Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
15.11.2012, Milan Šurkala, recenze
Sony nedávno uvedlo nový NEX s označením NEX-5R. Navazuje na starší model NEX-5N, přináší však hybridní zaostřování, podporu bezdrátového Wi-Fi připojení a novinkou je opět o něco vylepšená ergonomie. Jak si povede v testu?
sabe (7) | 20.7.201310:14
Vedeli by ste mi niekto doporucit nejaky dalsi objektiv? Kupovala som 5R s 16­-50 objektivom a zvazujem nejaky dalsi. Fotim prevazne zvierata ­(psy, macky­), rada fotim detaily ­(makro sa to s tymto objektivom samozrejme nazvat neda­), ale tiez rada fotim krajinky ak sa da. No a samozrejme obcas fotim ludi na akciach, ale to nie je pre mna primarne. A tiez milujem malu hlbku ostrosti a pekny bokeh. Hladam teda nejaky dalsi objektiv k tomuto fotoaparatu a neviem sa rozhodnut... Zvazujem Samyang 85mm­/f1.4, ale odradza ma manualne ostrenie. U Sigmy 60mm­/f2.8 si zase myslim, ze ta svetelnost nie je tak uzasna ako by mohla byt... Potom som este pozerala nejaky ten 55­-210 tusim od Sony, ale to zas nema bohvieaku svetelnost i ked je zase univerzalny... Chcela by som jeden objektiv priamo na bajonet Sony E a potom niekedy si snad kupit redukciu na Nikon bajonety a poziciavat si priatelove objektivy ­(18­-55, 50, 55­-200 ci ake tele to ma­). Niekedy v marci som citala o tom, ze ma byt redukcia s prenosom clony aj ostrenia, ale odvtedy som to uz znova nenasla :­( Nejaky predajca na ebay tvrdil, ze vyvija takuto redukciu a ze v aprili bude hotova, ale akosi... zlahla sa po nej zem :­( A ten objektiv nemusi byt uz teraz hned v predaji, postaci mi ak sa do predaja dostane do vianoc :)
Odpovědět0  0
Ivii | 26.4.201317:10
Dobry den,
uvazuji o koupi tohoto fotoaparatu jako o univerzalnim stroji pro foceni i toceni prilezitostnych prezentaci. Chtel bych se zeptat jak dlouho vydrzi pri porizovani videa ­(FHD i mensich kvalit­). Predpokladam, ze fotoaparat se neda nabijet kdyz je zapnuty.
Dekuji
Odpovědět0  0
MartinaHradska (1) | 21.11.201215:37
Testovaci prispevek
Odpovědět0  0
Denys_23 | 21.11.20129:48
nevíte někdo jestli se bude u nás prodávat set 5R s 16­-50mm objektivem? Nebo si budu muset pro něj zajet do de. Koukal jsem, že conrad.de jej nabízí za 799 € ­(20tis­). Nejbližší pobočka v Drážďanech. Nejspíš si udělám vejlet. Předpokládám, že při koupi v EU bude záruka zachována a při případný poruše se budu moci s klidem odrátit na autorizivaný servis v CR.
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 16.11.201220:05
Čili pouhý marketingový tlach, tak nějak jsem to tušil.
Odpovědět0  0
aaragon | 15.11.201219:42
Myslite ze uz se jim podarilo odstranit to prehrivani kdy se po cca7­-8min zaznamu Nex 5N vypnul a neslo s nim ani fotit ?
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 15.11.201221:39
Sony má v tomto ohledu patrně rozptyl jak ruská brokovnice a problém bude vždy spíše otázkou konkrétního kusu a ne konkrétního modelu. S podobnou stížností tu někdo byl s nějakým modelem SLT. Je jen na jejich libovůli, jestli takov jev uznají jako oprávněnou reklamaci. Je to malé, tenké, našlapané elektronikou, takže jsou úspěšně splněny všechny předpoklady k přehřívání snímače.
