Sony SAL-1855 (DT 18-55mm F3,5-5,6 SAM)
19.9.2011, Milan Šurkala, recenze
Předmětem dalšího testu objektivu bude základní setový objektiv společnosti Sony. Tento 18-55mm objektiv nabídne klasický rozsah ohnisek i světelnost F3,5-5,6. V recenzi se podíváme, jak dobře fotí, jaké jsou jeho nevýhody i pozitiva.
Kapitoly článku:
- Sony SAL-1855 (DT 18-55mm F3,5-5,6 SAM)
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení
Na nejširším ohnisku se připravte na silné sférické zkreslení vyjádřené hodnotou +3,6 %. To už opravdu poznáte. Naopak na nejdelším ohnisku jsou linie rovné a zkreslení dosahuje v podstatě neznatelných +0,2 %.
18mm ohnisko | 55mm ohnisko |
Vinětace
Objektiv má bohužel problémy i s vinětací. Ta je zejména na nižších clonách a širších ohniscích velmi výrazná (až 1,7 EV!). Pokud zazoomujete nebo přicloníte, míra ztmavení rohů začne klesat. V podstatě stačí už clony kolem F8.
Chromatická aberace
V protisvětle se může vyskytovat chromatická aberace, podívejme se, jak je na tom 18-55mm objektiv od Sony.
18mm ohnisko, clona F3,5
18mm ohnisko, clona F8
18mm ohnisko, clona F16
Na nejširším ohnisku se připravte na trochu chromatické aberace, a to na všech clonách.
24mm ohnisko, clona F4
24mm ohnisko, clona F8
24mm ohnisko, clona F16
Navýšení ohniska na cca 24 milimetrů zesiluje chromatickou aberaci, která je na nižších clonách modrofialová, u vyšších clon pak přechází na zelené a fialové kontury.
35mm ohnisko, clona F5
35mm ohnisko, clona F11
35mm ohnisko, clona F32
Ani 35mm ohnisko není prosté chromatické aberace, zde se ale dá přicloněním trochu potlačit.
55mm ohnisko, clona F5,6
55mm ohnisko, clona F11
55mm ohnisko, clona F36
O nejdelším ohnisku platí v podstatě totéž. Vyšší chromatická aberace na nízkých clonách, u vyšších se situace o něco zlepšuje.