Sony NEX-7: správná (r)evoluce
Sony NEX-7 je vlajkovou lodí CSC fotoaparátů NEX. Má 24MPX Exmor CMOS snímač, Full HD video, spoustu zajímavých technologií a především výrazně vylepšenou ergonomii s více tlačítky, vlastním bleskem a vynikajícím elektronickým hledáčkem.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Sony NEX-7 disponuje rychlým procesorem BIONZ. K testu jsme použili velmi rychlou kartu Transcend SDHC s UHS-I rozhraním a přenosovými rychlostmi až 85 MB/s.
- První snímek - 1,65 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 až 0,5 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,35 až 0,7 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,65 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,65 sekundy (po 7 snímcích 1,4 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,7 sekundy (po 6 snímcích 1,9 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,4 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG (s korekcí objektivu) - 2,55 fps (ukládání 8 sekund)
- Sekvenční snímání JPEG - 3,1 fps (ukládání 8 sekund)
- Sekvenční snímání RAW - 3,05 fps (po 17 snímcích 0,7 fps, ukládání 9 sekund)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 3,05 fps (po 15 snímcích 0,5 fps, ukládání přes 10 sekund)
- Sekvenční snímání rychlé JPEG (s korekcí objektivu) - 9,5 fps (po 14 snímcích 1,85 fps, ukládání 10 sekund)
- Sekvenční snímání rychlé JPEG - 10,0 fps (po 18 snímcích 1,65 fps, ukládání 10 sekund)
- Sekvenční snímání RAW - 10,0 fps (po 14 snímcích 0,75 fps, ukládání 9 sekund)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 10,0 fps (po 12 snímcích 0,45 fps, ukládání přes 10 sekund)
Náběh přístroje je pomalejší, ostření je rychlé při jemném doostřování. Pokud se výrazněji přeostřuje, zaostření snadno překročí čas jedné sekundy. Prodlevy mezi snímky jsou velice krátké, sekvenční snímání je ve své kategorii rekordně rychlé a pochválit musím také dostatečně velký RAW buffer, který bez potíží pojme okolo 12 až 15 RAWů.
Vyvážení bílé, barvy
S vyvažováním barev nebudete mít u tohoto fotoaparátu problém. V podstatě při běžném focení nenastala situace, kdy bych potřeboval změnit vyvážení změřené automatikou. Funguje opravdu velmi dobře.
automatické |
denní světlo |
stín |
oblačno |
žárovky |
zářivky: teplá bílá |
zářivky: chladná bílá |
zářivky: denní bílá |
zářivky: denní světlo |
blesk |
2500 K |
10000 K |
vlastní |
Ve fotoaparátu najdete bohatou nabídku barevných režimů.
standardní |
živé |
neutrální |
čirý |
hloubka |
světlá |
portrét |
krajina |
západ slunce |
noční scéna |
podzimní listy |
černobílá |
sépie |
V neposlední řadě zde máte rozsáhlou nabídku obrazových efektů.
vypnuto |
dětský fotoaparát |
pop artové barvy |
posterizace barevná |
posterizace černobílá |
retrofotografie |
měkký high key |
částečná barva |
vysoce kontrastní ČB |
měkké zaostření |
malování HDR |
monochromatické s bohatými tóny |
miniatura |
Mnoho z těchto režimů má ještě vlastní nastavení síly efektu. U barevných režimů lze dále vybírat úroveň kontrastu, ostrosti a sytosti od -3 do +3.
Optický a digitální zoom
Setový objektiv Sony E 18-55mm F3,5-5,6 OSS má jen typický 3,1× optický zoom, nějak výraznou univerzálnost tedy nečekejte.
Standardní 27mm ohnisko představuje tradiční široký úhel záběru. Detaily jsou dobré, ostrost je ale slabší. V RAWu si můžete všimnout chromatické aberace. Ta je ale fotoaparátem velmi dobře odstraňována.
Přiblížení je typicky malé. Prostřední část obrazu je dostatečně detailní, směrem k rohům se ostrost lehce zhoršuje.
Protisvětlo
Dále se podíváme na náročné focení v protisvětle. Zde se ukážou nejen kvality objektivu, ale i čipu.
Bez jakékoli prosvětlovací technologie se připravte na přepaly a tmavé stíny. Kresba by mohla být ostřejší.
Technologie DRO trochu prosvětlila stíny, aniž by se to nějak projevilo na šumu. S přepaly si ale moc dobře neporadila. V RAWu se můžete podívat na dynamický rozsah čipu. Přepaly už moc nezachráníte, ale ve stínech lze vytáhnout docela dost kresby. Počítejte ale s pomalu narůstajícím šumem.
HDR se projevilo velmi pěkně, stíny jsou dostatečně prosvětlené, naopak přepaly v obloze hezky zmizely. Skládání snímků nemá vliv na kvalitu kresby, pravá strana obrazu je ale poměrně neostrá.
Malování HDR přináší větší kontrast (HDR pracuje více na lokální bázi), toto je nejvyšší síla efektu. Opět je ale vidět zejména prosvětlení stínů než stažení jasů.
V JPEGu je dynamický rozsah slabší, v obloze je hodně přepalů, naopak krajina je dost tmavá. Kresba v ní je ale slušná. V RAWu se můžete podívat na solidní dynamický rozsah čipu, zde z oblohy zachráníte opravdu dost a podobně tak je dostatečná rezerva i ve stínech, byť zde při prosvětlování musíte počítat se šumem.
HDR mnohem lépe prosvětlilo krajinu a rovněž obloha je mnohem příjemnější. Kresba je solidní.