Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-5: netradiční minimalista

15.9.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Velkou konkurencí zrcadlovek jsou kompakty s výměnnými objektivy. My dnes otestuje Sony NEX-5, který disponuje APS-C čipem Exmor HD CMOS. Vyzkoušeli jsme tento malý fotoaparát se základním 18-55mm i 16mm pancake objektivem.

Sférické zkreslení a vinětace


Pancake objektiv nemá se zkreslením na většině plochy větší problém. Pouze úplné růžky obrazu jsou vyhnuty ven a způsobují poduškovité zkreslení. Také jej trápí silná vinětace. Bohužel 18-55mm objektiv na sférické zkreslení trpí opravdu hodně. Už u středních ohnisek přechází do velmi výrazného poduškovitého zkreslení, které se pak na nejdelších trochu zmírňuje.


16mm objektiv


18-55mm objektiv (18mm ohnisko)

18-55mm objektiv (55mm ohnisko)

Nyní se podíváme na ostrost v rozích a chromatickou aberaci při ostření na krátkou vzdálenost. Jako první je zde 18-55mm objektiv.


18 mm, F3,5


18 mm, F4

18 mm, F5,6


18 mm, F8

18 mm, F11


18 mm F16

18 mm, F22

Na nejnižších clonách je viditelný rozdíl v ostrosti mezi středem a rohy. Od F5,6 se to ale docela slušně srovnává a rohy nejsou o moc horší. Od clony zhruba kolem F16 nastupuje difrakce. Téměř při všech clonách je vidět chromatickou aberaci.


35 mm, F4,5


35 mm, F5,6

35 mm, F8


35 mm, F11

35 mm, F16

35 mm, F25

Na středním ohnisku 35 milimetrů je neostrost v rozích zhruba stejná jako u nejširšího ohniska. Výrazně se zvýšila chromatická aberace, která je silně vidět prakticky na všech clonách.


55 mm, F5,6


55 mm, F8

55 mm, F11


55 mm, F16

55 mm, F22

55 mm, F32

Na nejdelším ohnisku jsou výsledky mnohem lepší. Rohy jsou sice na nižších clonách lehce neostré, ale u F11 je ostrost rozumná a prakticky nikde nenajdete chromatickou aberaci. Podíváme se na totéž u 16mm pancake objektivu.


16 mm, F2,8


16 mm, F4

16 mm, F5,6


16 mm, F8

16 mm, F11


16 mm, F16

16 mm, F22

Pancake vůbec nepotěšil. Prakticky u všech clon je patrná neostrost v rozích, která se teprve u F16 začíná srovnávat kvůli difrakci. Bohužel nechybí chromatická aberace ani opravdu velmi silná vinětace. Nyní se vrátíme k 18-55mm objektivu a zkusíme ostření na delší vzdálenost a vliv na ostrost.


18 mm, F3,5


18 mm, F4

18 mm, F5,6


18 mm, F8

18 mm, F11


18 mm F16

18 mm, F22

Výsledky jsou uprostřed a na spodní a horní hraně v pořádku. Postranní hrany jsou na tom trochu hůře a jistě si všimnete neostrosti v rozích. Ta se u středních clon dostává do přijatelných mezí, nicméně ve spodních rozích to ještě není ideální. Zejména v levém spodním rohu je vidět chromatickou aberaci.


35 mm, F4,5


35 mm, F5,6

35 mm, F8


35 mm, F11

35 mm, F16

35 mm, F25

Střední ohniska pro objektiv opravdu nejsou silnou stránkou. Neostrost v rozích je opravdu výrazná a ani u nejvyšších clon to není příliš dobré. Středová ostrost je ideální u F8.


55 mm, F5,6


55 mm, F8

55 mm, F11


55 mm, F16

55 mm, F22

55 mm, F32

Na nejdelším ohnisku se plně otevřená clona projevuje neostrými rohy, které se pak s přicloněním trochu zlepšují. U vyšších clon je to tedy lepší, ale to zase vstupuje do hry difrakce. Jak si s podobným problémem poradí pancake objektiv?


16 mm, F2,8


16 mm, F4

16 mm, F5,6


16 mm, F8

16 mm, F11


16 mm, F16

16 mm, F22

Zatímco středová ostrost je vynikající, rohová je velmi špatná. Dobré výsledky lze čekat až někde kolem clony F11. Takže pokud chcete kvalitní snímky, bude to chtít prioritu clony a opravdu nastavovat clony zhruba kolem této hodnoty.


Vyvážení bílé, barvy


S barvami pracuje Sony NEX-5 poměrně dobře. Vyvažování bílé funguje docela spolehlivě, ve stínech má rozumně teplé barvy, při žárovkovém světle nejsou snímky zbytečně moc žluté. Samotný fotograf může nastavit teplotu barev od 2500 K do 9900 K, lze také využít i nastavení sejmutím bílé plochy. Fotoaparát navíc zobrazí i naměřenou barevnou teplotu.


automatické


denní světlo

stín


oblačno

žárovky


zářivky

blesk


2500 K

9900 K

vlastní nastavení

Dále lze ve fotoaparátu nastavit šest různých barevných podání.


standard


živé

portrét


krajina

západ slunce

černobílá

U každého barevného režimu můžete dále upravit ostrost a kontrast (s výjimkou černobílého i saturaci).


kontrast -3


kontrast +0

kontrast +3

Zde vidíte nastavení ostrosti. Její zvýšení logicky vede k ostřejším fotografiím, na hranách ale trochu více zašuměných.


ostrost -3


ostrost +0

ostrost +3


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.