Odpovědět0  0
Rasto2 | 15.11.201217:10
Odpovědět0  0
Rasto2 | 16.11.201220:46
Odpovědět0  0
matkoulko | 15.11.201213:34
Zdravím a chcem pochváliť štýl Vašich recenzií. Mal som tiež dilemu či 5N alebo 5R. Takže super, zatial som viac k 5N, súhlasím s Vašimi argumentami, sám som tiež došiel k podobnému záveru. A chcem fotiť, nie wi­-fiť... Ale pridala sa ďalšia dilema a tou je 5 vs. 6. Hľadáčik na 5 je strašne drahý, veľký a obmedzujúci, tak mi to nepríde až tak od veci. Jednoducho by ma recenzia na NEX 6­-tku veľmi potešila. Neviete kedy sa k nej dostanete? Som zvedavý najmä na jej vylepšenia oproti 5N a 5R, páči sa mi najmä PASM volič, na ktorý som zvyknutý a ktorý mi dosť chýba pri NEX 5. PS: Som jediný, komu chýba vo väčšine fotoaparátov funkcia TIME­-LAPSE? Je to až taký problém to tam doplniť? Príde mi hrozne zaujímavá a kreatívna. Radšej by som TIME­-LAPSE ako wi­-fi spolu s touchscreenom.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 15.11.201214:57
NEX­-6 nejspíš otetujeme, ale zatím je těžko říci kdy ­(nic nemohu slíbit­). Každopádně pokud chcete odhadnout, jak na tom NEX­-6 asi bude, tak vezměte část o ergonomii z recenze NEX­-7 a o kvalitě snímků a ostření z NEX­-5R.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 15.11.201218:05
Milane, gratuluji, právě sis otevřel tetovací salón :­-­)

Měl jsem v ruce jenom kousek od Dave79 a žel musím souhlasit, že očekávání ze super AF zůstalo nenaplněno, od Sony je docela sprosťárna, že to nepustili s inovovanou verzí seťáku obdobně, jako Olympus. V praxi mi hlava nebrala, kterej sadista vymýšlel displej, to je velikost jak na levném mobilu. Co mně ale mile překvapilo, byla kvalita seťáku ­- třeba má Dave nějaký supr povedený kus, ale s jistotou mohu říct, že já mám teda k NX200 zaručeně horší sklo, o zpracování nemluvě. Jo a asi jsem už dědek, ale WiFi HiFi fičury mně děsně dráždí, to ať si asijští soudruzi cpou do mobilů...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 15.11.201220:06
Jej, co provede jedno chybějící písmenko :­-­) Co se týče kvality seťáku, také mi přijde, že se Sony zlepšuje. U testovaného kusu mi přišel být o něco lepší, než na co jsem byl u tohoto objektivu zvyklý.
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 16.11.201210:48
Time­-Laps bude mít Panasonic GH3. Ale to je jiné... vlastně všechno :)
Odpovědět0  0
Jarda01 | 15.11.201212:19
Jak by vyšlo porovnání Nex 5R s Nex ­- 7?
Odpovědět0  0
Prkenicee | 15.11.201211:07
Zazrak se nekona ani u setaku 16­-50 http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=HG4RtcNVG2g .. Rozdil mezi fazkou a kontrastem http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=lLL_G3Z­-Tjk
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 15.11.201220:56
buďme optimisti ­- na obou videích to vypadá na horší umělé osvětlení, třeba teprve na sluníčku se nový powerzoom vycajchnuje
Odpovědět0  0
hives (20) | 16.11.201223:02
Když to porovnám se zaostřováním na 5N s různými firmwary, tak to skoro vypadá, jako by žádné fázové ostření čip neměl, jen byl uměle v kontrastním režimu zpomalený:­-DDD http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=s9On0P0Gn_I
Odpovědět0  0
Prkeniceee | 17.11.20120:09
Hm, nekdo to nepochopil. Na iso 1000 ­/ 1­/60 ­/ 3.50 to zmakne i snek samsung­(levou zadni­).
Odpovědět0  0
hives (20) | 17.11.20120:38
Jasně, je to trochu zkreslený, první videoodkaz se ale občas celkem nastaveníma přibližuje...
