Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

3.1.2013, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na zoomovací objektiv Sony DT 16-50mm F2.8 SSM. Ten nabídne široký úhel záběru a konstantní světelnost F2,8 v celém ohniskovém rozsahu. Příjemný je i tichý autofokus SSM. Jak si povede v náročném testu?
Protože objektiv nabízí korekci zkreslení, najdete v tomto testu jak výřezy z korigovaného JPEGu, tak i z nekorigovaného RAWu.


16 (24)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

16 (24)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)

Středová ostrost je pěkná, od F11 se objevuje lehká difrakce (tady to závisí na rozlišení snímacího čipu, přesněji tedy jeho pixelové hustotě, na 16MPx čipu se projeví později). Rohová ostrost je slabá, s přicloněním se postupně zlepšuje. V RAWu nebo JPEGu bez korekce ale čekejte na chromatickou aberaci.


24 (35)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

24 (35)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)

Na 24 (35)mm ohnisku je to se středovou ostrostí podobné, ta je dobrá, od F11 postupně klesá. Rohy jsou poněkud zvláštní, v podstatě jsou ostré a část je posunutá směrem ven. Zde je dobré se pohybovat okolo clony F8. Chromatická aberace je bez korekce trochu patrná.


35 (52)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

35 (52)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)

Na 35mm ohnisku jsou výsledky opět o něco lepší, na nižších clonách je vidět vinětaci a neostré rohy, ty se ale začínají s přicloněním zaostřovat. Chromatická aberace je opět o něco slabší.


50 (75)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

50 (75)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)

Nejdelší ohnisko má dobrý nejen střed, ale docela dobré jsou i rohy. Nejsou sice plně ostré, ale je to lepší než širší ohniska. Podíváme se také na podobné ukázky v reálných scénách při ostření na větší vzdálenosti.


16 (24)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)



16 (24)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)
 

16 (24)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

16 (24)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)

Rohy jsou poněkud neostré, bez korekce mají i silnou chromatickou aberaci. S přicloněním se některé rohy trochu zlepšují, většinou jsou ale s jakýmisi duchy (ostrá část plus duch vytažený směrem ven).


24 (35)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)



24 (35)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)
 

24 (35)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

24 (35)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)

Středová ostrost je slušná, rohy jsou ale docela neostré, přiclonění pomáhá jen trochu. Bez korekce zde opět vidíte docela silnou chromatickou aberaci.


35 (52)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)



35 (52)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)
 

35 (52)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

35 (52)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)

Uprostřed je ostrost dobrá, rohy bohužel nejsou ideální, s vyšší clonou se trochu zaostřují. U obrázků bez korekcí je znovu vidět chromatickou aberaci.


50 (75)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)



50 (75)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)
 

50 (75)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

50 (75)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)

Nejlepší výsledky jsou patrné na nejdelším ohnisku, kde jsou velmi pěkné snímky i při plně otevřené cloně. Rohy jsou poměrně ostré a aberace konečně zmizela i z nekorigovaných snímků.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.