Sony NEX-5: netradiční minimalista
Velkou konkurencí zrcadlovek jsou kompakty s výměnnými objektivy. My dnes otestuje Sony NEX-5, který disponuje APS-C čipem Exmor HD CMOS. Vyzkoušeli jsme tento malý fotoaparát se základním 18-55mm i 16mm pancake objektivem.
Kapitoly článku:
- Sony NEX-5: netradiční minimalista
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - 16mm pancake
- Galerie ilustračních snímků - 18-55mm objektiv
- Závěr
Sférické zkreslení a vinětace
Pancake objektiv nemá se zkreslením na většině plochy větší problém. Pouze úplné růžky obrazu jsou vyhnuty ven a způsobují poduškovité zkreslení. Také jej trápí silná vinětace. Bohužel 18-55mm objektiv na sférické zkreslení trpí opravdu hodně. Už u středních ohnisek přechází do velmi výrazného poduškovitého zkreslení, které se pak na nejdelších trochu zmírňuje.
![]() 16mm objektiv | ![]() 18-55mm objektiv (18mm ohnisko) |
![]() 18-55mm objektiv (55mm ohnisko) |
Nyní se podíváme na ostrost v rozích a chromatickou aberaci při ostření na krátkou vzdálenost. Jako první je zde 18-55mm objektiv.
![]() 18 mm, F3,5 | ![]() 18 mm, F4 |
![]() 18 mm, F5,6 | ![]() 18 mm, F8 |
![]() 18 mm, F11 | ![]() 18 mm F16 |
![]() 18 mm, F22 |
Na nejnižších clonách je viditelný rozdíl v ostrosti mezi středem a rohy. Od F5,6 se to ale docela slušně srovnává a rohy nejsou o moc horší. Od clony zhruba kolem F16 nastupuje difrakce. Téměř při všech clonách je vidět chromatickou aberaci.
![]() 35 mm, F4,5 | ![]() 35 mm, F5,6 |
![]() 35 mm, F8 | ![]() 35 mm, F11 |
![]() 35 mm, F16 | ![]() 35 mm, F25 |
Na středním ohnisku 35 milimetrů je neostrost v rozích zhruba stejná jako u nejširšího ohniska. Výrazně se zvýšila chromatická aberace, která je silně vidět prakticky na všech clonách.
![]() 55 mm, F5,6 | ![]() 55 mm, F8 |
![]() 55 mm, F11 | ![]() 55 mm, F16 |
![]() 55 mm, F22 | ![]() 55 mm, F32 |
Na nejdelším ohnisku jsou výsledky mnohem lepší. Rohy jsou sice na nižších clonách lehce neostré, ale u F11 je ostrost rozumná a prakticky nikde nenajdete chromatickou aberaci. Podíváme se na totéž u 16mm pancake objektivu.
![]() 16 mm, F2,8 | ![]() 16 mm, F4 |
![]() 16 mm, F5,6 | ![]() 16 mm, F8 |
![]() 16 mm, F11 | ![]() 16 mm, F16 |
![]() 16 mm, F22 |
Pancake vůbec nepotěšil. Prakticky u všech clon je patrná neostrost v rozích, která se teprve u F16 začíná srovnávat kvůli difrakci. Bohužel nechybí chromatická aberace ani opravdu velmi silná vinětace. Nyní se vrátíme k 18-55mm objektivu a zkusíme ostření na delší vzdálenost a vliv na ostrost.
![]() 18 mm, F3,5 | ![]() 18 mm, F4 |
![]() 18 mm, F5,6 | ![]() 18 mm, F8 |
![]() 18 mm, F11 | ![]() 18 mm F16 |
![]() 18 mm, F22 |
Výsledky jsou uprostřed a na spodní a horní hraně v pořádku. Postranní hrany jsou na tom trochu hůře a jistě si všimnete neostrosti v rozích. Ta se u středních clon dostává do přijatelných mezí, nicméně ve spodních rozích to ještě není ideální. Zejména v levém spodním rohu je vidět chromatickou aberaci.
![]() 35 mm, F4,5 | ![]() 35 mm, F5,6 |
![]() 35 mm, F8 | ![]() 35 mm, F11 |
![]() 35 mm, F16 | ![]() 35 mm, F25 |
Střední ohniska pro objektiv opravdu nejsou silnou stránkou. Neostrost v rozích je opravdu výrazná a ani u nejvyšších clon to není příliš dobré. Středová ostrost je ideální u F8.
![]() 55 mm, F5,6 | ![]() 55 mm, F8 |
![]() 55 mm, F11 | ![]() 55 mm, F16 |
![]() 55 mm, F22 | ![]() 55 mm, F32 |
Na nejdelším ohnisku se plně otevřená clona projevuje neostrými rohy, které se pak s přicloněním trochu zlepšují. U vyšších clon je to tedy lepší, ale to zase vstupuje do hry difrakce. Jak si s podobným problémem poradí pancake objektiv?
![]() 16 mm, F2,8 | ![]() 16 mm, F4 |
![]() 16 mm, F5,6 | ![]() 16 mm, F8 |
![]() 16 mm, F11 | ![]() 16 mm, F16 |
![]() 16 mm, F22 |
Zatímco středová ostrost je vynikající, rohová je velmi špatná. Dobré výsledky lze čekat až někde kolem clony F11. Takže pokud chcete kvalitní snímky, bude to chtít prioritu clony a opravdu nastavovat clony zhruba kolem této hodnoty.
Vyvážení bílé, barvy
S barvami pracuje Sony NEX-5 poměrně dobře. Vyvažování bílé funguje docela spolehlivě, ve stínech má rozumně teplé barvy, při žárovkovém světle nejsou snímky zbytečně moc žluté. Samotný fotograf může nastavit teplotu barev od 2500 K do 9900 K, lze také využít i nastavení sejmutím bílé plochy. Fotoaparát navíc zobrazí i naměřenou barevnou teplotu.
![]() automatické | ![]() denní světlo |
![]() stín | ![]() oblačno |
![]() žárovky | ![]() zářivky |
![]() blesk | ![]() 2500 K |
![]() 9900 K | ![]() vlastní nastavení |
Dále lze ve fotoaparátu nastavit šest různých barevných podání.
![]() standard | ![]() živé |
![]() portrét | ![]() krajina |
![]() západ slunce | ![]() černobílá |
U každého barevného režimu můžete dále upravit ostrost a kontrast (s výjimkou černobílého i saturaci).
![]() kontrast -3 | ![]() kontrast +0 |
![]() kontrast +3 |
Zde vidíte nastavení ostrosti. Její zvýšení logicky vede k ostřejším fotografiím, na hranách ale trochu více zašuměných.
![]() ostrost -3 | ![]() ostrost +0 |
![]() ostrost +3 |