Odpovědět0  0
Dawe 79 | 15.11.201211:05
Děkuji Milanovi za recenzi, víceméně se potvrdilo i moje testování.
Jen bych chtěl podotknout, ze par drobnosti R oproti N vylepsilo.
Tlačítko on­-off, fn, otočný volič a hlavně ostření, které neni zádný znatelný zázrak, ale je zde mírný posun dopředu.
Jsem sám zvedav na novy setak a ostatní nové objektivy zdali bude fázové ostřeni znatelně lepší.
Proč tedy nedostalo R oceněni TREFA?
V době testování stalo N­-ko 16.500,­- nyní je zde nástupce s mnoha vylepšeními, který se dá pořídit za stejnou cenu a oceněni neni ;­)
Mimochodem při zaregistrováni na stránkach sony.com se mi aplikace podařilo stáhnout a občas neni k zahození fičurinka mezi mým iphonem a fotakem ­(převod fotek, dálková spoušť­) dále různé kreativní režimy, kterym vyloženě neholduji..proste je to nástupce a možna trochu podcenovany.

Další zkušenost je s podáním barev ala Sony.
Nikon obecně a Fuji X100, který jsem měl pul roku proste mají pro mě v určitých podmínkách lepší barevně podání ­(pleťovky­). Někdy ma Sony produkuje příjemné barvicky,ale při horším světle se neumí vypořádat s pleťovkou, která je jakoby studena ­(namodralá­) a někdy zase do hnědá a někdy do zelena.
Mám nastaveno automat. Nastavení bar. Vyvážení. ­- tak si nechám rad poradit.
Jen dolpňuji, ze při stejném nastavení a podmínkách se nikon a fuji popere lepe s podáním pleťovky.
- o tom zde již psal ­"kikapu­" ­-
Možna by toto mělo byt zmíněno pro připadne zájemce znacky Sony.

Ostatní věci jako chybějící patice pro blesk a absence hledáčku jsou pro zname u systému nex rady 5.

Otazkou zůstává zdali po příchodu nex 6 ma šanci 5rada přežít.

Ještě se omlouvám za připadne chybějící interpunkce ­- pisi z mobilu ;­) ­-

Přeji všem více světla v tomto období !



Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 15.11.201211:16
Proč 5R nedostalo TREFU? Odpověď je docela jednoduchá. Protože je tu 5N za cenu jakou je a navíc je 5R znatelně dražší, než byla 5N. Ano, 5R je rozhodně velmi dobrý přístroj s několika příjemnými vylepšeními, ale stojí 19.000 Kč ­(běžná cena rozhodně není 16.500 Kč, to je cena nejnižší možná­), což je ve srovnání s běžnými 13 tisíci za 5N opravdu moc. Tedy, 5R je v době testu ­(krátce po uvedení­) o 2.500 Kč dražší než 5N, určitě není ani zdaleka za stejnou cenu. Je možné, že pokud při registraci uvedete, že jste z USA, tak to projde a aplikace je možné stáhnout. Já dal neprozřetelně Českou republiku a jednoduše si neškrtnu.
Odpovědět0  0
Dawe 79 | 15.11.201211:28
Souhlasím s Vami a nechtěl jsem Vás rozvášnit,
ale proste se dá R koupit i za 16.500! A aplikace se daji, byť nestandardně stáhnout.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 15.11.201211:46
Ale já nejsem rozvášněný, jen jsem tam nakonec nehodil smajlíka :­-­) Ano, koupit se dá, ale podobně to můžeme vzít i u NEX­-5N a pak dojdeme k cenám 12 tisíc a viděl jsem i pod 11, byť ne skladem. Ono je to dost ošemetné, kterými cenami se řídit. Obecně se snažím dávat důraz na ceny velkých zavedených obchodů, které bývají zhruba ve středu pole.
Odpovědět0  0
Irving | 16.11.201217:23
Je fakt, ze tam Sony za ty prachy mohlo dat 16­-50 pancake setak, doufam, ze to brzy udelaji a 18­-55 se zbavi definitivne, k NEXum se vubec nehodi.
