15.4.2019, Milan Šurkala, recenze

Sony pokračuje s výrobou kapesních ultrazoomů a jeho nový model Cyber-shot HX99 míří trochu výš. Přináší totiž např. podporu RAWu, má i dotykový displej a nezapomnělo se ani na populární 4K videosekvence.

reklama
Ufff... | od: komichal (10)  15.4.20198:31
Jsem příznivcem kapesních ultrazoomů a jsem ochoten jim odpustit hodně ­- výměnou za to, že jsou malé a skladné.
To, co HX99 ale předvádí ­(a za jakou cenu­), je na mě fakt moc. Nerozumím tomu, proč se výrobci tak vytrvale snaží tuto kategorii zabít.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Ufff... | od: zolo_sk (109)  16.4.201910:50
No keby dali tomu kvalitný výstup, kto by potom kupoval MFT a APSC? Kto by kupoval napríklad Sony RX modely?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Ufff... | od: blue.sun (240)  17.4.201919:48
Ti, kdo by od foťáků chtěli zase lepší výstup. Pokud by kvalita výstupu z 1­/2,3­" odpovídala dnešním jednopalcům nebo MFT, pak kde by byla kvalita z takových snímačů? Naštěstí fyzika stále funguje a tak kvalita obrazového výstupu malých snímačů bude vždycky slabá.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: Ufff... | od: busy (3278)  18.4.20198:03
Zial okrem fyziky funguje aj marketing ktory tam nacpe taku sialenu pixelovu hustotu ze to sumi uz aj na najnizsom ISO 80 a ISO 800 je uz v podstate nepouzitelne :­( Potom sa niet comu divit ze kvalita vystupu je slaba ked to kvoli tomu treba vzdy rozmydlit a pri takej pixelovej hustote to ­(na strednych a dlhych ohniskach­) dorazi este aj difrakcia.

Je pravda, ze laicka verejnost, pre ktoru je tento fotak urceny, prahne po vysokych cislach megapixelov, ale keby tam dali povedzme iba 6 az 8 MPix ­(kludne aj s volitelnou interpolaciou na 20 MPix aby mali laici dobry pocit­), kvalite by to jednoznacne pomohlo. Na bezne potreby tychto ludi su 2­-3 MPix ­(kolko sa da realne ziskat z bayerovych 6­-8 MPix­) absolutne dostatocne, na nizkych ISO by to vobec nebolo treba odsumovat ­(podstatne zlepsenie obrazovej kvality­) a este aj ISO 3200 by bolo velmi dobre pouzitelne, co by ­(aspon ciastocne­) vykompenzovalo zlu svetelnost na dlhom konci a aj vplyv difrakcie by bol podstatne mensi.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(2)
Re: Ufff... | od: Pavel Matějka (779)  18.4.20199:25
Většina ­"foťáků­" na mobilech se dnes zastavila na 13MPx. Pravda, ty drahé mají třeba 42, ale taky trohu větší čip a především složité výpočty obrazu.

Podle mě by neměl být problém vyrobit 1­/2,3­" 13 MPx čip, který by většinu lidí naprosto uspokojil a přitom by se dal do ISO 400 používat, 1600 v nouzi. Jenže do těchto foťáků už Sony nic nového nevymýšlí ­- podle mě se snaží rozprodávat skladové zásoby nesmyslných zastaralých dvacetimegapixeláčů, které vyrobila v milionových sériích do foťáků, které nikdo nechce a v podstatě nikdy nikdo nechtěl.

