Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)
18.3.2013, Milan Šurkala, recenze
Součástí setu fotoaparátu Sony NEX-6 se stal nový powerzoom objektiv Sony E 16-50mm 3.5-5.6 OSS. Nabídne malé rozměry ve stylu pancake objektivů, elektronické zoomování a širokoúhlejší záběr daný 24mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností.
Kapitoly článku:
Vyzkoušíme úroveň kresby při různých ohniskových vzdálenostech a clonách. Tentokrát jde o snímky z JPEGu, tedy už s korekcí zkreslení.
16mm ohnisko, clona F3,5 |
16mm ohnisko, clona F4 |
16mm ohnisko, clona F5,6 |
16mm ohnisko, clona F8 |
16mm ohnisko, clona F11 |
16mm ohnisko, clona F16 |
16mm ohnisko, clona F22 |
Středová ostrost je přijatelná, rohy jsou bohužel velmi neostré, trpí na extrémní vinětaci, naštěstí aberace je prakticky nulová (nízká je i v RAWu).
24mm ohnisko, clona F4,5 |
24mm ohnisko, clona F5,6 |
24mm ohnisko, clona F8 |
24mm ohnisko, clona F11 |
24mm ohnisko, clona F16 |
24mm ohnisko, clona F22 |
24mm ohnisko, clona F25 |
U 24mm ohniskové vzdálenosti je to obdobné. Střed je v pořádku, rohy trpí na silnou vinětaci a výraznou neostrost (byť ne až tolik).
35mm ohnisko, clona F5,6 |
35mm ohnisko, clona F8 |
35mm ohnisko, clona F11 |
35mm ohnisko, clona F16 |
35mm ohnisko, clona F22 |
35mm ohnisko, clona F32 |
35mm ohnisková vzdálenost je na tom mnohem lépe. Rohy jsou podstatně ostřejší, a to už i na plně otevřené cloně. Vinětace je znatelně slabší a není zde ani chromatická aberace.
50mm ohnisko, clona F5,6 |
50mm ohnisko, clona F8 |
50mm ohnisko, clona F11 |
50mm ohnisko, clona F16 |
50mm ohnisko, clona F22 |
50mm ohnisko, clona F36 |
Při největším zoomu se to lehce zhoršuje, rohy trochu ztratily na ostrosti. Podíváme se i na snímky při ostření na větší vzdálenosti. Nyní budou prezentovány nejen JPEGy, ale i RAWy (bez korekce zkreslení).
JPEG, 16mm ohnisko, clona F3,5 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F3,5 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F4 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F4 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F5,6 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F5,6 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F8 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F8 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F11 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F11 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F16 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F16 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F22 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F22 |
Středová ostrost je dobrá, rohy jsou v JPEGu trochu neostré, přicloňování pomáhá jen trochu. Pokud náhodou v RAWu nezapnete korekci zkreslení (což např. Camera Raw alespoň ve verzi 6 ani Image Data Converter automaticky nedělá), pak uvidíte doslova šílenou vinětaci.
JPEG, 16mm ohnisko, clona F4,5 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F4,5 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F5,6 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F5,6 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F8 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F8 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F11 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F11 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F16 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F16 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F22 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F22 |
JPEG, 16mm ohnisko, clona F25 |
RAW, 16mm ohnisko, clona F25 |
Při ostření na větší vzdálenosti jsou výsledky mnohem lepší. Ani vinětace není velkým problémem, středová ostrost je v pořádku a rohy jsou vcelku přijatelné i na nižších clonách. Difrakce se začíná projevovat kolem clony F11 a výše. Na dalších ohniskových vzdálenostech se už podíváme pouze na RAWy (rozdíly proti JPEGu nejsou významné).
35mm ohnisko, clona F5,6 |
35mm ohnisko, clona F8 |
35mm ohnisko, clona F11 |
35mm ohnisko, clona F16 |
35mm ohnisko, clona F22 |
35mm ohnisko, clona F32 |
Ani u 35mm ohniskové vzdálenosti nejsou problémy, střed je dostatečný, rohy jsou u nejnižší clony trochu slabší, po přiclonění se zlepšují.
50mm ohnisko, clona F5,6 |
50mm ohnisko, clona F8 |
50mm ohnisko, clona F11 |
50mm ohnisko, clona F16 |
50mm ohnisko, clona F22 |
50mm ohnisko, clona F36 |
Při nejdelší ohniskové vzdálenosti se setkáte se slušnou středovou ostrostí, rohy jsou jen o trochu slabší, přiclonění opět trochu pomůže.