Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot RX100 VII: nejlepší přítel cestovatele

21.1.2021, Milan Šurkala, recenze
Další naší recenzí prošel 1,0" kompakt Sony Cyber-shot RX100 VII. Tento fotoaparát umí natáčet 4K video, slow-motion až při 1000 fps, nechybí mu dotykový výklopný displej, fázové ostření a univerzální 8,3× optický zoom.

Sférické zkreslení

 
Asi nikoho nepřekvapí, že takto malý objektiv s velkým 8,3× optickým zoomem bude výrazně spoléhat na softwarové korekce. JPEGy i RAWy jsou korigovány, nicméně v Raw Therapee se mi podařilo dostat se i k nekorigovaným RAWům.
 
24mm ohnisková vzdálenost, JPEG
200mm ohnisková vzdálenost, JPEG
24mm ohnisková vzdálenost, nekorigovaný RAW
200mm ohnisková vzdálenost, nekorigovaný RAW
 
Výsledek je takový, že při nejširším úhlu záběru mají korigované snímky jen velmi mírné soudkovité zkreslení +0,7 %. Pokud se vám ale podaří otevřít nekorigovaný RAW, připravte se na masivní zkreslení +7,8 %. Také počítejte s tím, že obraz je u JPEGů asi o 10 % natažen, takže zatímco testovací obrazec měl zhruba 4800×3600 pixelů v JPEGu, v nekorigovaném RAWu to bylo jen cca 4400×3300 pixelů. I to stojí za tím, že je kresba na nejširším úhlu záběru o něco slabší, což se týká především rohů. Na maximálním zoomu jsou linie v podstatě rovné (+0,2 %), nicméně bez korekce jde vidět poměrně silné poduškovité zkreslení s -2,2 %.
 
 

Vinětace

 
Také vinětace těží z vestavěných korekcí. Poněvadž k nekorigovaným snímkům se běžně nedostanete, ukážu zde jen výsledky z JPEGu (resp. korigovaných RAWů, které otevřete ve většině RAW konvertorů). Jak je vidět, při nejnižší cloně se budete pohybovat obvykle někde kolem 0,5-0,6 EV, což není moc znatelné, s přicloněním se pak ztmavení rohů snižuje a klesá až někam k 0,2 EV.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII vinětace
 
 

Kresba v praxi

 
Podíváme se i na kvalitu kresby v různých částech obrazu, tedy uprostřed, na hranách i uprostřed. Snímky byly převedeny z RAWu.
 
24mm ohnisko, clona F2,8
24mm ohnisko, clona F4
24mm ohnisko, clona F5,6
24mm ohnisko, clona F8
24mm ohnisko, clona F11
 
 
Rohy jsou při nejširším úhlu záběru viditelně neostré a trpí také na chromatickou aberaci. S přicloněním se obě tyto vady sice trochu potlačují, ale o znatelné neostrosti můžeme hovořit ve všech případech.
 
38mm ohnisko, clona F3,5
38mm ohnisko, clona F4
38mm ohnisko, clona F5,6
38mm ohnisko, clona F8
38mm ohnisko, clona F11
 
 
U 38mm ohniskové vzdálenosti je vidět lepší střed, a to i při nízkých clonách. Rohy jsou stále neostré, nicméně chromatická aberace je o něco slabší. Při clonění pak dochází k rychlejšímu zlepšení ostrosti rohů, ale stále je nemůžeme označit za plně ostré.
 
66mm ohnisko, clona F4
66mm ohnisko, clona F5,6
66mm ohnisko, clona F8
66mm ohnisko, clona F11
 
Na 66mm ohniskové vzdálenosti (po přepočtu) je opět vidět rozumně ostrý střed. Rohy jsou lehce neostré s mírnou chromatickou aberací, přiclonění pak obě tyto vady mírně potlačí. Nesmíte to pochopitelně přehnat, už při F8 je vidět nástup difrakce (celoplošné neostrosti).
 
