Sony Cyber-shot RX10 II: ve jménu videa
Sony nedávno představilo profi ultrazoom Cyber-shot RX10 II (RX10M2). Ten přináší nadprůměrné zpomalené videosekvence v solidním rozlišení, umí natáčet i 4K videosekvence. Zůstal objektiv s konstantní světelností F2,8.
Kapitoly článku:
Noční scéna
V noci se s fotoaparátem Sony Cyber-shot RX10 II fotí velmi dobře. Umožňuje to solidní autofokus, velmi dobré manuální ostření, bohatý rozsah časů i možnost použít ND filtr pro ještě delší expozice.

expoziční čas 30 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 36 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Snímek obsahuje hodně detailů, ve stínech se kresba poněkud rozmývá, ale čekal jsem to horší, takže spíše trochu příjemné překvapení než naopak. S vyššími clonami se můžete dočkat hvězdiček kolem světel, jsou ale dost zvláštně tvarované. K dispozici je i snímek v RAW formátu. Dynamický rozsah je výborný, i ze stínů ještě vytáhnete poměrně velké množství kresby. Pochopitelně tam na vás čeká hodně barevného šumu, takže to bude chtít poněkud odšumět, aby to vypadalo přijatelně.

ISO 64 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost ISO 64 (ISO 100 stažené o 2/3 EV dolů) je krásně čisté, bez šumu, plné detailů.

ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)

ISO 100 (multiexpozice)
Citlivost ISO 100 je rozhodně bez problémů, čistý je RAW, JPEG i multiexpozice.

ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)

ISO 200 (multiexpozice)
ISO 200 je také čisté, v RAWu se vyskytují jen velmi neznatelné šumové mapy. Snímky jsou nadále velmi kvalitní.

ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)

ISO 400 (multiexpozice)
Při citlivosti ISO 400 se v RAWu začíná zlehka objevovat barevný šum. Snímky v JPEGu jsou nicméně nadále velmi slušné. U multiexpozice bych čekal menší rozmývání obrazu.

ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)

ISO 280 (multiexpozice)
S navýšení citlivosti na ISO 800 šum logicky trochu roste. V JPEGu se už třepí hrany, při multiexpozici jsou hladší, ale kontrast je trochu nižší.

ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)

ISO 1600 (multiexpozice)
ISO 1600 už v RAWu docela dost šumí, snímky jsou ale stále použitelné, byť pochopitelně s nějakými kompromisy.

ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)

ISO 3200 (multiexpozice)
ISO 3200 je už opravdu hodně vysoká citlivost, RAW ukazuje obrovské množství šumu. JPEGy ztrácí barvy, použitelné je to jen nouzově.

ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)

ISO 6400 (multiexpozice)
S citlivostí ISO 6400 bych si už nezahrával. Tam už mizí barvy i detaily, není to dobré. Malý snímač na takovou citlivost už nestačí.

ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)

ISO 12800 (multiexpozice)
ISO 12800 už takřka nemá žádné detaily, a to ani při multiexpozici.

ISO 25600 (multiexpozice)
Nejvyšší citlivost ISO 25600 je k dispozici jen při multiexpozici. Jak sami vidíte, ani tak nemůžete počítat s nějakými detaily nebo rozumnými barvami.
Standardní scéna
Nebudou chybět ani tradiční dvě standardní scény.
Tato scéna nám už pěkně zarůstá, takže brzy ji budeme muset asi vyměnit za jinou. Míra detailů je rozumná, silné protisvětlo si ale vybralo daň v podobě slabších detailů ve stínech. K dispozici je snímek ve formátu RAW. Z něho zachráníte některé větvičky, nicméně obloha je už beznadějně přepálená.
Středová ostrost je dobrá, místy mám pocit, že je kresba možná až zbytečně přeostřená (hrudky v šedé stěně místo vodorovných linií). RAW ukazuje, že objektiv s čipem jsou schopny vykreslit nejspodnější rovné čáry na šedé stěně, směrem nahoru ale rychle roste moaré efekt. Ostrost je takřka celoplošně dobrá, růžky by ale mohly být o něco lepší.