Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)

14.1.2013, Milan Šurkala, recenze
Pro full frame i APS-C zrcadlovky a SLT fotoaparáty je určen telezoom objektiv Sony 70-400mm F4-5,6 SSM G. My jej dnes vyzkoušíme na obou typech těchto fotoaparátů, tedy s APS-C i full frame čipem. Jak si povede v praxi?

Protisvětlo


Dále posoudíme výkony objektivu při focení v protisvětle. Objektiv může být vybaven velkou sluneční clonou, ale v zásadě není moc potřeba, světelné závoje nejsou problémy.




expoziční čas 1/640 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 70 mm, klikněte pro zvětšení



Občas se dočkáte malého kulatého odlesku v ploše obrazu, kolem slunce ale žádné nepříjemné odlesky nevznikají. V RAWu bez korekce chromatické aberace si můžete všimnout trochu této vady směrem k rohům snímku.




expoziční čas 1/1000 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 70 mm, klikněte pro zvětšení



Opět tady vidíte malý odlesk objektivu. K dalšímu posouzení se můžete podívat na snímek v RAWu.


Optický zoom


Podíváme se také na projevy optického zoomu. Nejprve to bude snímání na full frame fotoaparátu Sony SLT-A99V.




expoziční čas 1/3 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 70 mm, klikněte pro zvětšení



70mm ohnisko není nijak přehnaný úhel záběru, s tím je nutno počítat. Kresba je detailní, ostrost dobrá po celé ploše, ale nikoli řezavě ostrá. Můžete se podívat na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/3 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 400 mm, klikněte pro zvětšení



Maximální přiblížení je velmi pěkné. Je nutné počítat s tím, že i s přicloněním je hloubka ostrosti opravdu velmi malá a pozadí je neostré.




expoziční čas 1/15 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 70 mm, klikněte pro zvětšení



Při ostření na větší vzdálenosti se objektiv projevuje velmi dobře, kresba je ostrá po celé ploše, nenajdete zde v podstatě žádné optické vady.




expoziční čas 1/8 s, clona F16, citlivost ISO 100, ohnisko 400 mm, klikněte pro zvětšení



Zde jsem zvolil vyšší clonu F16, která je tak na hraně (u vyšších hodnot už začíná difrakce). Kresba je velmi pěkná po celé ploše až do rohů. V RAWu si lze všimnout akorát velmi mírné chromatické aberace v rozích. Na totéž se nyní můžete mrknout v provedení s APS-C čipem (taktéž 24 MPx).




expoziční čas 1/10 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 70 (105) mm, klikněte pro zvětšení



S APS-C čipem (crop faktor 1,5) je celá scéna znatelně přiblížena. Objektiv dokáže daty velmi dobře nakrmit i hustších 24 megapixelů po celé ploše obrazu.




expoziční čas 1/6 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 400 (600) mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je opravdu hodně výrazné, přepočtené 600mm ohnisko je solidní "palba". I zde musíte opět počítat s malou hloubkou ostrosti.




expoziční čas 1/50 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 70 (105) mm, klikněte pro zvětšení



I na nejširším ohnisku je to už viditelně "teleobjektiv". Znovu mě potěšila vcelku slušná kresba po celém obraze. K dispozici je i RAW snímek.




expoziční čas 1/50 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 400 (600) mm, klikněte pro zvětšení



Výrazný rozdíl proti běžným kompaktům-ultrazoomům. Kresba je detailní, ostrá, a to i přes déšť, který trochu snižoval kontrast. Dobrá práce.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.