www.digimanie.cz
>
>
>
>

Sony Cyber-shot RX100 IV (RX100M4): zase o něco lepší

Sony Cyber-shot RX100 IV (RX100M4): zase o něco lepší
, , recenze: specifikace produktu
Úspěšná řada kompaktů Cyber-shot RX100 zahrnuje už několik modelů, my se dnes podíváme na ten čtvrtý. Má vysoce světelný objektiv, výklopný displej a podporuje vysokorychlostní video až při 1000 fps.
K oblíbeným
reklama
Nyní se budeme věnovat šumu 1" CMOS BSI snímače. Ten má rozlišení 20 megapixelů, což je pro tuto velikost senzoru tak akorát. Podíváme se na snímky v JPEG formátu i RAWu s vypnutým odšumováním a na multiexpozici.




ISO 80 (JPEG)





ISO 80 (konverze z RAWu)



ISO 80 je rozšířenou citlivostí (ISO 125 s časem o 2/3 EV delším a posléze o 2/3 ztmaveným). Šum v podstatě neexistuje.




ISO 125 (JPEG)





ISO 125 (konverze z RAWu)



Základní citlivostí senzoru je ISO 125. Ani zde není vidět téměř žádný šum.




ISO 200 (JPEG)





ISO 200 (konverze z RAWu)





ISO 200 (multiexpozice)



I citlivost ISO 200 potěší čistým obrazem, se šumem nejsou žádné problémy.




ISO 400 (JPEG)





ISO 400 (konverze z RAWu)





ISO 400 (multiexpozice)



ISO 400 přináší jemný jasový šum do RAWu. Kvalita je nicméně stále hodně dobrá.




ISO 800 (JPEG)





ISO 800 (konverze z RAWu)





ISO 800 (multiexpozice)



U citlivosti ISO 800 je jasový šum opět o trochu výraznější, v JPEGu už se obraz místy trochu hrudkuje. Pořád je to ale solidní výkon.




ISO 1600 (JPEG)





ISO 1600 (konverze z RAWu)





ISO 1600 (multiexpozice)



Dostáváme se pomalu k limitům senzoru. Při citlivosti ISO 1600 je v RAWu vidět už i barevný šum a naopak v JPEGu dochází k silnějšímu barevnému odšumování, které snižuje barevnost. Pořád jde o použitelnou citlivost. Multiexpozice je nadále poměrně čistá.




ISO 3200 (JPEG)





ISO 3200 (konverze z RAWu)





ISO 3200 (multiexpozice)



Výše než na ISO 3200 bych se už asi nepouštěl. V RAWu je hodně barevného šumu a JPEGy dost ztrácí barvy i jemnější detaily. Multiexpozice není o mnoho lepší a toto je tak maximální citlivost, která se dá při citlivé práci používat.




ISO 6400 (JPEG)





ISO 6400 (konverze z RAWu)





ISO 6400 (multiexpozice)



Tady jde vidět, že ISO 6400 je už příliš zašuměné a moc toho už obrazu nevytřískáte.




ISO 12800 (JPEG)





ISO 12800 (konverze z RAWu)





ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 12800 je maximální citlivost pro jednotlivé snímky. Kvalita je už hodně špatná. S multiexpozicí se moc nepomůžete.




ISO 25600 (multiexpozice)



Při multiexpozici můžete navolit i ISO 25600. V praxi se to nicméně nedá použít, kvalita je už velmi nízká. Podíváme se také na snímky, které byly převedeny na 12MPx rozlišení pro vzájemnou porovnatelnost mezi recenzemi.


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum 12MPx autíčka JPEG noise

výřezy z 12MPx JPEGů



Od citlivosti ISO 800 lehce mizí některé detaily, ale i ISO 3200 se dá v nouzi použít.


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum 12MPx autíčka RAW noise

výřezy z 12MPx RAWů



U RAWů vypadá i ISO 800 poměrně dobře a z ISO 3200 přeci jen ještě vytáhnete akceptovatelné snímky.


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum autíčka multiexpozice

výřezy z 12MPx JPEGů (multiexpozice)



Multiexpozice má slabší barvy, ale i ISO 3200 vypadá vcelku čistě. Přesto jde vidět. jak se začínají rozmývat jemnější plochy. Dále se podíváme na snímky vousů plyšového zajíce. Na těch bude dobře vidět míra zachování detailů.


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum zajíc 20MPx noise

výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, multiexpozice vpravo)



RAWy jsou detailnější, byť méně ostré. Od citlivosti ISO 800 je vidět vliv odšumování a rozmývání jemnějších detailů. RAWy jsou dobré do ISO 1600, s citlivým zpracováním se dá použít i ISO 3200.


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum zajíc 20MPx multiexpozice
výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, multiexpozice vpravo)



Multiexpozice dává lepší výsledky spíše u nižších citlivostí, naopak u těch vyšších už moc lepší kvality nedostanete (zmírní se akorát jasový šum).


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum bílá plocha noise

výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)



Na snímcích bílé plochy je vidět, že výraznější barevný šum se objevuje od citlivosti ISO 1600, trochu přítomen je ale i na nižších citlivostech. JPEGy jej úplně potlačují. 

Nejnovější články
Yongnuo YN 35mm F1.4C DF UWM s ultrazvukovým motorkem Yongnuo YN 35mm F1.4C DF UWM s ultrazvukovým motorkem
Čínská společnost Yongnuo vylepšila svůj 35mm F1.4 objektiv a uvedla jeho novou verzi YN 35mm F1.4C DF UWM. Ta se může chlubit především rychlým a tichým ultrazvukovým zaostřovacím motorkem UWM.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Jedna cena EISA 2019 pro Huawei, Panasonic a Skylum Jedna cena EISA 2019 pro Huawei, Panasonic a Skylum
Poslední tři společnosti, které ještě získaly ocenění v letošní anketě EISA Awards 2019, jsou Huawei, Panasonic a Skylum, všechny shodně po jednom. Dostalo se na smartphone, CSC fotoaparát a software.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Canonu unikla videa o EOS 90D a EOS M6 Mark II Canonu unikla videa o EOS 90D a EOS M6 Mark II
Na internet unikla dvě prezentační videa společnosti Canon, která ukazují dva připravované fotoaparáty, zrcadlovku EOS 90D a CSC fotoaparát EOS M6 Mark II. Oba dva budou mít nový 32,5MPx APS-C snímač.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
Širokoúhlý Viltrox 20mm f/1.8 nyní i pro Nikon Z Širokoúhlý Viltrox 20mm f/1.8 nyní i pro Nikon Z
Viltrox rozšiřuje počet podporovaných bajonetů svého nového manuálního širokoúhlého objektivu 20mm f/1.8 o další. Oznámil totiž, že tento model bude k dispozici i pro full frame fotoaparáty Nikon Z.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Sigma a Tamron získávají 2 ceny EISA 2019 Sigma a Tamron získávají 2 ceny EISA 2019
K dalším společnostem, které v letošní anketě EISA Awards 2019 vyhrály nějaké to ocenění, patří Sigma a Tamron. Není překvapivé, že v tomto případě šlo vždy o objektivy. Pro tento rok to byly jenom ty zoomvací.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář