Sony Cyber-shot RX100 VII: nejlepší přítel cestovatele
21.1.2021, Milan Šurkala, recenze
Další naší recenzí prošel 1,0" kompakt Sony Cyber-shot RX100 VII. Tento fotoaparát umí natáčet 4K video, slow-motion až při 1000 fps, nechybí mu dotykový výklopný displej, fázové ostření a univerzální 8,3× optický zoom.
Kapitoly článku:
Nyní se podíváme na náročné focení v protisvětle. To klade zvýšené nároky na snímací čip i objektiv.
expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
Tento snímek byl pořízen bez prosvětlovacích technologií. I tak dopadl vcelku slušně. Na větvích nicméně můžeme vidět chromatickou aberaci a duchy ve stromech. Objektiv má směrem k rohům méně výraznou kresbu. Podívat se můžete i na snímek v RAW formátu. Z jasů i stínů toho vytáhnete poměrně dost (na danou velikost senzoru), počítejte však se šumem ve stínech.
expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
Technologie DRO pomohla trochu vylepšit jasy, které nejsou tak přepálené.
expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
HDR lze nastavit na rozšíření dynamického rozsahu až o 6 EV (+/-3 EV), při testu jsem však používal automatické nastavení. Jak je vidět, jasy jsou významně staženy, také stíny jsou o něco světlejší. Snímek tak působí dost ploše. Velkou nevýhodou proti prvním RX100 je to, že oba ukládané snímky (jeden z výchozích a HDR) nejsou zarovnány. U RX100 to tak má výhodu v tom, že vyfotíte např. maximální HDR s 6EV rozšířením, které nevypadá moc hezky, ale má nejširší možný rozsah a překryjete to vrstvou původního obrazu s vyšším kontrastem a menším DR. Nastavením průhlednosti těchto dvou vrstev pak můžete libovolně přecházet mezi oběma obrazy, třeba 50:50. Snímek nebude tak plochý jako HDR verze, ale zároveň i v těch největších původních přepalech může být alespoň trochu kresby převzaté z HDR snímku. Tohle u RX100 VII nelze využít. Fotoaparát dovoluje i záznam z jediné expozice do profilů, jako jsou S-Log nebo HLG.
expoziční čas 1/320 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
Toto byla opravdu velmi náročná scéna. Obloha se hodně přepaluje, stíny jsou místy poněkud rozmyté. Podívat se můžete i na RAW snímek. Velkou část oblohy lze zachránit, uprostřed ale zůstane i tak přepal. Také stíny lze dost prosvětlovat, počítejte však se silnějším jasovým šumem, pokud to budete přehánět.
expoziční čas 1/250 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
HDR režim hodně pomohl obloze, snímek je ale méně ostrý a především strom nalevo je opravdu roztřepaný.
expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
Další velmi náročná scéna ukazuje přepaly na chodníku i chromatickou aberaci na některých hranách. Z RAWu většinu přepalů zachráníte, ale ne vše. Opět mě trochu nepříjemně překvapila vyšší míra šumu v prosvětlovaných stínech.
expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
HDR snímku dost pomohlo, přepaly v podstatě zmizely, také stíny jsou lépe prosvětlené. Počítejte ale místy s poněkud rozmytou kresbou.
expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
RAW sice trochu pomůže, ale i tak se spoustu přepalů nepovede zachránit. Zklamáním je tu silnější chromatická aberace.
expoziční čas 1/15 s, clona F11, citlivost ISO 160, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
Při maximálním přiclonění lze dostat z objektivu výraznější paprsky kolem světel, nejsou ale moc pěkné. Mohou se také objevit odlesky, ty však vypadají vcelku efektně.