Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

30.10.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V nabídce ultrazoomů značky Sony najdeme profi přístroj Cyber-shot RX10. Ten jsme dnes otestovali. Je velmi zajímavý, neboť přináší 1" Exmor R CMOS senzor, konstantní F2,8 světelnost, stavový displej, kvalitní videosekvence a solidní hledáček.
Sony Cyber-shot RX10 má známý 1" Exmor R CMOS snímač s BSI technologií. Oproti původnímu senzoru v profi kompaktu RX100 by tak měl nabízet o něco nižší šum. Pojďme se tedy podívat, jak na tom je. Ukážeme snímky převedené v Camera Raw i Raw Therapee.



ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu přes Camera Raw)



ISO 80 (konverze z RAWu přes RawTherapee)



Nejnižší citlivost je krásně bez šumu. RAWTherapee ukazuje krásně ostrost objektivu a detaily, které Camera Raw tak pěkně vykreslit neumí.



ISO 125 (JPEG)



ISO 125 (konverze z RAWu přes Camera Raw)



ISO 125 (konverze z RAWu přes RawTherapee)



Rovněž ISO 125 je krásně čisté a v podstatě bez šumu. Zde není fotoaparátu co vytýkat.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu přes Camera Raw)



ISO 200 (konverze z RAWu přes RawTherapee)



ISO 200 (multiexpozice)



Ani ISO 200 netrpí na výraznější šum, snímky jsou bez problémů, dostatečně ostré a detailní.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu přes Camera Raw)



ISO 400 (konverze z RAWu přes RawTherapee)



ISO 400 (multiexpozice)



ISO 400 začíná vykazovat lehký jasový šum v RAWu (oba RAW konvertory ale ukazují výrazně jinou charakteristiku). JPEG je v pořádku, stejně tak multiexpozice, u obou je vidět jemné rozmývání některých ploch obrazu.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu přes Camera Raw)



ISO 800 (konverze z RAWu přes RawTherapee)



ISO 800 (multiexpozice)



Citlivost ISO 800 už v RAWu přidává i barevný šum. JPEG začíná trochu třepit hrany, naopak multiexpozice obraz spíše rozmývá.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu přes Camera Raw)



ISO 1600 (konverze z RAWu přes RawTherapee)



ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 1600 dále navyšuje barevný šum. Je zajímavé, jak je charakter šumu odlišný u Camera Raw a RawTherapee. JPEG se začíná rozmývat, ale pro nouzové použití bych v tom neviděl velký problém. Multiexpozice je hladší.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu přes Camera Raw)



ISO 3200 (konverze z RAWu přes RawTherapee)



ISO 3200 (multiexpozice)



U citlivosti ISO 3200 je už RAW hodně na hraně, barevného šumu je dost a citlivým odšumováním se dá zachránit jen něco málo, kvalitu rozhodně nečekejte. Nouzově je to ale použitelné. JPEG ztrácí saturaci barev, totéž platí o multiexpozici.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu přes Camera Raw)



ISO 32´´6400 (konverze z RAWu přes RawTherapee)



ISO 6400 (multiexpozice)



Citlivost ISO 6400 je už na tento senzor opravdu moc. Barevného šumu je hodně a ani v RAWu už tomu moc nepomůžete. Multiexpozice se sice snaží, ale výsledkem je zbytečně moc vybledlý obraz.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu přes Camera Raw)



ISO 12800 (konverze z RAWu přes RawTherapee)



ISO 12800 (multiexpozice)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 (při jednorázovém focení) bych opravdu nepoužíval. V RAWech je přespříliš mnoho šumu, JPEG je zase rozmydlený bez detailů i barev.



ISO 25600 (multiexpozice)


I když je ISO 25600 k dispozici pouze jako multiexpozice, i tak je šumu opravdu hodně a nemá smysl toto používat.


Sony Cyber-shot RX10 ISO šum autíčka JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Při zmenšení na standardizovaných 12 MPx, při kterých srovnáváme míru šumu, vypadají snímky do ISO 800 velmi pěkně a ani ISO 1600 není úplně marné. Výše se už začíná objevovat více patlání a ztráty barev.


