Sony Cyber-shot RX100 VII: nejlepší přítel cestovatele
21.1.2021, Milan Šurkala, recenze
Další naší recenzí prošel 1,0" kompakt Sony Cyber-shot RX100 VII. Tento fotoaparát umí natáčet 4K video, slow-motion až při 1000 fps, nechybí mu dotykový výklopný displej, fázové ostření a univerzální 8,3× optický zoom.
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení
24mm ohnisková vzdálenost, JPEG
|
200mm ohnisková vzdálenost, JPEG
|
24mm ohnisková vzdálenost, nekorigovaný RAW
|
200mm ohnisková vzdálenost, nekorigovaný RAW
|
Výsledek je takový, že při nejširším úhlu záběru mají korigované snímky jen velmi mírné soudkovité zkreslení +0,7 %. Pokud se vám ale podaří otevřít nekorigovaný RAW, připravte se na masivní zkreslení +7,8 %. Také počítejte s tím, že obraz je u JPEGů asi o 10 % natažen, takže zatímco testovací obrazec měl zhruba 4800×3600 pixelů v JPEGu, v nekorigovaném RAWu to bylo jen cca 4400×3300 pixelů. I to stojí za tím, že je kresba na nejširším úhlu záběru o něco slabší, což se týká především rohů. Na maximálním zoomu jsou linie v podstatě rovné (+0,2 %), nicméně bez korekce jde vidět poměrně silné poduškovité zkreslení s -2,2 %.
Vinětace
Také vinětace těží z vestavěných korekcí. Poněvadž k nekorigovaným snímkům se běžně nedostanete, ukážu zde jen výsledky z JPEGu (resp. korigovaných RAWů, které otevřete ve většině RAW konvertorů). Jak je vidět, při nejnižší cloně se budete pohybovat obvykle někde kolem 0,5-0,6 EV, což není moc znatelné, s přicloněním se pak ztmavení rohů snižuje a klesá až někam k 0,2 EV.
Kresba v praxi
Podíváme se i na kvalitu kresby v různých částech obrazu, tedy uprostřed, na hranách i uprostřed. Snímky byly převedeny z RAWu.
24mm ohnisko, clona F2,8
|
24mm ohnisko, clona F4
|
24mm ohnisko, clona F5,6
|
24mm ohnisko, clona F8
|
24mm ohnisko, clona F11
|
38mm ohnisko, clona F3,5
|
38mm ohnisko, clona F4
|
38mm ohnisko, clona F5,6
|
38mm ohnisko, clona F8
|
38mm ohnisko, clona F11
|
U 38mm ohniskové vzdálenosti je vidět lepší střed, a to i při nízkých clonách. Rohy jsou stále neostré, nicméně chromatická aberace je o něco slabší. Při clonění pak dochází k rychlejšímu zlepšení ostrosti rohů, ale stále je nemůžeme označit za plně ostré.
66mm ohnisko, clona F4
|
66mm ohnisko, clona F5,6
|
66mm ohnisko, clona F8
|
66mm ohnisko, clona F11
|
119mm ohnisko, clona F4
|
119mm ohnisko, clona F5,6
|
119mm ohnisko, clona F8
|
119mm ohnisko, clona F11
|
Okolo 119mm ohniskové vzdálenosti jsou výkony objektivu opět o něco lepší. Rohy jsou sice neostré, ale už netrpí na chromatickou aberaci.
200mm ohnisko, clona F4
|
200mm ohnisko, clona F5,6
|
200mm ohnisko, clona F8
|
200mm ohnisko, clona F11
|
Maximální zoom představuje solidní prostředek a opět nepříliš ostré rohy, naštěstí téměř bez chromatické aberace. Nyní zkusíme tentýž test, ale při focení na vzdálenost v desítkách metrů.
24mm ohnisko, clona F2,8
|
24mm ohnisko, clona F4
|
24mm ohnisko, clona F5,6
|
24mm ohnisko, clona F8
|
24mm ohnisko, clona F11
|
36mm ohnisko, clona F3,5
|
36mm ohnisko, clona F4
|
36mm ohnisko, clona F5,6
|
36mm ohnisko, clona F8
|
36mm ohnisko, clona F11
|
Na 36mm ohniskové vzdálenosti je to podobné. Střed je v pořádku, rohy a hrany jsou poněkud neostré a clonění je jen mírnou pomocí.
62mm ohnisko, clona F4
|
62mm ohnisko, clona F5,6
|
62mm ohnisko, clona F8
|
62mm ohnisko, clona F11
|
Situace se příliš nemění ani u 62mm ohniskové vzdálenosti. Střed je v pořádku, rohy poněkud neostré a s cloněním se to zlepšuje jen o trochu. Vyšší clonění pochopitelně do obrazu přidává difrakci.
104mm ohnisko, clona F4
|
104mm ohnisko, clona F5,6
|
104mm ohnisko, clona F8
|
104mm ohnisko, clona F11
|
U 104mm ohniskové vzdálenosti dostáváme přeci jen o něco ostřejší rohy než v předchozích případech.
148mm ohnisko, clona F4,5
|
148mm ohnisko, clona F5,6
|
148mm ohnisko, clona F8
|
148mm ohnisko, clona F11
|
Okolo 148mm přepočtené ohniskové vzdálenosti jsme stále na zhruba tom samém s dobrým prostředkem, ale nepříliš ostrými rohy.
200mm ohnisko, clona F4
|
200mm ohnisko, clona F5,6
|
200mm ohnisko, clona F8
|
200mm ohnisko, clona F11
|
Maximální zoom moc radosti nepřinesl, kresba je jen dostačující uprostřed, rohy jsou opět o něco slabší. Clonění trochu pomůže, ale opět to není dobré přehánět, aby nevznikla difrakce.
Chromatická aberace
Poslední část této kapitoly se podívá na problematiku chromatické aberace, tedy barevných změn na kontrastních hranách.
24mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
24mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
24mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
24mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
24mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
24mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
44mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
44mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
44mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
44mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
Podobná situace panuje i u 44mm ohniskové vzdálenosti. Fialová aberace v JPEGu, modrá v RAWu.
70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
Se zvyšujícím se zoomem se situace pomalu zlepšuje. Chromatická aberace je mírnější a barevné změny jsou plošně znatelně menší.
117mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5 (JPEG)
117mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5 (RAW)
117mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
117mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
Také na 117mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace už téměř neznámým pojmem.
200mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5 (JPEG)
200mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5 (RAW)
200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
Bohužel, na maximálním zoomu se barevné kontury opět vrací do hry.