Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot RX10 II: ve jménu videa

23.9.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Sony nedávno představilo profi ultrazoom Cyber-shot RX10 II (RX10M2). Ten přináší nadprůměrné zpomalené videosekvence v solidním rozlišení, umí natáčet i 4K videosekvence. Zůstal objektiv s konstantní světelností F2,8.

Sférické zkreslení


Tady se krásně ukazuje, jak velkou roli hrají softwarové korekce. Zatímco v JPEGu a RAWu otevřeném v moderním RAW konvertoru, který provádí korekce na základě vloženého profilu, se se zkreslením skoro nesetkáte (+0,9 % na nejširší a +0,1 % na nejdelší ohniskové vzdálenosti), bez korekcí jsou výsledky mnohem horší. Při nejširším úhlu záběru na vás čeká silné sférické zkreslení s hodnotou +5,4 %, na maximálním zoomu pak výrazné poduškovité zkreslení s -4,0 %. Jak ale již bylo řečeno, v JPEGu a většině RAW konvertorů se s ničím takovým nesetkáte.


24mm ohnisko (JPEG, RAW v Camera Raw)



200mm ohnisko (JPEG, RAW v Camera Raw)



24mm ohnisko (RAW v Raw Therapee bez korekce)

200mm ohnisko (RAW v Raw Therapee bez korekce)



Vinětace


Vinětace má docela zvláštní průběh. Při plně otevřené cloně jsem naměřil lehce snížené hodnoty okolo 30mm ohniskové vzdálenosti, všude jinde byla vinětace lehce nad 1/2 EV. S přicloněním tato "lepší" oblast vymizela a vinětace nadále zůstává na cca polovině EV v celém ohniskovém rozsahu. Svou roli zde patrně hraje její softwarové potlačování.


Sony Cyber-shot RX10 II průběh vinětace



Kresba v praxi


Nyní se podívejme na kresbu objektivu uprostřed i v rozích obrazu.


24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11

24mm ohnisko, clona F16

Střed je krásně ostrý už od plně otevřené clony, také rohy jsou docela slušné. S přicloněním se situace moc nezlepšuje, už při F8 jde vidět vliv difrakce.


38mm ohnisko, clona F2,8



38mm ohnisko, clona F4



38mm ohnisko, clona F5,6



38mm ohnisko, clona F8



38mm ohnisko, clona F11

38mm ohnisko, clona F16

Střed je opět v pořádku už při nízkých clonách. Rohy jsou průměrné, s přicloněním se trochu zaostřují (ideálem je cca F5,6).


70mm ohnisko, clona F2,8



70mm ohnisko, clona F4



70mm ohnisko, clona F5,6



70mm ohnisko, clona F8



70mm ohnisko, clona F11

70mm ohnisko, clona F16

U 70mm ohniskové vzdálenosti se výsledky zhoršují. Prostředek je trochu mléčný, nicméně s trochou přiclonění se situace zlepšuje. Rohy jsou nicméně neostré s chromatickou aberací. Clonění určitě aspoň trochu pomůže.


121mm ohnisko, clona F2,8



121mm ohnisko, clona F4



121mm ohnisko, clona F5,6



121mm ohnisko, clona F8



121mm ohnisko, clona F11

121mm ohnisko, clona F16

Ani 121mm ohnisková vzdálenost není zrovna nejlepší. Plně otevřená clona má nepříliš ostrý střed a hodně neostré rohy. S cloněním se střed o něco zlepšuje, rohy jsou pořád dost neostré.


200mm ohnisko, clona F2,8



200mm ohnisko, clona F4



200mm ohnisko, clona F5,6



200mm ohnisko, clona F8



200mm ohnisko, clona F11

200mm ohnisko, clona F16

Na maximálním zoomu je situace o trochu lepší. Střed sice na nejnižší cloně není úplně ostrý, ale je to vcelku dobré a stačí mírné přiclonění pro solidní výsledky. Rohy jsou poněkud neostré s chromatickou aberací, clonění trochu pomáhá. Podíváme se také na snímky focené na větší vzdálenost okolo 25-30 metrů.


