzdálenost je 2,5 centimetru, nicméně doporučil bych při pořizování makra trochu zazoomovat. Ještě při 2,2× zoomu (cca 52 mm) jste jen na nějakých 4 centimetrech.Tam také dosáhnete největšího asi 0,75× zvětšení. To je bohužel proti HX50/HX60 krok zpět, tam se dalo dosáhnout až 1,1× zvětšení při cca 140mm ohniskové vzdálenosti. Stále je tu tak docela široký úhel záběru.
 
Sony Cyber-shot HX90V WX500 zvětšení objektivu
 
Minimální zaostřovací vzdálenost zhruba v polovině zoomu přeroste přes 2,5 metru, nicméně pak mírně klesá a na maximálním zoomu je lehce přes 2,3 metru. Maximální zvětšení pak dosahuje hodnoty 0,28×. Tedy ani na telemakro to není zrovna přeborník.
 
Sony Cyber-shot WX500 HX90V makro kleště
 
expoziční čas 1/50 s, clona F4,5, citlivost ISO 1600, ohnisko 50 mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Vidíte tedy, že nenabídne nejlepší makro ve své třídě, ale přesto je to použitelné.
 


Ukázky makro fotografií pořízených fotoaparáty Sony Cyber-shot WX500 a HX90V.

 
 

Nastavení expozice, automatika

 
Fotoaparáty se liší nejen v možnostech ostření, ale i v nastaveních expozice, kde HX90V nabídne pokročilejší režimy. Oba nabídnou automatiku, prioritu clony, času i plný manuál. Citlivosti jsou od ISO 80 do ISO 3200, je ale možné využít i multiexpozici, a to jak s automatickou ISO citlivostí, tak i s ručně nastavenou v rozsahu ISO 100 až ISO 12800. Pokud jde o klasické Auto ISO, tak u WX500 je nenastavitelný rozsah ISO 80 až ISO 3200, nicméně u HX90V lze nastavit jak spodní, tak i horní hranici tohoto rozsahu (cokoli od ISO 80 do ISO 3200).
 
Sony Cyber-shot WX500 HX90V průběh světelnosti
 
Světelnost objektivu má rozsah od F3,5 až do F6,4, což nejsou dobré hodnoty, ale jak vidíte na grafu výše, nejde v dané třídě o vůbec nic divného. Tato čísla jsou bohužel standardem. Maximem je F8 v režimu priority clony a manuálu. Pokud využíváte prioritu času, fotoaparát nastaví maximálně F6,3 (resp. F6,4 na max. zoomu)
 
Dostáváme se k expozičním časům. Ty mají rozsah od 1/2000 sekundy do 30 sekund v režimu priority času a plném manuálu. V prioritě clony je maximem 8 sekundy, automatika (režim P) pak nabídne maximálně 1 sekundu. Oba dva fotoaparáty nabídnou korekci expozice od -2 EV do +2 EV.
 
Zatímco WX500 nenabídne žádnou formu expozičního bracketingu, u HX90V jste na tom mnohem lépe. Můžete vyfotit 3 snímky s rozdílem expozice 1/3, 2/3, 1, 2 nebo 3 EV, a to buď jednotlivě nebo na jedno zmáčknutí v sekvenci. Je zde i bracketing vyvážení bílé a bracketing DRO režimů. HX90V rovněž umožňuje nastavit DRO režimy na automatiku nebo na jednu z pěti úrovní efektu, je zde i HDR rozšiřující dynamický rozsah o 1 až 6 EV. U WX500 je hardwarové HDR k dispozici pouze v režimu inteligentní automatiky a nelze ji uživatelsky vyvolat (musíte doufat, že ji fotoaparát sám použije).
 
 

Videosekvence

 
Podobně jako v předchozích dvou kapitolách, i ve videu se oba dva fotoaparáty docela liší, aniž by to na nich bylo na první pohled vidět. Pokud jde o společné vlastnosti, tak je to maximální rozlišení 1920×1080 pixelů při 50 snímcích za sekundu, rovněž nabídne stejné formáty záznamu, kde se můžete těšit na klasické MP4, AVCHD a dokonce i XAVC S HD.
 
Sony Cyber-shot HX90V WX500 video
 
Rozdílem je ale možnost ovládání expozice. WX500 má sice speciální režim pro video, ale v podstatě je zde jen několik scénických režimů pro natáčení, takže na expozici si nesáhnete. Totéž platí i pro běžné PASM režimy. Je sice možné červeným tlačítkem spustit natáčení v kterémkoli z nich, ale ani v manuálu není možno ovlivňovat expozici, dokonce ani její korekci.
 
