Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-5R: fázový posun k lepšímu?

15.11.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Sony nedávno uvedlo nový NEX s označením NEX-5R. Navazuje na starší model NEX-5N, přináší však hybridní zaostřování, podporu bezdrátového Wi-Fi připojení a novinkou je opět o něco vylepšená ergonomie. Jak si povede v testu?

Měření rychlosti


K měření rychlosti byla využita SDHC karta Transcend s UHS-I rozhraním a rychlostí zápisu až 45 MB/s. Fotoaparát je vybaven rychlým procesorem BIONZ.
  • První snímek - 1,55 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 - 0,35 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 - 0,5 sekundy
  • Odezva na spoušť - naprosto OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,9 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,9 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,9 sekundy (po 12 snímcích 1,3 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,1 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 3,4 fps
  • Sekvenční snímání RAW - 3,05 fps (po 13 snímcích 1,1 fps)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 3,0 fps (po 11 snímcích 0,8 fps)
  • Sekvenční snímání priorita rychlosti - 9,4 fps (po 11 snímcích 3,3 fps)

Náběh přístroje je trochu pomalejší, ale fotit lze velmi rychle (celé menu doběhne až o něco později). Pokud je předostřeno, fotoaparát zvládá zaostřit poměrně rychle zhruba za 0,3 sekundy. Pokud ale není předostřeno, trvá to výrazně déle. Prodlevy mezi snímky jsou přiměřené, sekvenční snímání je dostatečně rychlé a najdete tu dokonce vysokorychlostní režim s téměř 10 fps. RAW buffer vystačí na zhruba 11 až 13 snímků.


Vyvážení bílé, barvy


Sony mívá tradičně dobré vyvážení bílé a Sony NEX-5R není výjimkou. I když na displeji vypadají snímky někdy docela zvláštně, po vyfocení jsou uloženy se správným vyvážením (na displeji se ukazuje obraz bez korekcí, vyfocen je ale s nimi, a to se týká jak vyvážení, tak třeba optických korekcí).


automatika



denní světlo
 

stín



oblačno
 

žárovky



zářivka: teplá bílá
 

zářivka: chladná bílá



zářivka: denní bílá
 

zářivka: denní světlo



blesk
 

2500 K



9900 K
 

vlastní měření
 

Dále můžete volit několik z barevných režimů (kreativních stylů).


standard



živé
 

portrét



krajina
 

západ slunce

černobílá

O něco zajímavější jsou ale barevné efekty, se kterými se můžete podstatně více vyřádit.


vypnuto



dětský fotoaparát
 

pop artové barvy



posterizace
 

retrofotografie



měkký high-key
 

částečná barva



vysoce kontrastní ČB
 

měkké zaostření



malování HDR
 

monochromatické s bohatými tóny

miniatura

Většina těchto režimů má možnosti nastavení síly efektu. S některými z nich si můžete opravdu hodně vyhrát.


Optický a digitální zoom


Míra optického zoomu je dána použitým objektivem. V tomto případě je 3× optický zoom v rozsahu 27 až 82 milimetrů (po přepočtu).




expoziční čas 1/125 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru je standardní. Kresba objektivu je spíše průměrná, ostrost je v postranních oblastech slabší.




expoziční čas 1/125 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je také standardní, 3× zoom není mnoho. Kresba je tu o něco lepší, detaily jsou dobré, vysokou ostrost ale nečekejte. Můžete si stáhnout i RAW snímek.


Protisvětlo


V této kapitole se podíváme snímání v protisvětle, na technologii DRO a HDR.




expoziční čas 1/640 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Toto byla expozičně extrémně náročná scéna s výrazně zastíněnou krajinou a prosvětlenou oblohou. Stíny jsou tmavé, přesto mají vcelku přijatelnou kresbu. V RAWu si můžete všimnout slušný dynamický rozsah, uvidíte zde ale také optické chyby objektivu jako je např. chromatická aberace. V JPEGu je ale tato chyba dobře odstraněna.




expoziční čas 1/640 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Technologie DRO funguje překvapivě dobře. Jde vlastně o inteligentnější práci s obrazem (něco podobného, jako byste to lépe vytáhli z RAWu). Šum je trochu patrný, ale přesto je kresba stále velmi slušná.




expoziční čas 1/800 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



V HDR režimu je lepší prokreslení stínů. Jsou sice tmavší, ale kontrastnější. Na druhou stranu zde mohou vznikat problémy s pohybem, což je dobře vidět na větvích, kde jsou viditelní duchové.




expoziční čas 1/800 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



V ploše snímku si můžete všimnout malý odlesk, jinak je to ale v pořádku. Po korekcích optických vad vypadá snímek dobře.




expoziční čas 1/800 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



S hardwarovým HDR jsou stíny mnohem lépe prosvětlené, občas možná až moc. I zde bohužel vznikají slabí duchové.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.