Sony Cyber-shot RX10 ISO šum autíčka RAW

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx (Camera RAW)



RAWy konvertované přes Camera Raw opět ukazují překvapivě slušné výsledky do ISO 800 s tím, že ISO 1600 po citlivých zásazích konvertoru může také vypadat velmi pěkně a nouzově by se snad dalo použít i ISO 3200. Nyní přejděme ke snímkům plyšového zajíce, na kterých dobře uvidíme míru zachování detailů.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (RAW - Camera Raw)



ISO 80 (RAW - RawTherapee)


 

ISO 125 (JPEG)



ISO 125 (RAW - Camera Raw)



ISO 125 (RAW - RawTherapee)
 

Nejnižší citlivosti jsou v pořádku, detaily jsou výborné, šum minimální.


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (RAW - Camera Raw)



ISO 200 (RAW - RawTherapee)



ISO 200 (multiexpozice)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (RAW - Camera Raw)



ISO 400 (RAW - RawTherapee)

ISO 400 (multiexpozice)

Rovněž ISO 200 a ISO 400 jsou bez větších potíží, zejména RAW převedený pomocí RawTherapee ukazuje velmi pěkné detaily.


ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (RAW - Camera Raw)



ISO 800 (RAW - RawTherapee)



ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (RAW - Camera Raw)



ISO 1600 (RAW - RawTherapee)

ISO 1600 (multiexpozice)

Zde se už začínají ukazovat limity senzoru. ISO 800 je ještě v pořádku, nicméně ISO 1600 v JPEGu už nevypadá dobře a rozmývá se. Naproti tomu RAW ještě vypadá použitelně, což platí zejména o tom převedeném přes RawTherapee.


ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (RAW - Camera Raw)



ISO 3200 (RAW - RawTherapee)



ISO 3200 (multiexpozice)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (RAW - Camera Raw)



ISO 6400 (RAW - RawTherapee)

ISO 6400 (multiexpozice)

Zde už s dobrými detaily nadobro končíme. JPEGy jsou rozmyté, RAWy už trpí na výraznější barevný šum. Ani multiexpozice neumí přinést ostrý obraz bez šumu.


ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (RAW - Camera Raw)



ISO 12800 (RAW - RawTherapee)



ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 25600 (multiexpozice)
 


U citlivostí ISO 12800 a 25600 je šum velmi vysoký a původní kresba takřka nejde vidět. Opravdu nemá smysl tyto citlivosti používat.


Sony Cyber-shot RX10 ISO šum zajíc JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Snímky porovnáváme také na standardizovaném 12MPx rozlišení. Tam se tedy výsledky jeví jako lepší. ISO 800 je docela v pořádku, ISO 1600 začíná být horší, ale ještě použitelné. ISO 3200 se už maže docela dost.


Sony Cyber-shot RX10 ISO šum zajíc RAW

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx (Camera RAW)



Podobně je to i v JPEGu. ISO 800 je pěkné, ISO 1600 už vykazuje šum a mírnou ztrátu detailů. ISO 3200 už na šum trpí výrazněji. Nyní se ještě budeme věnovat snímkům bílé plochy.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (RAW - Camera Raw)



ISO 80 (RAW - RawTherapee)


 

ISO 125 (JPEG)



ISO 125 (RAW - Camera Raw)



ISO 125 (RAW - RawTherapee)


 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (RAW - Camera Raw)



ISO 200 (RAW - RawTherapee)



ISO 200 (multiexpozice)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (RAW - Camera Raw)



ISO 400 (RAW - RawTherapee)



ISO 400 (multiexpozice)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (RAW - Camera Raw)



ISO 800 (RAW - RawTherapee)



ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (RAW - Camera Raw)



ISO 1600 (RAW - RawTherapee)



ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (RAW - Camera Raw)



ISO 3200 (RAW - RawTherapee)



ISO 3200 (multiexpozice)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (RAW - Camera Raw)



ISO 6400 (RAW - RawTherapee)



ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (RAW - Camera Raw)



ISO 12800 (RAW - RawTherapee)



ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 25600 (multiexpozice)
 

Na těchto snímcích krásně vidíte, jak se liší zobrazený šum přes Camera Raw a RawTherapee. Barevný šum jde vidět v RAWech na většině citlivostí, ale výraznější je až od ISO 1600. Multiexpozice šum výrazně potlačuje, totéž se dá říci i o běžném JPEGu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.