Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-7: správná (r)evoluce

7.6.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Sony NEX-7 je vlajkovou lodí CSC fotoaparátů NEX. Má 24MPX Exmor CMOS snímač, Full HD video, spoustu zajímavých technologií a především výrazně vylepšenou ergonomii s více tlačítky, vlastním bleskem a vynikajícím elektronickým hledáčkem.

Měření rychlosti


Sony NEX-7 disponuje rychlým procesorem BIONZ. K testu jsme použili velmi rychlou kartu Transcend SDHC s UHS-I rozhraním a přenosovými rychlostmi až 85 MB/s.
  • První snímek - 1,65 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 až 0,5 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,35 až 0,7 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,65 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,65 sekundy (po 7 snímcích 1,4 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,7 sekundy (po 6 snímcích 1,9 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,4 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG (s korekcí objektivu) - 2,55 fps (ukládání 8 sekund)
  • Sekvenční snímání JPEG - 3,1 fps (ukládání 8 sekund)
  • Sekvenční snímání RAW - 3,05 fps (po 17 snímcích 0,7 fps, ukládání 9 sekund)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 3,05 fps (po 15 snímcích 0,5 fps, ukládání přes 10 sekund)
  • Sekvenční snímání rychlé JPEG (s korekcí objektivu) - 9,5 fps (po 14 snímcích 1,85 fps, ukládání 10 sekund)
  • Sekvenční snímání rychlé JPEG - 10,0 fps (po 18 snímcích 1,65 fps, ukládání 10 sekund)
  • Sekvenční snímání RAW - 10,0 fps (po 14 snímcích 0,75 fps, ukládání 9 sekund)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 10,0 fps (po 12 snímcích 0,45 fps, ukládání přes 10 sekund)

Náběh přístroje je pomalejší, ostření je rychlé při jemném doostřování. Pokud se výrazněji přeostřuje, zaostření snadno překročí čas jedné sekundy. Prodlevy mezi snímky jsou velice krátké, sekvenční snímání je ve své kategorii rekordně rychlé a pochválit musím také dostatečně velký RAW buffer, který bez potíží pojme okolo 12 až 15 RAWů.


Vyvážení bílé, barvy


S vyvažováním barev nebudete mít u tohoto fotoaparátu problém. V podstatě při běžném focení nenastala situace, kdy bych potřeboval změnit vyvážení změřené automatikou. Funguje opravdu velmi dobře.


automatické



denní světlo
 

stín



oblačno
 

žárovky



zářivky: teplá bílá
 

zářivky: chladná bílá



zářivky: denní bílá
 

zářivky: denní světlo



blesk
 

2500 K



10000 K
 

vlastní
 

Ve fotoaparátu najdete bohatou nabídku barevných režimů.


standardní



živé
 

neutrální



čirý
 

hloubka



světlá
 

portrét



krajina
 

západ slunce



noční scéna
 

podzimní listy



černobílá
 

sépie
 

V neposlední řadě zde máte rozsáhlou nabídku obrazových efektů.


vypnuto



dětský fotoaparát
 

pop artové barvy



posterizace barevná
 

posterizace černobílá



retrofotografie
 

měkký high key



částečná barva
 

vysoce kontrastní ČB



měkké zaostření
 

malování HDR



monochromatické s bohatými tóny
 

miniatura
 

Mnoho z těchto režimů má ještě vlastní nastavení síly efektu. U barevných režimů lze dále vybírat úroveň kontrastu, ostrosti a sytosti od -3 do +3.


Optický a digitální zoom


Setový objektiv Sony E 18-55mm F3,5-5,6 OSS má jen typický 3,1× optický zoom, nějak výraznou univerzálnost tedy nečekejte.




expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Standardní 27mm ohnisko představuje tradiční široký úhel záběru. Detaily jsou dobré, ostrost je ale slabší. V RAWu si můžete všimnout chromatické aberace. Ta je ale fotoaparátem velmi dobře odstraňována.




expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je typicky malé. Prostřední část obrazu je dostatečně detailní, směrem k rohům se ostrost lehce zhoršuje.


Protisvětlo


Dále se podíváme na náročné focení v protisvětle. Zde se ukážou nejen kvality objektivu, ale i čipu.




expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Bez jakékoli prosvětlovací technologie se připravte na přepaly a tmavé stíny. Kresba by mohla být ostřejší.




expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Technologie DRO trochu prosvětlila stíny, aniž by se to nějak projevilo na šumu. S přepaly si ale moc dobře neporadila. V RAWu se můžete podívat na dynamický rozsah čipu. Přepaly už moc nezachráníte, ale ve stínech lze vytáhnout docela dost kresby. Počítejte ale s pomalu narůstajícím šumem.




expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



HDR se projevilo velmi pěkně, stíny jsou dostatečně prosvětlené, naopak přepaly v obloze hezky zmizely. Skládání snímků nemá vliv na kvalitu kresby, pravá strana obrazu je ale poměrně neostrá.




expoziční čas 1/200 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení


Malování HDR přináší větší kontrast (HDR pracuje více na lokální bázi), toto je nejvyšší síla efektu. Opět je ale vidět zejména prosvětlení stínů než stažení jasů.




expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



V JPEGu je dynamický rozsah slabší, v obloze je hodně přepalů, naopak krajina je dost tmavá. Kresba v ní je ale slušná. V RAWu se můžete podívat na solidní dynamický rozsah čipu, zde z oblohy zachráníte opravdu dost a podobně tak je dostatečná rezerva i ve stínech, byť zde při prosvětlování musíte počítat se šumem.




expoziční čas 1/640 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



HDR mnohem lépe prosvětlilo krajinu a rovněž obloha je mnohem příjemnější. Kresba je solidní.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.