Odpovědět0  0
hives (20) | 16.11.201223:27
Že nedostalo Trefu mi je celkem fuk, když jde víceméně o facelift, víc mi vadí ten ohromný důraz v závěru recenze na cenu ve srovnání s 5N. Když si představím, že vybírám foťák a čtu si recenzi za půl roku, kdy už na trhu 5N asi nebude, tak mi to přijde úsměvné. Smysluplnější by mi přišlo srovnání s konkurení, když už do recenze cenu tahat. Jinak co se týče wi­-fi, nějaké aplikace mi jsou celkem ukradené, spíš jsem čekal v recenzi informaci, jak je to s bezdrátovým kopírováním fotek do jiných zařízení. Celkem by se mi líbilo, moci si na dovolené průběžně přes wifi zálohovat fotky do mobilu. A co se týče důležitosti změn oproti 5N, tak asi mimojiné záleží, jak často chce člověk někde vyfotit sám sebe s něčím zajímavým na pozadí. Pak teprve dokáže ocenit velký přínos o 180st. otočného displeje...
Odpovědět0  0
Refaelc | 15.11.20128:57
Podle teto recenze mne Nex­-5R pekne zklamal.Mozna tez s Tamronem 18­-200 bude rychlejsi i stabilizace bude ucinejsi. Premyslel jsem hodne o tomto modelu, ale po teto recenzi ho necham ho plavat.
Kdy PROSIM PROSIM vydate recenzi o Nex­-6? Ta me zajima asi nejvice. Snad nebude mit podobne nemoci jako 5Rka.
Odpovědět0  0
JonSnih (370) | 15.11.201219:49
Nevím, ale NEX 6 na tom obrazově i oostřením bude indenticky s 5R. Zůstává tak výhoda EVF a uni patice na blesk. Ale jak už tu zaznělo, Sony nemá tak přesvědčivé barvy jako Fuji nebo Olympus. Minimálně za sebe bych se přimlouval za recenzi Olyho E­-PL5 ­- nebýt zmršeného displeje, tak bych ho i přes absenci druhého voliče­/roleru koupil, protože fotí fantasticky, jako větší bratříček E­-M5.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 15.11.201220:01
já bych dnes jednoznačně volil Olympus OM­-D ­- ano, je to drahoušek, ale bez kompromisů. Snímač s parametry APS­-C, jedinečná 5­-ti osá stabilizace, hledáček... 26k je ranec, ale zase není nic, co by chybělo. NEX6 cca za ty prachy bude v setu s prckem 16­-50, ale na Olyho se nechytá jak v AF, tak stabilizací. Barvy ať si každý přebere sám ­- tuhle mi Dave poslal RAW z 5R a to byla pane alchymie ­- v LR4 jsem ­"hue­" u červené musel šoupnout nadoraz doleva, původní pleťovka byla hnědozelená ­- a to Davova dcerka je hotová růžička.
Odpovědět2  1
pavel_p (1007) | 15.11.201221:47
No další drahoušci sou objektivy, s volbou celkem souhlasím, ale oblíbil sem si Panasonic GF1 a nevím jestli se mi chce přecházet k jiné značce. Kvůli lepšímu držení i hledáčku a výklopnému displeji zvažuju G5. Na druhou stranu foťák co nevypadá jako zrcadlovka má taky něco do sebe ­(především to, že vás nikdo nebere vážně, což má jisté klady­), GF1 stále fotí a tak s nákupem není třeba spěchat. Za recenzi G5 i OMD bych se přimlouval.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 15.11.201222:08
Jakýpak přechod, Oly má stejný bajonet :­-­) Skla dražší jsou, ale taky vynikající. Přezbroit příští tělo na Oly se vyplatí kvůli patrně nejlepšímu jpeg enginu a teda zároveň lepším barvám
Odpovědět0  0
clie | 18.11.201218:19
Ono v téhle cenové kategorii je to vcelku těžká volba. M5 je velice dobře udělaný, ale kompaktní zrovna není a ne každému musí vyhovovat ovládání Olympusu. Já mám mnohem raději Sony protože s tím udělá dobrou fotku i úplný amatér a nemusím mu ani nic vysvětlovat. Navíc někde se uvádělo že NEX­-6 bude s novým objektivem ostřit rychleji ­(a rychlost AF není pro většinu lidí důležitá ani limitující­), je lehčí, menší a asi o 5000 levnější.
