Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-5: netradiční minimalista

15.9.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Velkou konkurencí zrcadlovek jsou kompakty s výměnnými objektivy. My dnes otestuje Sony NEX-5, který disponuje APS-C čipem Exmor HD CMOS. Vyzkoušeli jsme tento malý fotoaparát se základním 18-55mm i 16mm pancake objektivem.
Sony NEX-5 má velký APS-C snímač s přiměřeně vysokým rozlišením 14,2 megapixelů. Jedná se o Exmor HD CMOS čip, který má mít podle výrobce velmi nízký šum. Na to se podíváme na následujících snímcích. Poněvadž Camera RAW 6.2 je jediný software, který jsem měl k dispozici a byl schopen RAWy otevřít bez problémů, jsou tyto soubory konvertovány právě přes něj. Odšumování bylo pochopitelně vypnuto.


testovací snímek


ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (konverze z RAWu)

Při citlivosti ISO 200 je snímek v JPEGu naprosto čistý, RAW vykazuje při konverzi přes Camera RAW bez odšumování jemný šum.


ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (konverze z RAWu)

Při citlivosti ISO 400 stále v JPEGu není žádný problém. RAW je lehce zašuměný, ostrost je vynikající.


ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (konverze z RAWu)

Citlivost ISO 800 v JPEGu viditelně vyhlazuje. Snímek je bez výraznějšího šumu, ale jeho redukce by mohla být i trochu slabší. RAW už vykazuje silnější šum a stále slušnou ostrost.


ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 1600 je v JPEGu stále dobře použitelné. Ostrost sice trochu začíná slábnout včetně některých detailů, ale výsledek je dle mého názoru stále velmi dobrý.


ISO 3200 (JPEG)


ISO 3200 (konverze z RAWu)

Citlivost ISO 3200 už přináší poměrně jemnou kresbu, která si nicméně i tak zachovává rozumnou míru detailů. Začínají se objevovat ustřelené pixely. Je fajn, že automatika končí na ISO 1600, pokud ale nouzově chcete udělat relativně dobrou fotku, ani citlivosti ISO 3200 se bát nemusíte.


ISO 6400 (JPEG)


ISO 6400 (konverze z RAWu)

Další navýšení citlivosti způsobuje další zjemněné kresby a zmizení slabších detailů. RAW je plný barevného šumu.


ISO 12800 (JPEG)


ISO 12800 (konverze z RAWu)

Nejvyšší citlivost ISO 12800 už produkuje dost neostré snímky. Pro nouzové použití bez větších ambic to ale ještě jde (barevný šum je dobře potlačen, fleky jsou plošně velké a ne až tak moc patrné). Redukci šumu lze nastavit na automatickou nebo slabou. Z toho důvodu je ale těžké porovnat obě možnosti (automatika právě mohla nastavit slabou možnost). Osobně jsem to párkrát zkoušel a rozdílu jsem si nevšiml. Nyní se podíváme na snímky za horšího světla, na kterých budeme srovnávat hlavně zachování detailů.


testovací snímek


ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (RAW)

ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (RAW)

ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (RAW)

ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (RAW)

ISO 3200 (JPEG)


ISO 3200 (RAW)

ISO 6400 (JPEG)


ISO 6400 (RAW)

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (RAW)

S postupně se zvyšující citlivostí můžete vidět i postupně se zvyšující odšumování. Do citlivosti ISO 800 je úbytek ostrosti pro běžné použití akceptovatelný (pro zisk co největší ostrosti je ale RAW nutný), na vyšších citlivostech už začíná být odšumování velmi silné. Šum je sice minimální, ale bohužel dost trpí i detaily.


ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (RAW)

ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (RAW)

ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (RAW)

ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (RAW)

ISO 3200 (JPEG)


ISO 3200 (RAW)

ISO 6400 (JPEG)


ISO 6400 (RAW)

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (RAW)

Do citlivosti ISO 800 šum prakticky není problém. Od citlivosti ISO 1600 je znatelnější nárůst barevného šumu v RAWu i silnější vyhlazování v JPEG. Nejvyšší citlivosti jsou pak celé posety různobarevnými tečkami.



V JPEGu nejvíce šumí modrý barevný kanál, jasové rozdíly jsou poměrně malé.



V RAWu je rozdíl znatelnější a překvapivě nejvíce šumí červená složka. Na grafu můžete vidět a srovnat, jak silně je odšumován JPEG.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.