Naproti tomu u HX90V je ve speciálním videorežimu možné vybrati si kterýkoli z PASM režimů. To ale zdaleka není vše a v podstatě téhož můžete dosáhnout i v běžných režimech (nepotřebujete tedy speciální videorežim). Takže si můžete hrát s expozičním časem, clonou, ISO citlivostí a korekcí expozice. Vše můžete nastavovat i v průběhu natáčení. U časů se můžete těšit na rozsah 1/12800 až 1/4 sekundy (což je výborné), ISO citlivost může být pevně nastavená i automatická, a to dokonce i v režimu M. Prostě paráda.
 
Kvalita videa je spíše podprůměrná ve své kategorii, ostrost i barevnost by mohla být lepší. Máme zde průběžný autofokus (v případě HX90V je podporováno i manuální ostření), který je rozumně svižný. Nechybí ani optická stabilizace obrazu, nemohu se ale ubránit dojmu, že je video místy trochu roztřesené. Zvuk je v obou případech stereo.
  • XAVC S HD 1920×1080 / 50p 50M - cca 6600 kB/s (53 Mbps)
  • XAVC S HD 1920×1080 / 25p 50M - cca 6300 kB/s (50 Mbps)
  • AVCHD 1920×1080 / 50p 28M - cca 3200 kB/s (26 Mbps)
  • AVCHD 1920×1080 / 50i 24M - cca 2800 kB/s (23 Mbps)
  • AVCHD 1920×1080 / 50i 17M - cca 2000 kB/s (16 Mbps)
  • AVCHD 1920×1080 / 25p 24M - cca 2700 kB/s (22 Mbps)
  • AVCHD 1920×1080 / 25p 17M - cca 2000 kB/s (16 Mbps)
  • MP4 1920×1080 / 50p 28M - cca 3300 kB/s (26 Mbps)
  • MP4 1920×1080 / 25p 16M - cca 2100 kB/s (17 Mbps)
  • MP4 1280×720 / 25p 6M - cca 800 kB/s (6 Mbps)
Pro posouzení vlastností videosekvencí si můžete stáhnout dvě ukázky, jednu venkovní s protisvětlem (14 sekund, 43 MB), druhou pak s ukázkou rozsahu optického zoomu (16 sekund, 49 MB).

reklama
Nejnovější články
Rodiče potrestali 15letou dceru převzetím jejích účtů na sociálních sítích Rodiče potrestali 15letou dceru převzetím jejích účtů na sociálních sítích
15letá Madelynn Sumpter dostala od rodičů na výběr ze dvou trestů. Vybrala si 2týdenní zabavení telefonu a převzetí účtů na sociálních sítích. Její otec se během této krátké doby stal hitem internetu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Canon údajně chystá 75MPx full frame EOS Rs Canon údajně chystá 75MPx full frame EOS Rs
Internetem začínají opět kolovat zprávy o novém připravovaném full frame fotoaparátu řady EOS R. Proslýchá se, že by mělo jít o model EOS Rs a rozlišení jeho senzoru má dosahovat vysokých 75 MPx.
5.12.2019, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů
Režisér Johna Wicka natočil reklamu pomocí Apple iPhone 11 Pro Režisér Johna Wicka natočil reklamu pomocí Apple iPhone 11 Pro
Režisér David Leitch, který stojí za filmy jako John Wick, Deadpool 2 nebo Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw, natočil také reklamu na Apple iPhone 11 Pro. A pro video sněhové bitvy použil právě tyto telefony.
4.12.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Fotograf fotí portréty ohrožených druhů ptáků i v ateliéru Fotograf fotí portréty ohrožených druhů ptáků i v ateliéru
Britský fotograf chce svou tvorbou upozornit na alarmující počty některých ohrožených druhů ptáků. Cestuje po světě a vyhledává zajímavá zvířata, kterým fotografuje profesionální portréty, jež podtrhují jejich rozmanitost. 
4.12.2019, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Youtuber rozběhal DOOM na 21 let starém kompaktu od Kodaku Youtuber rozběhal DOOM na 21 let starém kompaktu od Kodaku
Youtuber z LazyGamesReviews si trochu pohrál s 21 let starým kompaktem Kodak DC260 a poněvadž jde v podstatě o ořezaný počítač s procesorem IBM, jehož architekturu používal i Apple PowerMac, dokázal na něm rozběhat střílečku DOOM z 90. let.
3.12.2019, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře