www.digimanie.cz
>
>
>
>

Sony Cyber-shot RX100 IV (RX100M4): zase o něco lepší

Sony Cyber-shot RX100 IV (RX100M4): zase o něco lepší
, , recenze: specifikace produktu
Úspěšná řada kompaktů Cyber-shot RX100 zahrnuje už několik modelů, my se dnes podíváme na ten čtvrtý. Má vysoce světelný objektiv, výklopný displej a podporuje vysokorychlostní video až při 1000 fps.
K oblíbeným
reklama
Nyní se budeme věnovat šumu 1" CMOS BSI snímače. Ten má rozlišení 20 megapixelů, což je pro tuto velikost senzoru tak akorát. Podíváme se na snímky v JPEG formátu i RAWu s vypnutým odšumováním a na multiexpozici.




ISO 80 (JPEG)





ISO 80 (konverze z RAWu)



ISO 80 je rozšířenou citlivostí (ISO 125 s časem o 2/3 EV delším a posléze o 2/3 ztmaveným). Šum v podstatě neexistuje.




ISO 125 (JPEG)





ISO 125 (konverze z RAWu)



Základní citlivostí senzoru je ISO 125. Ani zde není vidět téměř žádný šum.




ISO 200 (JPEG)





ISO 200 (konverze z RAWu)





ISO 200 (multiexpozice)



I citlivost ISO 200 potěší čistým obrazem, se šumem nejsou žádné problémy.




ISO 400 (JPEG)





ISO 400 (konverze z RAWu)





ISO 400 (multiexpozice)



ISO 400 přináší jemný jasový šum do RAWu. Kvalita je nicméně stále hodně dobrá.




ISO 800 (JPEG)





ISO 800 (konverze z RAWu)





ISO 800 (multiexpozice)



U citlivosti ISO 800 je jasový šum opět o trochu výraznější, v JPEGu už se obraz místy trochu hrudkuje. Pořád je to ale solidní výkon.




ISO 1600 (JPEG)





ISO 1600 (konverze z RAWu)





ISO 1600 (multiexpozice)



Dostáváme se pomalu k limitům senzoru. Při citlivosti ISO 1600 je v RAWu vidět už i barevný šum a naopak v JPEGu dochází k silnějšímu barevnému odšumování, které snižuje barevnost. Pořád jde o použitelnou citlivost. Multiexpozice je nadále poměrně čistá.




ISO 3200 (JPEG)





ISO 3200 (konverze z RAWu)





ISO 3200 (multiexpozice)



Výše než na ISO 3200 bych se už asi nepouštěl. V RAWu je hodně barevného šumu a JPEGy dost ztrácí barvy i jemnější detaily. Multiexpozice není o mnoho lepší a toto je tak maximální citlivost, která se dá při citlivé práci používat.




ISO 6400 (JPEG)





ISO 6400 (konverze z RAWu)





ISO 6400 (multiexpozice)



Tady jde vidět, že ISO 6400 je už příliš zašuměné a moc toho už obrazu nevytřískáte.




ISO 12800 (JPEG)





ISO 12800 (konverze z RAWu)





ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 12800 je maximální citlivost pro jednotlivé snímky. Kvalita je už hodně špatná. S multiexpozicí se moc nepomůžete.




ISO 25600 (multiexpozice)



Při multiexpozici můžete navolit i ISO 25600. V praxi se to nicméně nedá použít, kvalita je už velmi nízká. Podíváme se také na snímky, které byly převedeny na 12MPx rozlišení pro vzájemnou porovnatelnost mezi recenzemi.


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum 12MPx autíčka JPEG noise

výřezy z 12MPx JPEGů



Od citlivosti ISO 800 lehce mizí některé detaily, ale i ISO 3200 se dá v nouzi použít.


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum 12MPx autíčka RAW noise

výřezy z 12MPx RAWů



U RAWů vypadá i ISO 800 poměrně dobře a z ISO 3200 přeci jen ještě vytáhnete akceptovatelné snímky.


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum autíčka multiexpozice

výřezy z 12MPx JPEGů (multiexpozice)



Multiexpozice má slabší barvy, ale i ISO 3200 vypadá vcelku čistě. Přesto jde vidět. jak se začínají rozmývat jemnější plochy. Dále se podíváme na snímky vousů plyšového zajíce. Na těch bude dobře vidět míra zachování detailů.


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum zajíc 20MPx noise

výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, multiexpozice vpravo)



RAWy jsou detailnější, byť méně ostré. Od citlivosti ISO 800 je vidět vliv odšumování a rozmývání jemnějších detailů. RAWy jsou dobré do ISO 1600, s citlivým zpracováním se dá použít i ISO 3200.


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum zajíc 20MPx multiexpozice
výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, multiexpozice vpravo)



Multiexpozice dává lepší výsledky spíše u nižších citlivostí, naopak u těch vyšších už moc lepší kvality nedostanete (zmírní se akorát jasový šum).


Sony Cyber-shot RX100 IV ISO šum bílá plocha noise

výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)



Na snímcích bílé plochy je vidět, že výraznější barevný šum se objevuje od citlivosti ISO 1600, trochu přítomen je ale i na nižších citlivostech. JPEGy jej úplně potlačují. 

Nejnovější články
Ušetři s Nikonem: letní slevy na fotoaparáty i objektivy Ušetři s Nikonem: letní slevy na fotoaparáty i objektivy
Nikon spouští letní prodejní akci s názvem "Ušetři s Nikonem". Mnoho fotoaparátů a objektivů bylo zlevněno, přičemž u některých setů se jedná o slevy až ve výši 10.000 Kč. Levněji tak lze získat i nové Z6 a Z7.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Ricoh/Pentax věří v návrat DSLR, v CSC nevidí potenciál Ricoh/Pentax věří v návrat DSLR, v CSC nevidí potenciál
Společnost Ricoh, která nyní stojí za zrcadlovkami a fotoaparáty Pentax, se nechala slyšet, že v brzké době vidí návrat fotografů k DSLR. Móda CSC je podle společnosti jen chvilková a pomine.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Panasonic Lumix S1R: sebevědomý vstup do FF Panasonic Lumix S1R: sebevědomý vstup do FF
Společnost Panasonic už nevyrábí CSC jen se 4/3" senzory, ale nově i s velkými full frame čipy. A právě dnes se podíváme na vlajkovou loď Lumix S1R se 47,3MPx snímačem. Umí i 4K 60p videosekvence.
Dnes, recenze, Milan Šurkala44 komentářů
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S. Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.
V dnešní recenzi se podíváme na setový objektiv pro nové full frame CSC od Panasonicu, model Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S. Je optimalizován pro natáčení videa, ale potěší i pro pořizování fotografií?
Dnes, recenze, Milan Šurkala6 komentářů
7Artisans představuje světelnou padesátku 50mm F1.8. 7Artisans představuje světelnou padesátku 50mm F1.8.

Méně známá společnost 7Artisans rozšířila portfolio svých objektivů o nový světelný kousek 50mm F1.8. Ten je určen pro CSC fotoaparáty nanejvýš s APS-C senzorem. Bodovat má malými rozměry i cenou.

17.5.2019, aktualita, Milan Šurkala