Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)
14.1.2013, Milan Šurkala, recenze
Pro full frame i APS-C zrcadlovky a SLT fotoaparáty je určen telezoom objektiv Sony 70-400mm F4-5,6 SSM G. My jej dnes vyzkoušíme na obou typech těchto fotoaparátů, tedy s APS-C i full frame čipem. Jak si povede v praxi?
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi (full frame)
- Kresba v praxi (APS-C)
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - full frame
- Galerie ilustračních snímků - APS-C
- Závěr
Sférické zkreslení
Zkreslení objektivu není vůbec žádný problém. I na full frame objektivu dostanete na nejširším ohnisku naprosto nepozorovatelné sférické zkreslení s hodnotou +0,2 %. Na nejdelším ohnisku jsou linie naprosto rovné (+0,0 %)
70mm ohnisko |
400mm ohnisko |
Vinětace
Při plně otevření cloně má vinětace poměrně vysoké hodnoty až 1,45 EV, ve většině rozsahu pak okolo 0,75 EV. Vzhledem k poměrně pozvolnému nástupu ale není na běžných snímcích výrazněji viditelná. Korekce vinětace snižuje viditelnost na nejširším ohnisku, jinak se v podstatě vypnutá a zapnutá korekce svými výsledky neliší. Toto se týká full frame čipu.
Pokud použijete fotoaparát s APS-C fotoaparátem, vinětace je o něco nižší.
V takovém případě se dostanete pod 2/3 EV, je zajímavé, že korekce vinětace tuto vadu dokonce trochu zvýrazňuje. Mírné přiclonění vinětaci snižuje do opravdu velmi nízkých hodnot, které už opravdu neuvidíte.
Chromatická aberace
Na kontrastních hranách posoudíme úroveň chromatické aberace. Srovnáme jak JPEGy s korekcí této vady, tak i fotografie bez této korekce (z RAWu).
70mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)
70mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)
70mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)
70mm ohnisko, clona F1 (bez korekce)
70mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)
70mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)
Po korekci se chromatická aberace nikde nevyskytuje. Sám objektiv trochu aberuje, ale chyba není moc výrazná (plošně je aberace docela malá) a jak vidíte, dá se velmi snadno odstranit.
105mm ohnisko, clona F4,5 (s korekcí)
105mm ohnisko, clona F4,5 (bez korekce)
105mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)
105mm ohnisko, clona F1 (bez korekce)
105mm ohnisko, clona F25 (s korekcí)
105mm ohnisko, clona F25 (bez korekce)
U 105mm ohniska je chromatická aberace minimální, trochu ji uvidíte na středních clonách, ale to ji skoro musíte hledat. Po korekci už vůbec neexistuje.
180mm ohnisko, clona F5 (s korekcí)
180mm ohnisko, clona F5 (bez korekce)
180mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)
180mm ohnisko, clona F1 (bez korekce)
180mm ohnisko, clona F29 (s korekcí)
180mm ohnisko, clona F29 (bez korekce)
Ani na 180mm ohnisku se v podstatě nevyskytuje žádná chromatická aberace, a to ani v nekorigovaném RAWu.
280mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)
280mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)
280mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)
280mm ohnisko, clona F1 (bez korekce)
280mm ohnisko, clona F32 (s korekcí)
280mm ohnisko, clona F32 (bez korekce)
280mm ohnisko je na tom zhruba podobně, opět je tu minimum chromatické aberace, neuvidíte ji ani v RAWu.
400mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)
400mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)
400mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)
400mm ohnisko, clona F1 (bez korekce)
400mm ohnisko, clona F25 (s korekcí)
400mm ohnisko, clona F25 (bez korekce)
Teprve na nejdelším ohnisku se chromatická aberace znovu objeví. Není to vážné a po korekci opět úplně zmizí.