Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

3.1.2013, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na zoomovací objektiv Sony DT 16-50mm F2.8 SSM. Ten nabídne široký úhel záběru a konstantní světelnost F2,8 v celém ohniskovém rozsahu. Příjemný je i tichý autofokus SSM. Jak si povede v náročném testu?

Sférické zkreslení


Pokud máte vypnutou korekci zkreslení objektivu (lze vypnout ve fotoaparátu, případně bez korekce je i záznam v RAWu), pak se připravte na hodně silné soudkovité zkreslení na širokém ohnisku (+4,3 %). S korekcí ve fotoaparátu SLT-A77 se dostanete na velmi pěkných +0,4 %. Na nejdelším ohnisku jsou linie rovné tak či tak a zkreslení se pohybuje někde mezi +0,0 % až +0,1 %.


16mm ohnisko, s korekcí



50mm ohnisko, s korekcí
 

16mm ohnisko, bez korekce

50mm ohnisko, bez korekce



Vinětace


Vinětace je další optickou chybou, která může být korigována přímo fotoaparátem. Pokud ji vypnete, pak se na cloně F2,8 připravte na velmi silnou vinětaci, a to na hodnoty cca 1,3 až 1,7 EV, což je opravdu mnoho. S korekcí se dostanete na zhruba 0,6 EV až 1,1 EV. Změna je pozvolná, takže to na snímku není až tak dramaticky vidět. Již s přicloněním na F5,6 tato chyba klesá na 0,4 až 0,8 EV, a to bez i s korekcí. Maximální přiclonění už moc nepomůže, klesne to asi o dalších 0,2 EV.






Chromatická aberace


Podíváme se také na úroveň chromatické aberace. i zde je možné zapnout automatickou korekci.



16 (24)mm ohnisko, clona F2,8, s korekcí



16 (24)mm ohnisko, clona F2,8, bez korekce



16 (24)mm ohnisko, clona F8, s korekcí



16 (24)mm ohnisko, clona F8, bez korekce



16 (24)mm ohnisko, clona F22, s korekcí



16 (24)mm ohnisko, clona F22, bez korekce



Na nejširším ohnisku vidíte, že v celém ohniskovém rozsahu trpí na střední chromatickou aberaci nehledě na clonu. S korekcí chromatické aberace tato chyba v podstatě neexistuje, snad jen na nejnižší cloně jsou některé hrany trochu namodralé.



24 (36)mm ohnisko, clona F2,8, s korekcí



24 (36)mm ohnisko, clona F2,8, bez korekce



24 (36)mm ohnisko, clona F8, s korekcí



24 (36)mm ohnisko, clona F8, bez korekce



24 (36)mm ohnisko, clona F22, s korekcí



24 (36)mm ohnisko, clona F22, bez korekce



V podstatě totéž se týká 24 (36)mm ohniska. Zde je zajímavé, že aberace s přicloněním dokonce roste. Každopádně v JPEGu s korekcí není po chybě skoro ani památky.



35 (52)mm ohnisko, clona F2,8, s korekcí



35 (52)mm ohnisko, clona F2,8, bez korekce



35 (52)mm ohnisko, clona F8, s korekcí



35 (52)mm ohnisko, clona F8, bez korekce



35 (52)mm ohnisko, clona F22, s korekcí



35 (52)mm ohnisko, clona F22, bez korekce



U 35 (52)mm ohniska je opět zajímavé, že na nízké cloně je tato chyba minimální a s přicloněním pomaličku roste. V JPEGu tato chyba v podstatě neexistuje.



50 (75)mm ohnisko, clona F2,8, s korekcí



50 (75)mm ohnisko, clona F2,8, bez korekce



50 (75)mm ohnisko, clona F8, s korekcí



50 (75)mm ohnisko, clona F8, bez korekce



50 (75)mm ohnisko, clona F22, s korekcí



50 (75)mm ohnisko, clona F22, bez korekce



Na nejdelším ohnisku je objektiv bez problémů a chromatická aberace zde není přítomna.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.