Sony SLT-A77: megapixelový přeborník
Další recenze se podívá na fotoaparát Sony SLT-A77. I když se tento fotoaparát prodává už nějaký ten pátek, stále je vlajkovou lodí APS-C fotoaparátů Sony SLT s 24MPx snímačem. Tentokrát jsme k testu dostali i zajímavý 16-50mm F2,8 SSM objektiv.
Kapitoly článku:
Sony SLT-A77 obsahuje 24MPx APS-C snímač Exmor CMOS. Pixelová hustota je 6,74 MPx/cm2, což je na zrcadlovku (resp. CSC fotoaparát) poměrně dost. Už v jiných fotoaparátech Sony SLT-A65 a Sony NEX-7 prokázal, že sice nabízí vysoké rozlišení, ale v otázce šumu na tom není nejlépe. My se na následujících snímcích podíváme, jaké jsou výsledky v JPEGu, RAWu (s vypnutým odšumováním, konvertováno přes Adobe Camera Raw) a při multiexpozici.
ISO 50 (JPEG)
ISO 50 (konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost ISO 50 je rozšiřovaná (ve skutečnosti by to mělo být ISO 100 stažené na polovinu). Šum je nízký v obou případech, očekával bych trochu vyšší ostrost.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
ISO 100 (multiexpozice)
ISO 100 překvapivě vykazuje barevný šum v RAWu, což je s ohledem na citlivost poněkud nepříjemné. JPEG je bez potíží, multiexpozice je pak naprosto bez šumu, ale s trochu horší ostrostí.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
ISO 200 (multiexpozice)
ISO 200 lehce navyšuje barevný šum v RAWu, JPEG je lehce hrudkovaný. Multiexpozice je opět naprosto bez šumu, ale se slabší ostrostí.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
ISO 400 (multiexpozice)
U citlivosti ISO 400 je v RAWu docela vysoký barevný šum. JPEG už kvůli agresivnímu odšumování ztrácí jasnější detaily a multiexpozice se tak na něj začíná dotahovat.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
ISO 800 (multiexpozice)
Navýšení citlivosti na ISO 800 dále zhoršuje obraz. RAW je poset jasovým i barevným šumem, se kterým si JPEG už neví moc rady. Množství hrudek je podstatně větší, než bychom od zrcadlovky očekávali. Multiexpozice je hladká a i přes nižší ostrost asi nejlepší.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 (multiexpozice)
ISO 1600 má v RAWu opět hodně šumu, JPEG se začíná dost silně rozmývat na všechny strany. Multiexpozice si linie drží mnohem lépe.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
ISO 3200 (multiexpozice)
Citlivost ISO 3200 v JPEGu hodně potlačuje barvy (vzhledem k obrovskému množství barevného šumu v RAWu se ani není čemu divit). Multiexpozice už je poměrně neostrá a bez výraznějších detailů.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
ISO 6400 (multiexpozice)
ISO 6400 dále vše jen zhoršuje. Multiexpozice už úplně postrádá detaily.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
ISO 12800 (multiexpozice)
ISO 12800 už schopnosti čipu daleko přesahuje. JPEGy jsou v podstatě bez barev i detailů. Tuto citlivost nemá smysl používat ani v nouzi.
ISO 16000 (JPEG)
ISO 16000 (konverze z RAWu)
ISO 25600 (multiexpozice)
Nejvyšší citlivost ISO 16000 je v RAWu v podstatě jen šumem, JPEG je pak bez barev, ostrosti a detailů. Multiexpozice při citlivosti ISO 25600 bohužel není o nic lepší. Podíváme se také na snímky vousů plyšového zajíce, které ukážou míru zachování detailů.
ISO 50 (JPEG) |
ISO 50 (konverze z RAWu) |
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 100 (multiexpozice) |
|
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (multiexpozice) |
|
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (multiexpozice) |
|
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (multiexpozice) |
|
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (multiexpozice) |
|
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (multiexpozice) |
|
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (multiexpozice) |
|
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (multiexpozice) |
|
ISO 16000 (JPEG) |
ISO 16000 (konverze z RAWu) |
ISO 25600 (multiexpozice) |
Vysoká pixelová hustota se bohužel projevuje v poměrně rychle rostoucím šumu (na poměry zrcadlovek/CSC). Do ISO 200 je obraz čistý, ISO 400 už trochu šumí v RAWu, JPEG se lehce rozmývá, ale stále je to dobré. ISO 800 už má barevný šum a JPEG vykazuje odšumovací artefakty. Multiexpozice vykazuje trochu nižší ostrost, ale také větší plynulost linií. Vyšší citlivosti jsou už na tuto kategorii fotoaparátů docela špatné. Nejvyšší citlivosti od ISO 6400 včetně v podstatě nejsou dobře použitelné. Dále se podíváme na snímky bílého papíru.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 100 (multiexpozice) |
|
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (multiexpozice) |
|
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (multiexpozice) |
|
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (multiexpozice) |
|
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (multiexpozice) |
|
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (multiexpozice) |
|
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (multiexpozice) |
|
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (multiexpozice) |
|
ISO 16000 (JPEG) |
ISO 16000 (konverze z RAWu) |
ISO 25600 (multiexpozice) |
Na těchto snímcích dobře vidíte, že barevný šum se v RAWu ukazuje překvapivě brzy. Už při ISO 400 jde dobře vidět a za problematické lze označit citlivosti od ISO 1600 nebo 3200.