Odpovědět0  0
Daniel_ | 23.11.20128:11
a co takhle Olympus PEN E­-PL5, stejný snímač, stejný procesor, horší stabilizace v porovnání s M5, velikost podstatně menší a cena nižší. Váhám mezi ním a Sony 5R.
Odpovědět0  0
Irving | 23.11.201211:25
V podstate zalezi na tom, jestli budes dokupovat dalsi objektivy nebo ne. Pokud ti staci setak, tak je asi lepsi Sony ­- prece jenom lepsi cip, fazove ostreni, asi i o neco lepsi ergonomie. Pokud hodlas prikupovat objektivy, tak jednoznacne Olympus, nabidka je uplne jinde, Sony pry sice zas nejake objektivy na pristi rok chysta, ale kdo vi kdy a za kolik. A hlavne chybejici solidni pancake v nabidce Sony, to je velky nedostatek NEX systemu...
Odpovědět0  0
reign67 | 23.11.201212:26
to jsou jenom papírové předpoklady, Olympus ostří nesrovnatelně rychleji a i při verzi ­"jeden objektiv­" je na tom podstatně lépe s ergonomií, seťák má oproti Sony snad poloviční velikost. Ergonomicky je tělo pětkové řady NEX strašný, s nasazeným seťákem pak naprosto strašný.
Odpovědět0  0
Daniel_ | 23.11.201215:11
Kupovat nový 5R se starým seťákem je taky nesmysl, nový Power zoom 16­-50 je velikostí někde úplně jinde a plně srovnatelný velikostí se setovými oly. Zda se to projevilo i v rychlosti ostření jsem se nikde nedočetl.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 24.11.20128:21
Četl jsem nějakou íngliš recenzi kde ho dost sepsuli, AF rychlík se nekoná, obrazově horší než 18­-55, na širokém začátku čistý průšvih, po softwarovém odstranění šílených optických vad ­(přímo ve voťáku a to umí jen 5R a 6­) dojde k ořezu a počáteční ohnisko je v reálu 18mm. Od 20mm solidní. Jinými slovy, Kdyby neblbli, stačilo udělat rozsahem obdobu Samsung zoomu 20­-50, sice by to papírově nevypadalo tak supr smárt hájend, ale kvalitě by to rozhodně prospělo. Jediné zlepšení jsou rozměry, na focení je lepší starý seťák. Dilema.
Odpovědět0  0
Irving | 24.11.201215:10
Tak odkazy na recenze jsou tady v diskuzi o neco vyse, opticky to v nich vychazi jako klasicky setak ­- nic extra smerem nahoru ani dolu. Vzhledem k velikosti dobry vykon, vice se asi cekat nedalo. Jinak vady objektivu by mel umet odstranit i NEX­-5n a NEX­-7, myslim ze update firmwaru uz Sony vydalo.
Odpovědět0  0
Daniel_ | 23.11.201215:07
no s tím čipem si nejsem jistý, díval jsem se na testy na techradar http:­/­/goo.gl­/cxuhT a výsledek je, že šum skoro stejný a dyn. rozsah lepší u olympusu. Což v podstatě odpovídá s testy na dpreview u 5N a oly M5 ­(tedy opět de facto stejné činy­). S tím fázovým ostřením je to taky takové divné, u ­"obyčejného focení­" se prý neaplikuje a používá se jenom u sériového snímání a videa, co je na tom pravdy ale nevím.
U Oly PL5 si ale zase nejsem jist kvalitou stabilizace čipu, nevíte jak dobrá je optická stabilizace skel od panasonicu http:­/­/www.dpreview.com­/previews­/panasonic_x_14­-42_3p5­-5p6 ?
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.