www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)

Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)
, , recenze
Součástí setu fotoaparátu Sony NEX-6 se stal nový powerzoom objektiv Sony E 16-50mm 3.5-5.6 OSS. Nabídne malé rozměry ve stylu pancake objektivů, elektronické zoomování a širokoúhlejší záběr daný 24mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností.
K oblíbeným
reklama

Sférické zkreslení


V JPEGu dostáváte snímky po korekci zkreslení, ta se dokonce ani nedá vypnout. Když otevřete RAWy, hned pochopíte proč. Objektiv má totiž opravdu velmi silné sférické zkreslení s hodnotou +7,0 %! Po korekci to klesne na +1,0 %. Připomínám, že zkreslené snímky dostanete i v profesionálních konvertorech jako Camera Raw nebo v dodávaném Image Data Converteru (je tedy nutno používat profily objektivů nebo korekci provádět ručně). Na nejdelší ohniskové vzdálenosti máte v RAWu střední poduškovité zkreslení (-0,7 %), v JPEGu jsou linie naprosto rovné s +0,0%.


16mm ohnisko, JPEG



50mm ohnisko, JPEG
 

16mm ohnisko, RAW bez korekce

50mm ohnisko, RAW bez korekce



Vinětace


Podobně jako se zkreslením je to i u vinětace. Její odstraňování už lze vypínat, to je ale z části dáno tím, že je tu nevypínatelná korekce zkreslení, která tu nejhorší vinětaci odstraní sama o sobě.





I po korekci zkreslení a zapnutou korekcí vinětace je tato vada velmi výrazná, a to v celém ohniskovém rozsahu. Zejména na širokých ohniskových vzdálenostech nehledě na clonu dosahuje cca 1,0 až 1,4 EV, se zazoomováním klesá na cca 0,5 až 0,9 EV. Data z RAWu tu ani nemohu prezentovat, protože ztmavení skoro nelze ani spočítat. Pro představu, jasové hodnoty mohou nabývat 0 (černá) až 255 (bílá). Ztmavení 0,5 EV znamená zhruba jas uprostřed 120, v rozích 100. U ztmavení 1,5 EV už jsou rohy asi jen kolem 70. No a bez korekce zkreslení (tedy s nenataženými rohy) na nejširším ohnisku měly rohy průměrný jas 8 (slovy osm).




vinětace na nejširší ohniskové vzdálenosti v RAWu.




Chromatická aberace


Na různých ohniskových vzdálenostech vyzkoušíme úroveň chromatické aberace (v RAWu).



16 (24)mm ohnisko, clona F3,5



16 (24)mm ohnisko, clona F8



Na nejkratší ohniskové vzdálenosti se s chromatickou aberací v podstatě nesetkáte, barevné změny hran jsou minimální.



24 (36)mm ohnisko, clona F4,5



24 (36)mm ohnisko, clona F8



Ani na 24mm ohniskové vzdálenosti se nic nemění, aberace je minimální, po přiclonění překvapivě větvičky trošku zfialoví.



35 (52)mm ohnisko, clona F5



35 (52)mm ohnisko, clona F11



U 35mm ohniskové vzdálenosti se už na nižších clonách aberace trochu vyskytuje, s přicloněním se ale rychle snižuje.



50 (75)mm ohnisko, clona F5,6



50 (75)mm ohnisko, clona F8



Na největším zoomu jste opět v podstatě bez chromatické aberace.

Nejnovější články
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
Včera, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 % Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 %
Společnosti Sony se na trhu fotoaparátů docela daří a podle posledních zpráv se jí podařilo zvýšit tržní podíl na velmi slušných 24 %, čímž se dostává na druhou pozici. V mnoha sledovaných kategoriích fotoaparátů dokonce vede.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4
Další novinkou z dílen společnosti Cosina je vysoce světelný širokoúhlý objektiv Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Aspherical. Ten je určený pro full frame CSC fotoaparáty Sony s bajonetem E/FE.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala