Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
22.11.2011, Milan Šurkala, recenze
Dnešní recenzi budeme věnovat základnímu setovému objektivu pro systém Sony NEX. Jde o 18-55mm verzi se standardní světelností F3,5-5,6 s optickou stabilizací. Pyšní se lesklým kovovým povrchem a slibuje dobré výkony u videa.
jx8 | 11.6.201220:07
rozlišení mýho objektivu tady nevidím, možná je to dobře :­-D ale i tak bych se zeptal jen obecně v jakých jednotkách se to přesně měří, našel jsem LW­/PH snad říkám dobře že je to počet vodorovných linek na výšku fotky co umí propustit objektiv ke snímači, jen čísla u jiných objektivů 1500 až 1900 se mě zdají nějaká malá tak nevím jestli tomu rozumím dobře, to by znamenalo že mám nesmyslně moc MPx, zajímalo by mě jestli u těch linek při testu je požadavek na nějaký kontrast mezi bílou černou nebo jestli je to maximální počet linek co se dá přečíst.
díky Jirka
Odpovědět0  0
jx8 | 11.6.201220:12
a ještě jestli je to jen podle ostrého středu objektivu nebo podle celé výšky až do máznutého okraje.
Odpovědět0  0
XL (26) | 7.5.201222:11
jsem docela zdesen ­"kvalitou­" tohoto objektivu, k cemu je vyborny senzor kdyz objektiv je k nicemu. Samsung je lepsi...
Odpovědět0  0
hives (20) | 7.5.201222:59
Samsung NX200 má zase horší tělo. Z focení jen do RAWu jsem už vyrostl... Tak a teď kdo je horší? :­-)
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 8.5.20120:33
V čem a v porovnání s čím má Samsung NX200 horší tělo? Jestli jde o snímač, tak ano, jednoznačně, ale kupodivu mnohem snesitelnější je kombinace horšího těla a široké nabídky perfektních skel včetně pancaků, než široká nabídka ergonomicky diskutabilních těl s lepším snímačem a k tomu počet použitelných skel nula. To je čistý masochismus.
Odpovědět1  0
hives (20) | 8.5.201213:22
Měl jsem na mysli Nex­-5N, ale nechci se tady za něj nějak extra rvát. Jeho nevýhody jsou mi známé a hodně u něj záleží na nárocích uživatele. Kdybych ale musel na vyšší ISO pro slušnou fotku přepínat do rawu jako u NX200 nebo nemohl ani dokoupit EVF, tak jsem si NEXe nedávno ani nepůjčoval. To spíš překousnu jeho nedodělané menu. Ale souhlasím, že nabídka skel pro NEXy je tragédie ­(přitom by mi stačlila dvě slušná...­). Ale říct jednoduše, že Samsung je lepší, se podle mě nedá. Možná ve sklech­-neměl jsem první příspěvek možná hned vztahovat na foťáky.
Ale taky pravda, že frustrace z dlouhého ukládání rawu a vysedávání při úpravách na PC na výsledných fotkách vidět moc není :­-­) Jenže pro mě byla rychlost focení přímo do JPG u Nexu hodně návyková vlastnost...
Odpovědět0  0
jx8 | 21.4.201220:03
když se dívám např na graf: Zvětšení v závislosti na ohnisku, přemýšlím jestli je možný že je graf takhle schodovitý, ale asi není, bude to určitě chyba zobrazení grafu, hádám že platí vrchní rohy schodů a spodní neplatí, hádám že bylo 7 měření a tyto body měli být propojeny šikmými úsečkami a ne schody.
ale my to pochopíme :­-)
Odpovědět0  0
jx8 | 21.4.201220:09
v každým případě jsem rád že ty grafy tady máme, jsou to užitečný informace a přesně objektiv popisují, takže já děkuju za jejich proměření.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 21.4.201220:18
Ano, je to 7 měření ­(změřit to na každém milimetru by byla ­"děsná drbačka­"), platí vždy začátek měření. Tak mě ale napadá, že bych mohl začít využívat XY graf, který bude pro toto vhodnější a nabídne právě šikmé úsečky.
Odpovědět0  0
jx8 | 21.4.201221:06
7 měření určitě stačí, přehled je z toho kvalitní.
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 25.11.201122:40
Že vám pane Šurkala leží řada Sony NEX od první chvíle v žaludku, to neuniklo snad nikomu. Ovšem dle recenze Sony NEX­-C3 nby se mohlo zdát, že jste už pochopil komu jsou tyto přístroje určené. Dalo by se tedy již očekávat více profesionálního přístupu. Nebo alespoň odborného nadhledu. Namísto toho se čtenář dočkal další neobjektivní recenze. A proč? Nejspíš proto, že Sony NEX.

Stačí se porozhlédnout po internetu, např. www.photozone.de, www.dpreview.com či www.slrgear.com a dalších, kde i člověk neznalý cizího jazyka z grafů a naměřených hodnot pochopí, že tento objektiv ničím nevybočuje z řady setových objektivů ostatních výrobců ­(Nikon, Canon, Sony Alpha či Tamron 18­-55­/2.8!!!­). Snad jedině Pentax má u 18­-55 na 18mm lepší zkreslení. Možná by stálo za to říct, že tento objektiv, bohužel, nevybočuje z řady, namísto snahy zadupat jej do země jen proto, že je to Sony NEX.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (6625) | 26.11.201111:11
Pokud vim, tak Sony NEX je CSC fotoaparat a ne zrcadlovka. A kdyz se podivate na opticke vykony zakladnich setaku v teto tride, tzn. na Samsung 18­-55mm, Olympus 14­-42mm, tak ten objektiv je viditelne horsi. Optickymi vlastnostmi se mu priblizuji objektivy Panasonicu, zejmena 14­-42mm, ale i tak objektivu NEXu jeste neco chybi.