119mm ohnisko, clona F4
119mm ohnisko, clona F5,6
119mm ohnisko, clona F8
119mm ohnisko, clona F11
 
Okolo 119mm ohniskové vzdálenosti jsou výkony objektivu opět o něco lepší. Rohy jsou sice neostré, ale už netrpí na chromatickou aberaci.
 
200mm ohnisko, clona F4
200mm ohnisko, clona F5,6
200mm ohnisko, clona F8
200mm ohnisko, clona F11
 
Maximální zoom představuje solidní prostředek a opět nepříliš ostré rohy, naštěstí téměř bez chromatické aberace. Nyní zkusíme tentýž test, ale při focení na vzdálenost v desítkách metrů.
 
24mm ohnisko, clona F2,8
24mm ohnisko, clona F4
24mm ohnisko, clona F5,6
24mm ohnisko, clona F8
24mm ohnisko, clona F11
 
 
Vidíme, že střed je v pořádku už od nejnižších clon. Rohy jsou lehce neostré, clonění to jen mírně vylepšuje. Je potřeba počítat s chromatickou aberací.
 
36mm ohnisko, clona F3,5
36mm ohnisko, clona F4
36mm ohnisko, clona F5,6
36mm ohnisko, clona F8
36mm ohnisko, clona F11
 
 
Na 36mm ohniskové vzdálenosti je to podobné. Střed je v pořádku, rohy a hrany jsou poněkud neostré a clonění je jen mírnou pomocí.
 
62mm ohnisko, clona F4
62mm ohnisko, clona F5,6
62mm ohnisko, clona F8
62mm ohnisko, clona F11
 
Situace se příliš nemění ani u 62mm ohniskové vzdálenosti. Střed je v pořádku, rohy poněkud neostré a s cloněním se to zlepšuje jen o trochu. Vyšší clonění pochopitelně do obrazu přidává difrakci.
 
104mm ohnisko, clona F4
104mm ohnisko, clona F5,6
104mm ohnisko, clona F8
104mm ohnisko, clona F11
 
U 104mm ohniskové vzdálenosti dostáváme přeci jen o něco ostřejší rohy než v předchozích případech.
 
148mm ohnisko, clona F4,5
148mm ohnisko, clona F5,6
148mm ohnisko, clona F8
148mm ohnisko, clona F11
 
Okolo 148mm přepočtené ohniskové vzdálenosti jsme stále na zhruba tom samém s dobrým prostředkem, ale nepříliš ostrými rohy.
 
200mm ohnisko, clona F4
200mm ohnisko, clona F5,6
200mm ohnisko, clona F8
200mm ohnisko, clona F11
 
Maximální zoom moc radosti nepřinesl, kresba je jen dostačující uprostřed, rohy jsou opět o něco slabší. Clonění trochu pomůže, ale opět to není dobré přehánět, aby nevznikla difrakce.
 
 

Chromatická aberace

 
Poslední část této kapitoly se podívá na problematiku chromatické aberace, tedy barevných změn na kontrastních hranách.
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
 

24mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
 
Chromatická aberace umí pozlobit na nejširším úhlu záběru. V JPEGu je lehce korigovaná a táhne spíše do jasových, lehce fialových duchů. V RAWu častěji vidíme modré kontury.
 
44mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
 
44mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
 
44mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 

44mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
Podobná situace panuje i u 44mm ohniskové vzdálenosti. Fialová aberace v JPEGu, modrá v RAWu.
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 

70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
Se zvyšujícím se zoomem se situace pomalu zlepšuje. Chromatická aberace je mírnější a barevné změny jsou plošně znatelně menší.
 
117mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5 (JPEG)
 
117mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5 (RAW)
 
117mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 

117mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
Také na 117mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace už téměř neznámým pojmem.
 
200mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5 (JPEG)
 
200mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5 (RAW)
 
200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 

200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
Bohužel, na maximálním zoomu se barevné kontury opět vrací do hry.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.