www.digimanie.cz
>
>
>
>

Sony Cyber-shot RX100 III (RX100M3): superSony

Sony Cyber-shot RX100 III (RX100M3): superSony
, , recenze: specifikace produktu
Otestovali jsme pro vás i nový profi kompakt Sony Cyber-shot RX100 III, který je známý také jako RX100M3. Novinka vylepšuje koncovou světelnost na F2,8, přináší XAVC S video, 24mm ohniskovou vzdálenost a vedle irisové clony má i ND filtr.
K oblíbeným
reklama

Sférické zkreslení


JPEGy i RAWy otevřené v pokročilých RAW konvertorech nabídnou v podstatě rovné linie. Na nejširší ohniskové vzdálenosti je sférické zkreslení mírné s hodnotami +0,6 až +0,8 %, na nejdelší pak okolo +0,8 až +0,9 %. Nicméně RAWy otevřené v RawTherapee ukazují, že se zkreslením je to ve skutečnosti trochu jinak a na nejširší ohniskové vzdálenosti se dostanete na +10 %! To je už opravdu masivní zkreslení. Nejdelší ohnisková vzdálenost se nicméně nemění a je zde mírné sférické zkreslení s necelými +0,8 %.


24mm ohnisko (JPEG)



70mm ohnisko (JPEG)



24mm ohnisko (RAW - Camera Raw)



70mm ohnisko (RAW - Camera Raw)



24mm ohnisko (RAW - RawTherapee)

70mm ohnisko (RAW - RawTherapee)



Vinětace


S vinětací je větší problém na delších ohniskových vzdálenostech. Na maximálním zoomu po přiclonění je změna velmi náhlá až v samotných rozích, a tak jde dost vidět, i když 0,9 EV není až tak hrozná hodnota. Při nižším zaclonění je vinětace pozvolnější. Na středních ohniskových vzdálenostech je nástup pomalejší, takže si ji nelze všimnout, na nejkratších je pak trochu viditelnější, ale opět žádný výraznější problém.


Sony Cyber-shot RX100M3 průběh vinětace



Kresba v praxi


Nyní se budeme věnovat kresbě objektivu. Začneme ostřením na krátké vzdálenosti v řádu desítek centimetrů.


24mm ohnisko, clona F1,8



24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

Zatímco střed je v pořádku, všechno ostatní je při ostření na tak krátké vzdálenosti u nízkých clon neostré. Je nutné dost clonit.


35mm ohnisko, clona F2,8



35mm ohnisko, clona F4



35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F11
 

S prodloužením ohniskové vzdálenosti na 35 mm je střed opět ostrý, ale rohy na tom nejsou nejlépe. Podíl neostré plochy je docela vysoký.


52mm ohnisko, clona F2,8



52mm ohnisko, clona F4



52mm ohnisko, clona F5,6



52mm ohnisko, clona F8



52mm ohnisko, clona F11
 

U 52mm ohniskové vzdálenosti se situace zlepšuje. Rohy se trochu zaostřují, trpí však na lehkou chromatickou aberaci.


70mm ohnisko, clona F2,8



70mm ohnisko, clona F4



70mm ohnisko, clona F5,6



70mm ohnisko, clona F8



70mm ohnisko, clona F11
 

Maximální zoom ukazuje vinětaci i aberaci. Rohy jsou opět trochu neostré, ale upozorňuji, že jde o ostření na krátkou vzdálenost.


24mm ohnisko, clona F1,8



24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

Střed je solidní, s lehkým přicloněním se ještě zlepšuje. Rohy nejsou moc neostré, ale dokonalé také nejsou. Přiclonění je vylepšuje jen minimálně.


31mm ohnisko, clona F2,5



31mm ohnisko, clona F2,8



31mm ohnisko, clona F4



31mm ohnisko, clona F5,6



31mm ohnisko, clona F8

31mm ohnisko, clona F11

Střed je výborný už u plně otevřené clony a ani rohy na tom nejsou špatně. Trocha přiclonění situaci dále zlepší.


45mm ohnisko, clona F2,8



45mm ohnisko, clona F4



45mm ohnisko, clona F5,6



45mm ohnisko, clona F8



45mm ohnisko, clona F11
 

U 45mm ohniskové vzdálenosti také není problém se středovou ostrostí, rohy jsou slušné. Jak je vidět, F5,6 je tak maximální clona, kdy se ještě nevyskytuje difrakce, pak už to začíná být o něco horší.


45mm ohnisko, clona F2,8



45mm ohnisko, clona F4



45mm ohnisko, clona F5,6



45mm ohnisko, clona F8



45mm ohnisko, clona F11
 

Na nejdelší ohniskové vzdálenosti je rohová ostrost trošičku slabší u nejnižší clony, ale přiclonění ji o něco vylepší. Znovu je dobré to nepřehnat a nedostat se do pásma difrakce (celoplošné neostrosti).


Chromatická aberace


Z vlastností objektivu se podíváme ještě na chromatickou aberaci.



24mm ohnisko, clona F1,8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F1,8 (RAW)



24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F4 (RAW)



24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Nejširší ohnisková vzdálenost trpí na chromatickou aberaci u nižších clon. S přicloněním se situace zlepšuje a aberace přechází spíše na jemné duchy.



36mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



36mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



36mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



36mm ohnisko, clona F4 (RAW)



36mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



36mm ohnisko, clona F8 (RAW)



U 36mm ohniskové vzdálenosti počítejte u nízkých clon s barevnými duchy, přiclonění snižuje zejména velikost těchto duchů.



50mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



50mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F4 (RAW)



50mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F8 (RAW)



S 50mm ohniskovou vzdáleností mizí většina neduhů a chromatická aberace je minimální.



70mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



70mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



70mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



70mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Na maximální ohniskové vzdálenosti se vrací duchové a je zajímavé, že jsou výraznější u vyšších clon.

Nejnovější články
Širokoúhlý Viltrox 20mm f/1.8 nyní i pro Nikon Z Širokoúhlý Viltrox 20mm f/1.8 nyní i pro Nikon Z
Viltrox rozšiřuje počet podporovaných bajonetů svého nového manuálního širokoúhlého objektivu 20mm f/1.8 o další. Oznámil totiž, že tento model bude k dispozici i pro full frame fotoaparáty Nikon Z.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Sigma a Tamron získávají 2 ceny EISA 2019 Sigma a Tamron získávají 2 ceny EISA 2019
K dalším společnostem, které v letošní anketě EISA Awards 2019 vyhrály nějaké to ocenění, patří Sigma a Tamron. Není překvapivé, že v tomto případě šlo vždy o objektivy. Pro tento rok to byly jenom ty zoomvací.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon
Po dvou oceněních EISA Awards 2019 získalo několik společností. Nyní se podíváme na dvě z nich, Fujifilm a Nikon. Zde byly oceněny především CSC fotoaparáty s různými velikostmi snímačů a jeden objektiv.
18.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019 Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019
Společnost Canon patřila v letošních cenách EISA Awards 2019 jednoznačně k těm nejúspěšnějším. Odnesla si totiž celkem pět cen. Dařilo se především objektivům, které si odnesly rovnou 4 ocenění.
18.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2 Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2
Novinkou pro systém L-Mount je objektiv z dílen Leicy, model APO-Summicron-SL 50mm f/2. Tato světelná padesátka nabídne odolnou konstrukci i velmi rychlý autofokus díky technologii Dual Syncro Drive.
17.8.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář