www.digimanie.cz
>
>
>
>

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)
, , recenze
Pokud máte fotoaparát Sony s bajonetem E a hledáte zajímavý zoomovací objektiv pro běžné použití, patrně budete zvažovat Sony 18-105mm F4 OSS. Má příjemný zoom, konstantní světelnost F4 a elektronický zoom. Jaký bude?
K oblíbeným
reklama
Nakonec se podíváme také na několik ilustračních snímků.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie Havířov

expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 32 (48) mm, klikněte pro zvětšení



Ostrost je trochu zvláštní. U tohoto kusu objektivu je např. zastávka trochu neostrá, ale stánek, který je ještě blíže rohu snímku, je na tom lépe.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie Škoda Fabia

expoziční čas 1/320 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 105 (157) mm, klikněte pro zvětšení



Výhodou konstantní světelnosti F4 je menší hloubka ostrosti při větším zoomu ve srovnání s jinými objektivy tohoto ohniskového rozsahu (ty jsou zpravidla F3,5-5,6). Bokeh mi přijde být trošku nervózní.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie 3

expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 320, ohnisko 105 (157) mm, klikněte pro zvětšení



Makro rozhodně není silnou stránkou tohoto objektivu. Na maximálním zoomu se nedočkáte moc dobrého zvětšení, radím zoomovat trochu méně (někam k 80mm reálné ohniskové vzdálenosti). Tam je zvětšení trochu lepší. Můžete se podívat na RAW snímek.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie 4

expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 76 (114) mm, klikněte pro zvětšení



Celoplošně výborné detaily a ostrost, některé linie chytají mírný nádech do modra (anténa nalevo).


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie značka

expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 105 (157) mm, klikněte pro zvětšení



Znovu ukázka relativně malé hloubky ostrosti. Bokeh by mohl být jemnější.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie Škoda Fabia II

expoziční čas 1/200 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 105 (157) mm, klikněte pro zvětšení



V zaostřené ploše jsou detaily vcelku v pořádku, bokeh je znovu poněkud zvláštní (viz třeba tabule za autem).


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie Havířov-Šumbark

expoziční čas 1/80 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 32 (48) mm, klikněte pro zvětšení



Detaily jsou akceptovatelné, v některých místech velmi dobré, někde naopak poměrně nevýrazné. Trávu dorazilo odšumování, ale ani v RAWu není vidět nějak nadprůměrná kresba.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie Havířov II

expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



V rozích je detailnost o něco slabší, ale jinak je ostrost velmi slušná. Můžete si všimnout odlesku vpravo nahoře.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie Havířov-Šumbark

expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Zejména uprostřed jsou detaily velmi dobré, směrem k rohům je snímek zvláštně ostrý, jako by kolem sebe měl nějakou auru.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie Sor BN12 CNG

expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (127) mm, klikněte pro zvětšení



Zatímco autobus je v pořádku, horní polovina snímku je překvapivě neostrá. Při této cloně k tomu není důvod.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie semafor

expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 104 (156) mm, klikněte pro zvětšení



Opět se ukazuje, že při maximálním zoomu je středová ostrost přijatelná, ale rozhodně ne vynikající. Bokeh je znovu trochu nervózní.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie zámeček v Havířově

expoziční čas 1/40 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 26 (39) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Detaily jsou dost dobré, tady s ostrostí ve většině plochy není problém a dokonce i chromatická aberace je poměrně nízká.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie dřevěná socha

expoziční čas 1/200 s, clona F4, citlivost ISO 320, ohnisko 105 (157) mm, klikněte pro zvětšení



Ani zde se nic nemění. Maximální zoom a plné odclonění znamenají průměrnou středovou ostrost a trochu zmatený bokeh. Hloubka ostrosti je ale na tuto kategorii díky světelnosti F4 malá a objektiv tak dokáže více vytahovat objekt od pozadí.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS galerie 14

expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 105 (157) mm, klikněte pro zvětšení



Jde vidět mírnou auru a lehce nervózní bokeh. Přesto snímek vypadá slušně. Můžete se podívat i na snímek ve formátu RAW.

reklama
Nejnovější články
Adobe se extrémně daří, překonal příjmy 11 miliard USD Adobe se extrémně daří, překonal příjmy 11 miliard USD
Společnosti Adobe se poslední dobou finančně opravdu daří. Opět zažila rekordní čtvrtletí i rekordní rok. Za fiskální rok 2019 totiž utržila rekordních 11,17 miliard dolarů, což je 24% nárůst proti roku 2018.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Apple koupil Spectral Edge, možná nás čekají lepší snímky Apple koupil Spectral Edge, možná nás čekají lepší snímky
Společnost Apple opět nakupovala. Tentokrát se stala cílem firma Spectral Edge, která vznikla z projektu University of East Anglia. Ta se soustředila na vylepšení kvality obrazu slučováním klasického a infračerveného snímku.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Laowa uvádí objektivy 12mm, 25mm a 100mm pro Nikon Z a Canon EOS R Laowa uvádí objektivy 12mm, 25mm a 100mm pro Nikon Z a Canon EOS R
Venus Optics vyrábí své objektivy pro mnoho různých bajonetů a nyní se zde rozhodli, že vylepší i nabídku pro nové systémy Nikon Z a Canon EOS R. Mají pro ně hned tři objektivy Laowa, širokoúhlý 12mm a makro objektivy 25mm a 100mm.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Leica M10-P Ghost Edition: limitovaná série se "zašlým" vzhledem Leica M10-P Ghost Edition: limitovaná série se "zašlým" vzhledem
Další omezenou sérií fotoaparátů Leica je dálkoměr M10-P Ghost Edition. Ten má evokovat vzhled zašlých hodinek z nerezové oceli, které po mnoha letech ztratí svůj lesklý vzhled. Byl totiž vytvořen se společnosti Hodinkee.
14.12.2019, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
Antilopí kaňon končí s fotografickými prohlídkami, lidem se nelíbily Antilopí kaňon končí s fotografickými prohlídkami, lidem se nelíbily
Fotografie Petera Lika zvýšila už tak vysoký zájem o fotografie Antilopího kaňonu. Průvodci tak začali nabízet i fotografické prohlídky, nicméně ty už za pár dní skončí. Lidem se totiž nijak zvlášť nelíbily.
14.12.2019, aktualita, Milan Šurkala