Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe

15.4.2019, Milan Šurkala, recenze
Sony pokračuje s výrobou kapesních ultrazoomů a jeho nový model Cyber-shot HX99 míří trochu výš. Přináší totiž např. podporu RAWu, má i dotykový displej a nezapomnělo se ani na populární 4K videosekvence.
Nyní se budeme věnovat obrazové kvalitě, co se týče šumu snímače. Jde o malý 1/2,3" CMOS BSI senzor, z něhož se efektivně využívá 18 megapixelů. Má tedy vysokou pixelovou hustotu, což není dobrý předpoklad pro nízkou míru šumu. Nejprve se podíváme na JPEGy a RAWy s vypnutým odšumováním (převedené přes Camera Raw).
 
 
ISO 80 (JPEG)
 
 
ISO 80 (konverze z RAWu)
 
Už i nejnižší citlivost ISO 80 vykazuje mírný jasový šum v RAWu. Není to ale vážné a s fotoaparátem se dají vyfotit solidní snímky. JPEG odšumuje trochu více, než by bylo třeba a mohl by trochu méně doostřovat.
 
 
ISO 100 (JPEG)
 
 
ISO 100 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 100 (multiexpozice)
 
ISO 100 jen lehce zvyšuje šum, navíc je ale k dispozici i v multiexpozičním režimu. Ten vyfotí 4 fotografie a složí je dohromady, což snižuje šum. Je vidět, že obraz je kvalitnější než v případě jednoduché expozice. Na druhou stranu mi přijde být poněkud méně saturovaný.
 
 
ISO 200 (JPEG)
 
 
ISO 200 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 200 (multiexpozice)
 
Citlivost ISO 200 znatelně navýšila jasový šum v RAWu a přidává už i trochu barevného. JPEGy se pak začínají hrudkovat.
 
 
ISO 400 (JPEG)
 
 
ISO 400 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 400 (multiexpozice)
 
Při citlivosti ISO 400 je už šum v RAWu opravdu hodně vysoký, a to jsme jen u středních citlivostí. JPEGy už vykazují artefakty na hranách a pomalu ztrácí saturaci barev.
 
 
ISO 800 (JPEG)
 
 
ISO 800 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 800 (multiexpozice)
 
ISO 800 už hodně hraje barevným šumem, takže odšumování v JPEGu způsobuje částečnou ztrátu barev.
 
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 
ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 1600 (multiexpozice)
 
Dostáváme se k ISO 1600 a zde je to už hodně špatné. JPEGy jsou v podstatě bez barev i výraznějších detailů a ani multiexpozice už na tom není zrovna dobře.
 
 
ISO 3200 (JPEG)
 
 
ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 3200 (multiexpozice)
 
Vyšší citlivosti jsou zde spíše už jen proto, aby nebylo divné, že zde nejsou. Praktická využitelnost je velmi nízká. Jak je vidět, ISO 3200 je neostré, bez barev i bez detailů.
 
 
ISO 6400 (JPEG)
 
 
ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
 
ISO 6400 (multiexpozice)
 
ISO 6400 získává velmi silný barevný nádech v RAWu, barevného šumu je opravdu hodně. Odšumování vytváří v podstatě bezbarvé snímky bez detailů, ty se nedají nijak použít a ani multiexpozice nepomůže. Ta je sice méně zašuměná, ale s tím až velmi vyhlazená.
 
 
ISO 12800 (multiexpozice)
 
Multiexpozice je sice dostupná i s citlivostí ISO 12800, nicméně nedočkáte se žádných barev ani detailů. Pojďme se tedy nyní podívat na výřezy snímků ještě jednou při konverzi na standardizované rozlišení 12 megapixelů (pro srovnání snímků mezi recenzemi).
 
Sony Cyber-shot HX95 a HX99 ISO šum autíčka 12MPx 1
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Je vidět, že šum poměrně rychle roste. Kvalita obrazu je slušná do ISO 200, s opatrností se pak dá používat ještě tak ISO 800, výše bych už raději nechodil.
 
Sony Cyber-shot HX95 a HX99 ISO šum autíčka 12MPx 2
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo multiexpozice)
 
Multiexpozice přináší lepší kvalitu obrazu u nižších citlivostí, kdy je ve snímcích méně artefaktů. U vyšších citlivostí se ale karta začíná trochu obracet. Snímky s multiexpozicí jsou méně ostré a více rozpité. Je na nich tedy méně hrudek a šumu, ale stejně jsou v podstatě nepoužitelné. Podívejme se nyní na tradiční snímky plyšového zajíce.
 
Sony Cyber-shot HX95 a HX99 ISO šum zajíc 20MPx 1
 
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Do citlivosti ISO 200 včetně je ztráta detailů kvůli šumu poměrně malá a akceptovatelné je ještě ISO 400. Výše je to už výraznější a detaily mizí v JPEGu i RAWu.
 
Sony Cyber-shot HX95 a HX99 ISO šum zajíc 20MPx 2
 
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo multiexpozice)
 
S multiexpozicí jsou linie o něco hladší, při vyšších citlivostech se pak ale výsledky začínají srovnávat. Mizí sice artefakty, ale detaily jsou spíše ještě horší.
 
Sony Cyber-shot HX95 a HX99 ISO šum zajíc 12MPx 1
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Ve standardizovaném rozlišení 12 MPx vypadají snímky logicky o něco lépe. ISO 400 je ještě v pořádku, docela koukatelně vypadá i ISO 800, byť už samozřejmě musíte počítat s rozmýváním v méně výrazných oblastech.
 
Sony Cyber-shot HX95 a HX99 ISO šum zajíc 12MPx 2
 
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo multiexpozice)
 
I tady jde vidět, že u nižších rozlišení multiexpozice mírně pomáhá, ale u středních se to srovnává a u vyšších je to snad i horší. Nakonec se ještě podíváme na snímky bílé plochy a míru barevného šumu.
 
Sony Cyber-shot HX95 a HX99 ISO šum bílá plocha 20MPx
 
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Vidíme, že se zvyšující se citlivostí začínají snímky táhnout do žlutozelených odstínů. V JPEGu je ale barevné odšumování tak silné, že se barevných fleků nedočkáte ani na nejvyšší citlivosti ISO 6400.
 
Sony Cyber-shot HX95 a HX99 ISO šum bílá plocha 20MPx 2
 
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo multiexpozice)
 
Multiexpozice každopádně ukazuje, že vyrábí hladší obrázky s méně ustřelenými pixely.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.