Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-5: netradiční minimalista

15.9.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Velkou konkurencí zrcadlovek jsou kompakty s výměnnými objektivy. My dnes otestuje Sony NEX-5, který disponuje APS-C čipem Exmor HD CMOS. Vyzkoušeli jsme tento malý fotoaparát se základním 18-55mm i 16mm pancake objektivem.

Noční scéna


Díky rozsáhlým možnostem nastavení expozičních časů není noční focení problém. Fotoaparát dále umožňuje fotit noční snímky i z ruky pomocí sloučení šesti snímků pořízených při vysoké citlivosti. Na stativu je dobré vypnout stabilizaci, její ponechání nedělá vždy dobrotu.


expoziční čas 30 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisko 38 (57) mm, korekce -0,7 EV, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Trochu jsem bojoval se stabilizací, která nakonec zůstala vypnutá a fotografie byly hned ostřejší. I tak bych si dokázal představit ještě trochu lepší ostrost. Detaily jsou nicméně dobré, šum minimální. Podíváme se na výřezy při různých ISO citlivostech.


expoziční čas 4 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (82) mm, korekce -0,7 EV, 18-55mm objektiv

Při citlivosti ISO 200 je snímek dostatečně ostrý a detailní. Nelze mít výhrady.


expoziční čas 2 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 55 (82) mm, korekce -0,7 EV, 18-55mm objektiv

Při citlivosti ISO 400 se nic významného neděje. Velmi lehce klesá ostrost, ale to vás nemusí příliš trápit. Výsledky lze hodnotit jako kvalitní.


expoziční čas 1 s, clona F5,6, citlivost ISO 800, ohnisko 55 (82) mm, korekce -0,7 EV, 18-55mm objektiv

Citlivost ISO 800 ostrost lehce zhoršuje. Může za to i silnější odšumování. Jeho výsledkem je ale stále poměrně kvalitní fotografie bez výraznějšího šumu.


expoziční čas 1/2 s, clona F5,6, citlivost ISO 1600, ohnisko 55 (82) mm, korekce -0,7 EV, 18-55mm objektiv

Další navýšení citlivosti zhoršuje detailnost v pozadí, kde je větší tma. Snímku začíná ve větší míře chybět ostrost, nicméně stále jej lze označit jako použitelný.


expoziční čas 1/4 s, clona F5,6, citlivost ISO 3200, ohnisko 55 (82) mm, korekce -0,7 EV, 18-55mm objektiv

Dostáváme se k citlivosti ISO 3200, která v JPEGu přináší silné vyhlazování nevýrazných oblastí. Výborně to lze vidět např. na červené dodávce Ford Transit vlevo nahoře.


expoziční čas 1/8 s, clona F5,6, citlivost ISO 6400, ohnisko 55 (82) mm, korekce -0,7 EV, 18-55mm objektiv

ISO 6400 opět zvyšuje odšumování a detaily slábnou. Dobře osvětlené oblasti ale stále ještě nemají nepřekonatelný problém.


expoziční čas 1/15 s, clona F5,6, citlivost ISO 12800, ohnisko 55 (82) mm, korekce -0,7 EV, 18-55mm objektiv

Nejvyšší citlivost ISO 12800 přináší jasný šumový závoj, který degraduje zbytek detailů a nedovoluje vznik černé barvy. I tmavé plochy na výsledné fotografii rozhodně černou barvou nepůsobí.


Standardní scéna


Dále přináším dvě standardní scény, výjimečně ale ve čtyřech snímcích.


expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (52) mm, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Silné protisvětlo se vyznačuje přepalující se oblohou, trochu kresby zde ale zůstalo. Ostrost bych čekal ale o něco lepší, zejména napravo to není ideální. Téměř totožný snímek nabízím i v RAWu. Sami si můžete vyzkoušet, co vše z oblohy ještě vytáhnete.


expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (52) mm, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Se zapnutým HDR režimem obloha hned dostala výraznější kresbu a přepaly zmizely. S tímto si opravdu vyhrajete.


expoziční čas 1/500 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, 16mm objektiv, klikněte pro zvětšení

S pancakem má snímek díky velmi širokoúhlému ohnisku pochopitelně jinou kompozici než tradičně. Přesto je středová část velmi detailní. Zkoušel jsem snímek i s nižšími clonami a pak už je kresba i na hranách docela špatná.


expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 28 (42) mm, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

S 18-55mm objektivem a více než 14 megapixely rozlišení se dočkáte velmi dobrých detailů. V levé části je sice ostrost trochu nižší, ale jinak dobrá práce. I zde dávám ke stažení RAW snímek.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.