Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

14.6.2018, Milan Šurkala, recenze
V dnešním testu se budeme věnovat základnímu zoomovacímu objektivu pro full frame CSC fotoaparáty značky Sony. Je jím Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870) s 2,5× optickým zoomem a tradiční světelností.

Sférické zkreslení

 
Nyní se podíváme na problematiku zkreslení. V JPEGu jsou linie narovnávány fotoaparátem, informace o narovnávání jsou ukládány i do RAWu a konvertory obvykle provedou tuto korekci. Přesto jsem zkusil RawTherapee, který tuto korekci neprovádí a ten nám ukáže, jak je na tom objektiv ve skutečnosti.
 

28mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)

70mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)

28mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

70mm ohnisko (nekorigovaný RAW)
 
JPEGy z fotoaparátu a RAWy otevřené v konvertorech, které provádí korekci zkreslení, jsou krásně rovné. Naměřil jsem jen velmi malé sférické zkreslení okolo +0,2 % až +0,3 % na obou koncích zoomu. V nekorigovaných RAWech to ale bylo docela o něčem jiném. Na nejširší ohniskové vzdálenosti se setkáte s mírným až středním zkreslením +1,6 %. Na maximálním zoomu ale objektiv trpí na hodně výrazné poduškovité zkreslení s hodnotou -3,3 %. Jak ale již bylo řečeno, v praxi se s tímto zkreslením v podstatě nesetkáte. JPEGy jsou korigované a RAWy jsou většinou rovněž otevřeny už s provedenou korekcí.
 
 

Vinětace

 
Ať už fotíte fo JPEGu nebo do RAWu, vinětace dosahuje v celém rozsahu clon i ohniskových vzdáleností zhruba 1 EV (plus minus desetina EV). Zajímavé je, že pokud v Camera Raw ponecháte korekci pomocí profilů, dostanete se někam ke třetině EV (JPEGy z fotoaparátu mají ale vinětaci vyšší).
 
Sony FE 28-70mm OSS vinětace
 
 
 

Chromatická aberace

 
Nyní se budeme věnovat chromatické aberaci (barevným změnám na kontrastních hranách) při různých clonách.
 
 
28mm ohnisko, clona F3,5
 
 
28mm ohnisko, clona F8
 
 
28mm ohnisko, clona F16
 
Při nejmenším zoomu se chromatická aberace objevuje spíše u nižších clon. Při vyšších clonách už mizí.
 
 
34mm ohnisko, clona F4
 
 
34mm ohnisko, clona F8
 
 
34mm ohnisko, clona F16
 
S 34mm ohniskovou vzdáleností se na snímcích objevuje chromatická aberace v podobě barevných změn i jasových duchů. Clonění vás zbaví barevných změn, duchové však zůstávají.
 
 
50mm ohnisko, clona F4,5
 
 
50mm ohnisko, clona F8
 
 
50mm ohnisko, clona F16
 
U 50mm ohniskové vzdálenosti se to trochu zlepšuje. U nižších clon jsou barevné změny o něco nižší, ale jsou zde stále duchové. Ti se snižují se zvyšováním clony.
 
 
70mm ohnisko, clona F5,6
 
 
70mm ohnisko, clona F11
 
 
70mm ohnisko, clona F22
 
Na maximálním zoomu je situace podobná. Je tu vidět jedem nešvar v podobě silných světelných závojů po přiclonění.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.