Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot RX10 II: ve jménu videa

23.9.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Sony nedávno představilo profi ultrazoom Cyber-shot RX10 II (RX10M2). Ten přináší nadprůměrné zpomalené videosekvence v solidním rozlišení, umí natáčet i 4K videosekvence. Zůstal objektiv s konstantní světelností F2,8.
Zde se podíváme na výkony nového snímače v otázce šumu. K dispozici budou snímky v JPEGu, dále v RAWu převedené přes Camera Raw s vypnutým odšumováním a dále v JPEGu při multiexpozici.



ISO 64 (JPEG)



ISO 64 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 64 je rozšířenou citlivostí, tedy o 2/3EV přeexponovaným ISO 100, kterému pak byla expozice o 2/3 EV stažena. Jde to vidět i v RAWu, který je výrazně světlejší. Šum v podstatě neexistuje.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 (multiexpozice)



ISO 100 je čisté, bez šumu. JPEGy jsou o trochu hladší než RAW.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 (multiexpozice)



ISO 200 má mírný jasový šum v RAWu, výsledky jsou nicméně velmi slušné.



ISO 400 (JPEG)



ISO 140 (konverze z RAWu)



ISO 400 (multiexpozice)



S citlivostí ISO 400 začíná růst šum. Do RAWu se probojovává i ten barevný. JPEG je nadále dost slušný, chytá mírné hrudkovatění. Multiexpozice je hladká, místy ale působí trochu rozpitě.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 (multiexpozice)



ISO 800 značně navyšuje barevný šum v RAWu. JPEGy mají docela dost hrudek, ale ještě se to dá používat. Multiexpozice šum snižuje, je ale také méně ostrá a více rozpitá.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (multiexpozice)



S dalším navýšením citlivosti se kvalita dále zhoršuje. Barevného šumu je v RAWu opravdu dost, JPEGy se ho ale poměrně slušně zbavují za cenu počínající ztráty saturace barev. Multiexpozice je o něco celistvější, ale neostrá.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (multiexpozice)



Citlivost ISO 3200 působí v JPEGu více zastřeně, šum zůstává jen v jasové formě a překvapivě pravidelné.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 6400 je rozhodně citlivost, která je daleka nad síly senzoru. Šumu už je opravdu tak moc, že se to takřka nedá používat ani nouzově, pouze v opravdu malých rozlišeních.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 12800 je už viditelně nepoužitelné a platí to pro RAW i obě formy JPEGu včetně multiexpozice. Ta vypadá ještě hůře než bez skládání snímků.



ISO 25600 (multiexpozice)


Multiexpozice je k dispozici jako jediná i při ISO 25600, ale jak je vidno, nemá nejmenšího smyslu něco takového používat. Nyní se podívejme, jak vypadají snímky po konverzi na 12MPx rozlišení pro možnost vzájemného srovnání fotoaparátů mezi recenzemi.


Sony Cyber-shot RX10 II ISO šum JPEG autíčka

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Do ISO 400 je kvalita výborná, i ISO 800 vypadá slušně. Navýšení citlivosti na ISO 1600 je ještě akceptovatelné, ztráta kvality je viditelná, ale stále je to dobře použitelné. ISO 3200 je už spíše nouzovka, výše bych nechodil.


Sony Cyber-shot RX10 II ISO šum RAW autíčka

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



RAWy podávají podobné výsledky. Od ISO 800 už začíná kvalita poněkud klesat, ještě ISO 1600 vypadá použitelně. Z ISO 3200 už toho moc nedostanete, ale s citlivým odšuměním se to nouzově dá použít pro menší výstupní formáty.


Sony Cyber-shot RX10 II ISO šum multiexpozice autíčka

výřezy z JPEGů při multiexpozici konvertovaných na 12 MPx



Pokud jde o multiexpozici, ta má poněkud tlumenější barvy. Kvalita se nicméně láme při stejných citlivostech. Do ISO 400 vše naprosto v pořádku, ISO 800 se začíná trochu zhoršovat, ISO 1600 použitelné, ISO 3200 nouzově.


ISO 64 (JPEG)



ISO 64 (RAW)



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (RAW)



ISO 100 (multiexpozice)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (RAW)



ISO 200 (multiexpozice)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (RAW)



ISO 400 (multiexpozice)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (RAW)



ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (RAW)



ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (RAW)



ISO 3200 (multiexpozice)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (RAW)



ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (RAW)



ISO 12800 (multiexpozice)

ISO 25600 (multiexpozice)

Při citlivosti ISO 400 lze v JPEGu vidět jemné rozpíjení. ISO 800 už jej zesilňuje. Multiexpozice obecně dává o něco hladší obrázky, ale s nějakým dramatickým nárůstem kvality rozhodně nepočítejte, i když se snímek průměruje ze čtyř snímků. Zkusme opět zmenšeniny na 12 megapixelů.


Sony Cyber-shot RX10 II ISO šum JPEG zajíc

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Při zmenšení rozlišení na 12 megapixelů (pro vzájemnou porovnatelnost mezi recenzemi) vypadá solidně i ISO 400. ISO 800 se už docela třepí, nicméně i ISO 1600 je ještě použitelné.


Sony Cyber-shot RX10 II ISO šum RAW zajíc

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



U RAWů jsou dobré výsledky viditelné do ISO 400 a také ISO 800 nevypadá zle, byť některé méně výrazné detaily už mizí. ISO 1600 se s citlivým odšuměním dá použít, výše bych při takto jemných detailech byl hodně opatrný. To už čip nezvládne.


Sony Cyber-shot RX10 II ISO šum multiexpozice zajíc

výřezy z JPEGů (pořízených multiexpozicí) konvertovaných na 12 MPx



S multiexpozicí jsou snímky o něco hladší, ale nelze mluvit o nějakém výraznějším snížení šumu. Podíváme se ještě na snímky bílé plochy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Na snímcích bílé plochy je vidět, že fotoaparát se hodně soustředí na odstraňování barevného šumu. I při maximální citlivosti ISO 12800 je JPEG nadále šedý bez fleků, přitom RAW hraje všemi možnými barvami.