Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot WX220: ostře nabitý drobek

30.7.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dnešním testu se budeme věnovat malému kapesnímu ultrazoomu Sony Cyber-shot WX220. Disponuje 18MPx Exmor R CMOS čipem, 10× optickým zoomem, Wi-Fi připojením i 1080p50 Full HD videosekvencemi.

Sférické zkreslení


Zkreslení objektivu není vážnějším problémem, díky softwarovým korekcím jsem naměřil na nejširší i nejdelší ohniskové vzdálenosti sférické zkreslení s hodnotou +0,9 %, což není mnoho a v praxi si v podstatě nelze všimnout.


25mmm ohnisko

250mm ohnisko



Vinětace


Naopak s vinětací jsou problémy o něco větší. I když samotné hodnoty ztmavení nejsou až tak vysoké, problémem je náhlost ztmavení. Dlouho nic a těsně před růžkem vyskočí vinětace, která se umocňuje optickou stabilizací obrazu. Jednou tak dostanete tmavší jeden roh, podruhé zas opačný. Záleží jednoduše na tom, kterým směrem se stabilizace pohne.






Kresba v praxi


Dále se podíváme na úroveň kresby objektivu. Začneme s ostření na krátkou vzdálenost v řádu desítek centimetrů.


25mm ohnisko, clona F3,3



38mm ohnisko, clona F4
 

51mm ohnisko, clona F4,5



91mm ohnisko, clona F5
 

160mm ohnisko, clona F5,6

250mm ohnisko, clona F5,9

Střed je v pořádku, rohy jsou ale méně kontrastní a ztrácí ostrost. Na druhou stranu na vás nečeká chromatická aberace. U delších ohniskových vzdáleností díky horší světelnosti roste difrakce.


25mm ohnisko, clona F3,3



44mm ohnisko, clona F4
 

80mm ohnisko, clona F5



139mm ohnisko, clona F5,6
 

250mm ohnisko, clona F5,9
 

Při ostření na delší vzdálenost to vypadá lépe. Střed je ostrý a bez problémů, rohy na tom nejsou nejhůře a slabší výkony jsou vidět jen u středních ohniskových vzdáleností. Ale ani tam to není nic extrémně špatného.


Chromatická aberace


Nebude chybět ani pohled na problematiku chromatické aberace.



25mm ohnisko, clona F3,3



44mm ohnisko, clona F4



68mm ohnisko, clona F5



106mm ohnisko, clona F5,6



185mm ohnisko, clona F5,6



250mm ohnisko, clona F5,9



U běžných snímků, které nejsou v protisvětle, není s chromatickou aberací větší problém, ale protisvětlo umí nadělat docela velkou paseku, a to v podstatě v celém ohniskovém rozsahu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.