Ja proti NEXu nic nemam, kdyz Sony vyrobi NEX, ktery se bude dobre ovladat a bude mit slusny objektiv, napisu i pochvalnou recenzi. Proc se ale NEX ovlada tak vyrazne hur nez treba NX100 od Samsungu, E­-PL1 od Olympusu nebo GF rada od Panasonicu? Vite, problem je v tom, ze drtiva vetsina ctenaru zde posuzuje fotoaparaty podle jedineho parametru, a to vysledky pri vysokych citlivostech. Proto cekaji lepsi vysledky u NEXu ­(ktere opravdu maji vyborne cipy­) a cekali naopak zadupani sumici SLT­-A65 do zeme. Jenze ja se prave snazim objektivne zhodnotit CELY fotak a ne jen to, jak foti na ISO milion. A nezlobte se na mne, kdyz fotim s NEXem, je to spise trapeni nez radost. Ostatne v recenzi je zmineno, ze pro ty, kteri jedou jen na automatiku a nechteji se drbat s nastavovanim, je NEX solidni pristroj, protoze v takovem pripade ma slusne vysledky.
Odpovědět0  0
radon (32) | 28.11.20110:00
tak ono ten foťák je směřovaný na příležitostné cvakálky, takže malý počet čudlíků je spíše záměr, než opomenutí výrobce. Jsou určitě lidé, pro které je tělo poseté tlačítky signál ­"nekupovat, s tímhle bych nezvládl fotit­" a na ty je NEX zaměřen.
Na druhou stranu má kolečko pro volbu clony, přímé tlačítko pro korekci expozice, ISO a HDR ... a víc v podstatě k životu nepotřebuji. Předtím jsem ještě používal tlačítko pro změnu režimu zaostření, ale teď když ­"selže­" automatika, ťuknu prstem na místo kam chci zaostřit na displeji a je to. Občas jsem ještě potřeboval WB, teď s NEXem nějak nemám potřebu. Když tak bych to mohl namapovat místo HDR, které využívám jen občas a které zase neměl předešlý foťák. A ještě jsem u starého foťáku používal AEL u panoramatických záběrů, ale s NEXem a fcí ­"pano­" to už nějak není třeba.
Také bych měl zmínit ten dotekový displej ­(mám NEX 5n­), zatímco u starého foťáku jsem přepínal na RAW přes menu a 5x posun kurzoru + kolečko, teď přes menu a prstem 2x ťuknout na displej ...
Vlastně více než počet tlačítek mně vadí, že je nemůžu mačkat intuitivně s okem upřeným na záběr. Tělo je moc malé, tlačítka moc blízko u sebe, tvarem a hmatem nerozlišitelné.
Ovšem lidé si z nějakého důvodu kupují motorky i když se s nimi jezdí v zimě špatně do kopce :­-­)
Odpovědět0  0
hives (20) | 6.5.201211:39
Souhlas s ovladatelností. Bál jsem se jí, ale s přimhouřením oka bych si na ni myslím zvyknul. Nepotřebuju nastavovat milion parametrů před každou fotkou. Způsob ovládání nexu není holt pro každého. Víc mi vadila ­"beta verze­" SW foťáku. Jakoby plno nastavení a možností přizpůsobení nebylo dodělaných, které jsou přitom běžné u mnohem levnějších přístrojů. Také by se ale dalo zvyknout si. A jeden slot pro EVF i blesk, to také moc nevychytali...
Jak píšu níže, víc mě překvapivě zklamal tento objektiv. Přesto nad nexem úplně hůl nelámu. Nějak se mi nedaří najít alternativu.
Odpovědět0  0
hives (20) | 6.5.201211:24
Netuším, jaký kvalitativní standart u konkurence, ale po dvoudenní zkušenosti se zapůjčeným Nex­-5N z Megapixelu se bohužel musím zastat pana Šurkaly. Na první pohled mě sice ohromilo rozlišení fotek, barvy a výkony na vysoké ISO, ale na druhý jsem začal mít pocit, že vidím mírně rozmazaně. Ostrost objektivu a chromatická aberace jsou podle mě opravdu poměrně špatné a kdejaký kompakt je na tom v tomto směru lépe.
Odpovědět0  0
=jim= | 23.11.201121:30
Jenom technická poznámka k poslednímu odstavci závěru recenze: Již je na trhu pro Sony NEX objektiv SEL 55­-210.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 24.11.201112:12
To sice je, ale řeč byla o širokoúhlém zoomovacím objektivu. .
Odpovědět0  0
Irving | 22.11.201119:56
Jenom dotaz, C3 jeste nema softwarove odstranovani chyb objektivu primo ve fotaku, to ma az 5N, nebo se pletu?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 22.11.201120:11
Nikde jsem to tam nenasel, takze predpokladam, ze opravdu nema.
Odpovědět0  0
predap | 9.1.201212:05
Má tato funkce nějaký název? nebo spíš má to i NEX5, myslim ten SW na odstranění chyb objektivu. Děkuji.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.