Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot RX100 VII: nejlepší přítel cestovatele

21.1.2021, Milan Šurkala, recenze
Další naší recenzí prošel 1,0" kompakt Sony Cyber-shot RX100 VII. Tento fotoaparát umí natáčet 4K video, slow-motion až při 1000 fps, nechybí mu dotykový výklopný displej, fázové ostření a univerzální 8,3× optický zoom.
Nyní se podíváme na náročné focení v protisvětle. To klade zvýšené nároky na snímací čip i objektiv.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII protisvětlo 1
expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
 
Tento snímek byl pořízen bez prosvětlovacích technologií. I tak dopadl vcelku slušně. Na větvích nicméně můžeme vidět chromatickou aberaci a duchy ve stromech. Objektiv má směrem k rohům méně výraznou kresbu. Podívat se můžete i na snímek v RAW formátu. Z jasů i stínů toho vytáhnete poměrně dost (na danou velikost senzoru), počítejte však se šumem ve stínech.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII protisvětlo 2
expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
 
Technologie DRO pomohla trochu vylepšit jasy, které nejsou tak přepálené.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII protisvětlo 3
expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
 
HDR lze nastavit na rozšíření dynamického rozsahu až o 6 EV (+/-3 EV), při testu jsem však používal automatické nastavení. Jak je vidět, jasy jsou významně staženy, také stíny jsou o něco světlejší. Snímek tak působí dost ploše. Velkou nevýhodou proti prvním RX100 je to, že oba ukládané snímky (jeden z výchozích a HDR) nejsou zarovnány. U RX100 to tak má  výhodu v tom, že vyfotíte např. maximální HDR s 6EV rozšířením, které nevypadá moc hezky, ale má nejširší možný rozsah a překryjete to vrstvou původního obrazu s vyšším kontrastem a menším DR. Nastavením průhlednosti těchto dvou vrstev pak můžete libovolně přecházet mezi oběma obrazy, třeba 50:50. Snímek nebude tak plochý jako HDR verze, ale zároveň i v těch největších původních přepalech může být alespoň trochu kresby převzaté z HDR snímku.  Tohle u RX100 VII nelze využít. Fotoaparát dovoluje i záznam z jediné expozice do profilů, jako jsou S-Log nebo HLG.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII protisvětlo 4
expoziční čas 1/320 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
 
Toto byla opravdu velmi náročná scéna. Obloha se hodně přepaluje, stíny jsou místy poněkud rozmyté. Podívat se můžete i na RAW snímek. Velkou část oblohy lze zachránit, uprostřed ale zůstane i tak přepal. Také stíny lze dost prosvětlovat, počítejte však se silnějším jasovým šumem, pokud to budete přehánět.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII protisvětlo 5
expoziční čas 1/250 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
 
HDR režim hodně pomohl obloze, snímek je ale méně ostrý a především strom nalevo je opravdu roztřepaný.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII protisvětlo 6
expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
 
Další velmi náročná scéna ukazuje přepaly na chodníku i chromatickou aberaci na některých hranách. Z RAWu většinu přepalů zachráníte, ale ne vše. Opět mě trochu nepříjemně překvapila vyšší míra šumu v prosvětlovaných stínech.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII protisvětlo 7
expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
 
HDR snímku dost pomohlo, přepaly v podstatě zmizely, také stíny jsou lépe prosvětlené. Počítejte ale místy s poněkud rozmytou kresbou.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII protisvětlo 8
expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 24 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
 
RAW sice trochu pomůže, ale i tak se spoustu přepalů nepovede zachránit. Zklamáním je tu silnější chromatická aberace.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII protisvětlo 9
expoziční čas 1/15 s, clona F11, citlivost ISO 160, ohnisková vzdálenost 24 mm, klikněte pro zvětšení
 
Při maximálním přiclonění lze dostat z objektivu výraznější paprsky kolem světel, nejsou ale moc pěkné. Mohou se také objevit odlesky, ty však vypadají vcelku efektně.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.