24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11

24mm ohnisko, clona F16

Opět je vidět krásný střed i při cloně F2,8. Rohy jsou lehce neostré, přiclonění je nijak zvlášť nezaostří.


36mm ohnisko, clona F2,8



36mm ohnisko, clona F4



36mm ohnisko, clona F5,6



36mm ohnisko, clona F8



36mm ohnisko, clona F11

36mm ohnisko, clona F16

U 36mm ohniskové vzdálenosti máme pořád velmi ostrý střed i na nízkých clonách. Rohy jsou rovněž solidní, s přicloněním se ale trochu zlepší.


56mm ohnisko, clona F2,8



56mm ohnisko, clona F4



56mm ohnisko, clona F5,6



56mm ohnisko, clona F8



56mm ohnisko, clona F11

56mm ohnisko, clona F16

Při plně otevřené cloně je obraz poněkud nevýrazný, ale už při F4 je celoplošně dost slušný. Od clony F8 už musíte počítat s difrakcí obrazu.


100mm ohnisko, clona F2,8



100mm ohnisko, clona F4



100mm ohnisko, clona F5,6



100mm ohnisko, clona F8



100mm ohnisko, clona F11

100mm ohnisko, clona F16

100mm ohnisková vzdálenost už má dost problém s rohovou ostrostí. Clonění pomáhá, ale pro ostré rohy je nutné jít až někam k F8 a to se dostáváme do pásma počínající difrakce (celoplošné neostrosti dané vysokou clonou jako takovou).


145mm ohnisko, clona F2,8



145mm ohnisko, clona F4



145mm ohnisko, clona F5,6



145mm ohnisko, clona F8



145mm ohnisko, clona F11

145mm ohnisko, clona F16

Ani u 145mm ohniskové vzdálenosti to není úplně ideální. Střed je při plně otevřené cloně trochu neostrý, ale s cloněním se to rychle zlepšuje. Rohy jsou hodně neostré a opět potřebují alespoň F8, aby byly slušné.


200mm ohnisko, clona F2,8



200mm ohnisko, clona F4



200mm ohnisko, clona F5,6



200mm ohnisko, clona F8



200mm ohnisko, clona F11

200mm ohnisko, clona F16

Na maximálním zoomu se to o něco zlepšuje. Střed chce sice trochu clonit, ale i při F2,8 je slušný. Rohová ostrost je dobrá i při nízkých clonách, navýšení ale rozhodně neuškodí a rohům prospěje.


Chromatická aberace


Tato kapitolka se podívá na problematiku chromatické aberace.



24mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



24mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F11 (RAW)



U nejširší ohniskové vzdálenosti je při plně otevřené cloně přítomna chromatická aberace, vidět jde především v RAWu. S přicloněním docela klesá a mění se spíše na mírné duchy.



42mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



42mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



42mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



42mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



42mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



42mm ohnisko, clona F11 (RAW)



U 42mm ohniskové vzdálenosti je situace lepší. RAW sice ukazuje mírné modrání některých linií, ale v JPEGu je vše zahlazeno a namodralé větvičky jsou korigovány na tmavší odstíny.



76mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



76mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



76mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



76mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



76mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



76mm ohnisko, clona F11 (RAW)



S dalším prodloužením ohniskové vzdálenosti na 76 milimetrů se chromatická aberace netváří být nějakým větším problémem.



135mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



135mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



135mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



135mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



135mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



135mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Při 135mm ohniskové vzdálenosti se do hry vrací duchové a při nižších clonách i barevné kontury.



200mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



200mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



200mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



200mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



200mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



200mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Maximální zoom množství chromatické aberace ještě o něco zvyšuje. Děje se tak zejména v RAWu, neboť v JPEGu je aberace trochu potlačena systémem zpracování obrazu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.