Včera jsem na konkurenčním webu koukal na recenzi nikoního ultrazoomu pro laiky ­- na základním ISO je to rozmydlené odšumem tak, že se na to nedá koukat, a to je tam ­"jen­" 16 MPx. Možnost odšum nastavit žádná. K čemu to je, proboha, takovéhle krámy?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Ufff... | od: busy (3278)  18.4.201910:34
Podla mna by sa snimac 1­/2.3­" 13 MPix, vyrobeny sucasnymi technologiami, dal uplne uspokojivo pouzivat na ISO 1600 a v nudzi mozno aj na ISO 6400. Pre porovnanie ­- takto vyzera vystup na ISO 3200 zo snimaca 1­/2.3­" 12 MPix, uvedeneho uz pred 7 rokmi:

https:­/­/www.digimanie.cz­/galerie­/showimage.php?i=18565

(vlastne mozno uz pred 8 rokmi, lebo FZ150 ma snimac s takymi istymi parametrami­)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(4)
Re: Ufff... | od: Cejpatka (269)  18.4.201911:53
Ani náhodou... vždyť současné senzory 1­/2,5­" s 12 Mpx používané v nynějších top mobilech se tomuto ­"vysněnému­" snímači velmi blíží a stejně to šumí ostošest už i na ISO 50.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(3)  nízká(0)
Re: Ufff... | od: Fotoartin (371)  23.4.201922:15
Mas pravdumslo by to, jen tech 6400 by muselo byt povestne Olympusi ISO
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Ufff... | od: zolo_sk (109)  18.4.20199:22
No ja som to bral tak, že v mobiloch sú ešte menšie snímače a objektívy a vďaka AI z toho lezú celkom použiteľné fotky. Tak výrobcovia by toto mohli aplikovať v kompaktoch. Ale buď zaspali a už sa im neoplatí investovať do vývoja, alebo to schválne brzdia, aby si neohrozili predaje MFT a APSC, ktoré ešte ako tak v spotrebiteľskej triede konkurujú a predávajú sa. Myslím, že aj drobná žena v pohode zvládne nejaký MFT, ktorý v pohode poskytne slušný obrazový výstup. Ale pokiaľ ľudia získavajú pocit, že z mobilu majú rovnaký obraz ako z kompaktu, tak ich nebudú kupovať a potom aj do tých MFT a APSC už bude ťažšie presvedčiť.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Ufff... | od: blue.sun (240)  18.4.201912:03
Už dnes má spousta mobilů snímače právě o velikosti 1­/2,3­" a kvalita je... slabá. A ta slavná AI, kterou se všichni tak rádi ohání tomu dává ještě více na frak. Na jiných serverech jsem v nelibosti kvůli tomu, že pravidelně tohle ­"AI modlářství­" kritizuju, jelikož ty výsledky jsou prostě smutné. Ve skutečnosti to zcela odbourá jemné detaily, zmrší barvy a dorasí i ostrost. Pro mě se na to nedá koukat.
Lidi fotí mobilem ne kvůli kvalitě, ale kvůli tomu, že mají mobil stále u sebe. Když jsem teď byl v Berlíně na půlmaratónu, taky jsem nevezl foťák, protože jsem věděl, že na závod ho s sebou stejně neponesu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: Ufff... | od: Pavel Matějka (779)  19.4.20198:10
Jedno k tomu dodám ­- ty mobily mají k dispozici mnohonásobně vyšší výpočetní výkon ­- a nestojí zrovna pár korun. U foťáku je asi lepší ty náklady vrazit do optiky a snímacího čipu, ne? Na druhou stranu ­- u mobilu se platí hodně za displej. Těžko říci, u procesoru bude nejspíš problém v tom, že ve foťáku jde o vlastní konstrukce výrobců, vyráběné na zakázku v menších sériích a tedy možná dražší, než Snapdragon 855...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Je to na dobré cestě, ale cíl je stále daleko | od: Choakinek (2205)  15.4.20190:53
Naštěstí řešení se už pomalu blíží. Začal jej Huawei P30 Pro ­- smartphone s optickým zoomem, takže brzy se snad davu nefotografů přestane vyplácet kupovat i tyto ultrazoomy, no a buď je tedy výrobci nadobro přestanou vyrábět ­(horší možnost, ale proč ne, stejně jsou ­"o ničem­") anebo jim konečně přisoudí takové parametry, které budou akceptovatelné pro někoho, kdo tomu rozumí, ale zrovna prostě chce spíše něco do kapsy, neutrácet majlant apod.

