Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

27.1.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nedávno jsme se podrobně podívali na Sony NEX-C3 a dnes se budeme věnovat jeho výkonnějšímu bráškovi NEXu-5N. Ten má rovněž 16MPx Exmor CMOS snímač, vylepšuje ale ergonomii, má automatickou korekci optických vad objektivu i Full HD video.

Noční scéna


Díky výbornému čipu se nemusíte bát fotit ani z ruky, neboť si můžete dovolit opravdu vysoké citlivosti. Ostatně to za chvíli uvidíte. Je tu i multiexpozice, díky které jsou snímky se znatelně nižším šumem. 30sekundová expozice je v této třídě typická. Kdo by chtěl více, může využít bulb režim.




expoziční čas 20 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisko 38 (57) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Snímku v podstatě není co vytknout, šum v podstatě neexistuje. Snad jen objektiv by mohl mít trochu hezčí tvar hvězdiček, ale to není záležitost fotoaparátu. K dispozici je i snímek v RAWu. Dále se můžete podívat na snímky v různých citlivostech, kde vlevo uvidíte výřez z JPEGu, vpravo z RAWu s vypnutým odšumováním.




ISO 100



Na nejnižší citlivosti ISO 100 je snímek hladký, bez šumu.




ISO 200



Ani při ISO 200 nevidím žádný problém. Posunutí snímků vůči sobě má na svědomí korekce zkreslení u JPEGu.




ISO 400



ISO 400 má v RAWu minimální jasový šum, JPEGy jsou detailní a čisté. Opět velmi kvalitní.




ISO 800



ISO 800 lehce zvyšuje šum, nicméně i nadále jsou snímky velmi dobré.




ISO 1600



S citlivostí ISO 1600 už v RAWu nastupuje barevný šum, detaily jsou dále velmi slušné a u JPEGů nevidím žádný problém.




ISO 3200



Další navýšení citlivosti ISO opět zvyšuje barevný šum v RAWU. JPEGy se začínají lehce rozmývat, barevnost jen lehce klesá. ISO 3200 určitě můžete ještě bezpečně používat.




ISO 6400



Citlivost ISO 6400 už začíná trpět na šum v RAWu a na silnější odšumování v JPEGu. Barvičky začínají klesat, detaily jsou dobré.




ISO 6400 (multiexpozice)



S multiexpozicí je ISO 6400 trochu soudržnější, linie se netřepí, barevnost je ale spíše slabší.




ISO 12800



ISO 12800 už postrádá barvy a slabší detaily se patlají. Silnější detaily ale zůstávají i nadále docela dobře patrné.




ISO 25600



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je už ale přeci jen velké sousto. V RAWu je spousta barevných pixelů, JPEGy jsou naopak v podstatě bez barev, ale i bez detailů.


Standardní scéna


Nyní se můžete podívat na několik ilustračních snímků.




expoziční čas 1/80 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 37 (55) mm, klikněte pro zvětšení



Uprostřed obrazu je ostrost a detailnost docela v pořádku, ale setový objektiv opět ukazuje své slabiny v rozích, zejména tom levém horním, který je opravdu velmi neostrý. Když si trochu pohrajete s RAWem, zjistíte, že čip v NEX-5N má opravdu velmi dobrý dynamický rozsah.




expoziční čas 1/80 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 29 (43) mm, klikněte pro zvětšení



Tady je kvalita obrazu dosti dobrá. Na šedé ploše budovy tentokrát vzniká moaré efekt a pravá strana snímku je poněkud méně ostrá ve srovnání s tou levou, což uvidíte zejména v RAWu.




expoziční čas 1/100 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru objektivu je příjemně široký. Ostrost a detailnost je zejména uprostřed dobrá, ale ani rohy na tom nejsou úplně nejhůře.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.