Ostatně výrobce do toho foťáku zahrnul existenci smartphonů, ne že ne. Jak známo, v minulosti JPEG výstupy z těchto foťáků byly dokonale vyžehlené. A co to nyní nevidím? Je zde ponecháno poměrně dost šumu a žehlí se výrazně méně! Jenom je prostě škoda, že výrobce své vnímání konkurence v podobě smartphonů ukončil zhruba tak někde na 10% z toho, kde to skutečně ukončit měl. A to je škoda :­-­(.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Re: Je to na dobré cestě, ale cíl je stále daleko | od: Opomartin (126)  15.4.201918:45
Nikon coolpix A1000 je rozumná novinka, tedy v mezích možností Nikonu. Rozhodně se však tyto kapesníčky nebudou vyrábět s podněty odborné veřejnosti, nebo dokonce na ně cílit.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Je to na dobré cestě, ale cíl je stále daleko | od: Choakinek (2205)  16.4.20190:02
Pak ovšem skončí, je to jen otázka času.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Je to na dobré cestě, ale cíl je stále daleko | od: busy (3278)  17.4.20199:27
Ja by som nebol az taky pesimista. Zopar ­"kapesnickov­" vytvorenych aj s prihliadnutim na podnety odbornej verejnosti tu uz predsa mame ­- Panasonic TZ100, TZ200 a Sony RX100 VI. A verim ­(dufam­) ze casom ich bude viac.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Je to na dobré cestě, ale cíl je stále daleko | od: blue.sun (240)  17.4.201919:46
Huawei P30 Pro NEMÁ optický zoom. Má přepínatelná ohniska, ale ne optický zoom. Jen namísto běžného dvojnásobného použili pětinásobné ­"přiblížení­". Kvalita je ovšem dost tragická.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
Re: Je to na dobré cestě, ale cíl je stále daleko | od: Choakinek (2205)  19.4.20190:10
Ano, to je pravda. V mém příspěvku jsem ­"zoomem­" myslel to, že P30 má poměrně dlouhé optické ohnisko, ale objektivem s proměnlivým optickým přiblížením pochopitelně nedisponuje.

Ovšem moc nesouhlasím s tvrzením, že by kvalita byla tragická. Podle mě výstup z toho 135 mm optického ohniska bez dalšího digitálního přiblížení není špatný, minimálně v rovině 5 Mpx je výstup poměrně solidní. Často mají kapesní zoom kompakty už na tomhle ohnisku různé drobné optické vady, nicméně v případě P30 a jeho pevného 135 mm ohniska je situace solidní ­- výstup je ostrý od rohu do rohu atd. ­- podle mě dobrá práce. Spíše ty limity výstupu závisí na snímači ­- prý by měl mít jen 8 Mpx a asi nejspíš bude velmi malý ­- proto také lze mluvit o dobrém výstupu až od úrovně 5 Mpx a méně. Samozřejmě ­- jen za dobrých světelných podmínek.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Re: Je to na dobré cestě, ale cíl je stále daleko | od: blue.sun (240)  19.4.201911:32
No, jestli ti tohle stačí a přijde ti to jako ­"solidní­", pak moc nechápu, co vlastně děláš na téhle stránce. Já tedy nejsem nijak extra náročný, ale na to se opravdu už nedalo koukat.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: Je to na dobré cestě, ale cíl je stále daleko | od: Choakinek (2205)  19.4.201914:49
Jsem tu proto, že fotím fotoaparáty a nikoliv telefonem. Rozhodně nešetřím kritikou fotomodulů v telefonech, třeba co disponuje opravdu otřesným výstupem, tak to jsou snad bez výjimky všechny fotomoduly v telefonech s ultraširokým ohniskem, ale z toho 135 mm ohniska v P30 jsem prostě špatný pocit neměl. Ale jen v rovině těch 5 Mpx ­- čili jen v rovině na dnešní poměry nízkého rozlišení ­(které nemůže žádnému fotoaparátu od profi kompaktu po středoformát v žádném případě konkurovat­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
reklama
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste vpravo nahoře. Pokud nemáte profil, zaregistrujte se.